شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
سایه شوم تانکرهای عراقی حامل مواد نفتی بر سر محیط‌زیست لرستان
واژگونی تانکر حامل 25‌هزار لیتر مازوت در پلدختر

شهروند| بار دیگر تانکری عراقی واژگون شد و 25‌هزار لیتر مازوت را وارد محیط‌زیست کرد. آخرین روز مهرماه بود که در گردنه طول‌کش پلدختر تانکر حامل مازوت واژگون شد و 24‌هزار لیتر نفت سیاه را وارد رودخانه کشکان و حاشیه آن کرد.
با گذشت 20 روز از این اتفاق، فاجعه واژگونی تانکر مازوت تکرار شد، همانطوری که پیش از آن بارها و بارها اتفاق افتاده بود و هزاران لیتر مواد نفتی را وارد محیط‌زیست لرستان کرده  بود.
به گفته امیررضا محمدی‌نژاد رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر، «ساعت  13:30 روز دوشنبه، بار دیگر تانکر عراقی حامل 25‌هزار لیتر مازوت در گردنه طول کش واژگون شد و هزاران لیتر نفت سیاه را روانه محیط‌زیست  پلدختر  کرد.»
او با اشاره به این‌که این منطقه به دلیل گردنه پر پیچ و خمی که دارد، بسیار خطرناک است، به «شهروند» می‌گوید: «25‌هزار لیتر مازوتی که محموله این تانکر بود، در کانالی ریخته شد که اشراف کاملی به رودخانه کشکان دارد و با نخستین باران پاییزی که در منطقه ببارد، این آلودگی نفتی وارد رودخانه کشکان می‌شود و آب رودخانه را آلوده می‌کند. واژگونی تانکرها در فصل بارندگی باعث می‎شود که آلودگی خاک با بارش باران گسترش پیدا کند و حوادثی ازجمله تلف‌شدن هزاران گونه آبزی در منطقه و آلودگی سفره‎های زیرزمینی به‌خاطر مواد آلاینده‌ای که وارد محیط‌زیست شده است را به وجود ‎آورد.»
جاده کوهدشت به پلدختر، جاده‌ای باریک است که در منطقه طول‌کش دارای پیچ و خم‌های بسیاری است. این جاده پر پیچ و خم خطر را در این جاده افزایش داده است. بسیاری از تانکر‌ها به دلیل نقص در سیستم ترمز، بی‌احتیاطی رانندگان و خواب‌آلودگی رانندگان، عدم رعایت سرعت مطمئنه و پیچ‌های زیاد جاده واژگون می‌شوند. محمدی‌نژاد، نقص فنی را دلیل بروز این فاجعه زیست محیطی می‌داند و به شهروند می‌گوید:  «به علت نقص فنی در سیستم ترمز، تانکر عراقی واژگون شده است، زیرا منطقه دارای پیچ‌های بسیاری است که نقص فنی در سیستم ترمز کنترل تانکر را سخت کرده و باعث حادثه  می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: متاسفانه به‌رغم هشدارهای فراوانی که محیط‌زیست لرستان به وزارت راه و پلیس راهور داده است، هنوز اقدامی برای ساماندهی تردد این تانکرها در این جاده نشده است. بارها به وزارتخانه‌های نفت و راه درخصوص آسیبی که تردد تانکرهای حامل مواد نفتی به محیط‌زیست لرستان وارد می‌کند، هشدار داده‌ایم. از وزارت راه خواسته‌ایم تا شانه راست جاده کوهدشت به پلدختر را تعریض کنند و به این ترتیب امنیت جاده را افزایش دهند اما تاکنون هیچ گامی برای این موضوع برداشته نشده است. از سوی دیگر از پلیس راهور هم درخواست کرده‌ایم تا برای تردد تانکرها زمان تعیین کند تا رانندگان خواب‌آلود و خسته وارد جاده‌ای که پیچ‌های بسیاری دارد و باریک است، نشوند، اما این درخواست هم مورد توجه قرار نگرفته و هیچ نظارتی بر تردد تانکر‌ها در این محور نمی‌شود. این در حالیست که محیط‌زیست همچنان به دلیل بی‌توجهی سایر دستگاه‌ها به این موضوع قربانی می‌دهد و در معرض آلودگی‌های نفتی قرار دارد.»
رئیس محیط‌زیست پلدختر با اشاره به این‌که در یک سال گذشته حدود 40 مورد واژگونی تانکر حامل مواد آلاینده نفتی در مسیر کوهدشت به پلدختر در گردنه طول‌کش اتفاق افتاده است، ادامه می‌دهد:  «این اتفاق باعث آلودگی خاک و گاهی رودخانه شده و صدمات جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست منطقه وارد کرده است.» واژگونی و نشت مواد نفتی در محیط‌زیست لرستان حالا به عادت تبدیل شده و هر چند خبری تکراری محسوب می‌شود اما فاجعه‌ای است برای محیط‌زیست لرستان. در همین خصوص محمدی‎نژاد از تقاضایی حکایت می‌کند که مدت‌هاست از سوی محیط‌زیست لرستان مطرح می‌شود و مسئولان در دستگاه‌های مختلف توجهی به آن نمی‌کنند، «از مسئولان مربوطه می‎خواهیم که راهکارهای محیط‌زیست را جدی بگیرند و برای حل این مشکل قدم بردارند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.»


تعداد بازدید :  144