شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
رئیس سازمان غذا و دارو:
35‌درصد هزینه دارویی صرف بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌شود

شهروند| میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه بهداشت و درمان که‌ سال گذشته 65 و 70‌درصد بود امسال به 50‌درصد رسید. حالا با اجرای طرح تحول نظام سلامت هم هزینه‌های پرداخت از جیب مردم کاهش 15‌درصدی پیدا کرده و هم هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی 90‌درصد کم شده. با همه اینها به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، میزان پرداخت از جیب مردم در هزینه‌های بهداشت و درمان هنوز هم بالاست و باید به 30‌درصد برسد.
 رسول دیناروند صبح روز گذشته در نشست خبری که در بیستمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، تغییر و تحول در حوزه سلامت را یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم اتفاق افتاده است. اشاره او به کاهش میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت، دسترسی راحت‌تر به تمام داروهای مورد نیاز مردم، عدالت در سلامت و پوشش همگانی بیمه‌های درمانی بود: «ما ‌سال گذشته چالشی جدی در حوزه دارو و تحریم‌ها داشتیم. حل مشکلات این حوزه، برای ما تبدیل به آرزو شده بود، اما با تلاش دولت و مجلس توانستیم در یک‌سال اخیر کاری کنیم که میزان پرداختی از جیب مردم 15‌درصد کاهش پیدا کند.» با همه اینها رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید که هدف وزارت بهداشت رساندن میزان پرداختی از جیب مردم به 30‌درصد است: «در سال‌های گذشته، این میزان پرداختی از جیب مردم 65 و 70‌درصد بود، حالا ولی میزان پرداختی مردم به 50‌درصد رسیده، البته اگر اعتبار بازار دارویی ما به 10‌هزار‌میلیارد تومان برسد، میزان پرداختی مردم از 50‌درصد هم کمتر می‌شود و به حدود 42‌درصد می‌رسد.» به گفته او درحال حاضر، حدود 60‌درصد هزینه‌های بخش بهداشت و درمان را بیمه‌ها و وزارت بهداشت پرداخت می‌کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو، به وضع بیماران خاص و صعب‌العلاج اشاره می‌کند؛ بیمارانی که به گفته دیناروند، یک‌درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما 35‌درصد از اعتبارهای دارویی برای این گروه صرف می‌شود: «حدود 2‌هزار و 400‌میلیارد تومان برای این گروه اختصاص داده می‌شود. تمرکز سازمان غذا و دارو هم  روی همین یک‌درصد جمعیت  است.»
به گفته او، جمع پرداختی بیمه‌ها و وزارت بهداشت به حوزه دارو 6‌هزار‌میلیاردتومان است. همین اعتبارها سبب شده تا میزان پرداخت مردم از جیب در حوزه دارو، 30‌درصد شود اما در کل نظام سلامت همان 50‌درصد است.
دیناروند در ادامه به نگرانی‌های این سازمان در حوزه غذا اشاره می‌کند: «ما متاسفانه در حوزه غذا و سلامت مواد غذایی غفلت کرده‌ایم، درحالی‌که افزایش بیماری‌های غیرواگیر ارتباط مستقیمی با سلامت مواد غذایی دارد. در همین زمینه طرح سلامت راهنمایی تغذیه‌ای را تدوین کرده‌ایم که قرار است در‌سال 84 عملیاتی شود. این اتفاق کمک زیادی به سلامت غذا می‌کند.»
او در بخش دیگری به کاهش قیمت تجهیزات پزشکی اشاره و تأکید می‌کند: تجهیزات پزشکی با کاهش 30‌درصدی قیمت مواجه شده‌اند. دیناروند می‌گوید: حوزه دارو برای ‌سال آینده به اعتبار بیشتری نیاز ندارد: «ما با همین اعتبار و البته با در نظر گرفتن تورم هرساله، می‌توانیم حوزه دارو را مدیریت کنیم. نگرانی ما از بابت اعتبار نیست از پروتکل‌های دارویی است که باید رعایت شود و ما بیشتر در این بخش نگران هستیم.»


تعداد بازدید :  166