شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
در اولین نشست سخنگوی وزیر ارشاد مطرح شد
از «کلنل» دولت‌آبادی تا اکران فیلم‌های توقیفی

اولین نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی رسانه در حالی صبح دیروز سه‌شنبه، 20آبان‌ماه برگزار شد که بسیاری از دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر همچون اکران فیلم‌های توقیفی، سرنوشت ارکستر سمفونیک و... مطرح شد و نوش‌آبادی هم گزارشی از عملکرد یک‌ساله وزیر ارشاد در این جلسه ارایه داد.
گزارش اقدامات یک‌ساله وزیر ارشاد
به‌گزارش هنرآنلاین در ادامه این نشست حسین نوش‌آبادی گزارشی کوتاه از عملکرد و اقدامات وزیر ارشاد ارایه داد. او گفت:  «این وزارتخانه با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و بیشتر مالی، با اتخاذ سیاست انضباط مالی و جلوگیری از ریخت‌وپاش‌ها و هزینه‌های غیرضروری از اتلاف سرمایه‌های مالی خود جلوگیری کرده و منابع خود را به سمت اجرای برنامه‌های هسته‌ای و ماموریت‌های واقعی سوق داده است.» نوش‌آبادی با بیان این‌که توسعه برنامه‌های استانی و توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از جمله برنامه‌های وزیر برای این دوره از مدیریت خود بوده، توضیح داد: «وزارت ارشاد با اعتقاد بر تعامل با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بیش از ۲۵۰ملاقات انفرادی و حضوری شخص آقای وزیر با رئیس مجلس و نمایندگان داشته است. از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به بیش از ۷‌هزار نامه و درخواست نمایندگان مجلس به وزارت ارشاد رسیدگی شده است و نزدیک به ۱۱۷تذکر کتبی و
 ۳۱ تذکر شفاهی پاسخ داده شده و حدود ۵۰سوال از وزیر ارشاد پرسیده شده است.»
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عرصه ادبیات و سینما گفت:  «در حوزه فرهنگی فقط در ۶ماه اول‌ سال ۱۳۹۳ با حدود ۳۰۰۰عنوان کتاب ۵۰۰‌هزار جلد به قیمت تقریبی ۷۳‌میلیارد ریال توسط حوزه فرهنگی از ناشران خریداری شده است. در حوزه ممیزی کتاب ۲۱نفر از متخصصان و صاحبنظران توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی تأیید شده‌اند. در عرصه سینمایی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود ۱۲۲فیلم موفق به دریافت پروانه ساخت و تولید شده‌اند که از این میان حدود ۹۸فیلم پروانه اکران و نمایش گرفته‌اند و  ۱۰فیلم در نوبت اکران قرار دارند.» او با اشاره به دیجیتالی کردن سالن‌های سینما افزود: «نمایش فیلم و اختصاص سینماهای خاص و بن فرهنگی در جهت افزایش مخاطب و تشویق مردم برای فیلم دیدن از دیگر اقدامات وزارت ارشاد بوده است. تلاش برای تمرکززدایی و گسترش فعالیت هنرمندان از جمله دیگر اتفاقات خوب در این عرصه بوده است.»
نوش‌آبادی با اشاره به تأسیس موسسه هنرمندان پیشکسوت بیان کرد: «در بخش موسسه هنرمندان پیشکسوت، پرداخت کمک هزینه مستمر ماهیانه به هنرمندان و پرداخت وام‌های مهم و پرداخت کمک‌هزینه ودیعه مسکن و مراسم‌های مختلف برای تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و عیادت از هنرمندان در بستر بیماری و برگزاری جشن‌های تولد برای هنرمندان به‌طور ماهیانه نقش بسیار خوبی در ایجاد خاطر برای این عزیزان داشته است البته تولید فیلم‌های مستند از زندگی پیشکسوتان هنرمند و کمک‌هزینه‌های درمانی در موسسه هنرمندان پیشکسوت دنبال شده است.»
نمایش چند فیلم
 در ابهام اکران دولت یازدهم
سخنگوی وزیر ارشاد اسلامی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم‌اکران فیلم «عصبانی نیستم» توضیح داد: «این فیلم در دولت قبلی مجوز ساخت دریافت کرد و اگر در این دولت تولید و مجوز داشت، حتما اکران هم می‌شد. وزارت ارشاد خود را پایبند به تعهداتی می‌داند که وعده آن را تاکنون داده. مگر آن‌که فیلمی در دولت قبل ساخته شده باشد که پروانه نمایش آن نامعلوم باشد.» او در ادامه بیان کرد:  «در عرصه سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی اتفاقات خوبی رخ داده است، اما متاسقانه عده‌ای ذهن خود را معطوف به اکران چند فیلم کرده‌اند و البته حساسیت‌ها روی 2فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» بیشتر است. «خیابان‌های آرام»  کمال تبریزی اصلا متقاضی اکران نبوده است. همچنین «پاداش» کمال تبریزی فعلا برنامه قطعی برای اکران ندارد. «خانه پدری» کیانوش عیاری هنوز پروانه نمایش نگرفته و ما اصلاحاتی به آن داده‌ایم و برای انجام آن در حال تعامل با کارگردان هستیم. «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا در دولت گذشته توسط موسسه رسانه‌های تصویری خریداری شد و عملا وزارت ارشاد صاحب آن است، اما درخواستی برای اکران آن وجود ندارد.» نوش‌آبادی با اشاره به این‌که:   «صد‌سال به این سال‌ها» سامان مقدم در دوره قبل پروانه نمایش گرفت، اما در این دوره فعلا برنامه‌ای برای اکران آن نیست، گفت:  «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی که به‌رغم اصرار تهیه‌کننده و برخی‌ از شخصیت‌های سیاسی هنوز پروانه نمایش نگرفته و در وزارت ارشاد متوقف است و بنایی برای اکران آن وجود ندارد. «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان که به‌رغم اصلاحات چند‌باره آن به دستور وزیر ارشاد فعلا از گردونه اکران خارج شده و «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد که در دوره قبل پروانه نمایش ویدئویی گرفت و در این دوره به نسخه سینمایی تبدیل شد اما فعلا درخواستی برای اکران آن نشده است.»
سرنوشت ارکستر سمفونیک
نوش‌آبادی درباره واگذاری ارکستر سمفونیک به بنیاد رودکی گفت: «درباره ارکستر سمفونیک باید بگویم که همان‌طور که آقای رئیس‌جمهوری هم فرموده‌اند این کار دنبال می‌شد و هنوز بحث مالی و تأمین منابع آن وجود دارد، اما این نمی‌تواند مانعی برای انجام این امر در عرصه موسیقی باشد.»
ابهامات سفر معاون هنری به آمریکا
او در پاسخ به سوالی مبنی بر ابهامات سفر معاون هنری به کشور آمریکا بیان کرد: «آنچه قابل ذکر است حضور معاون هنری در این همایش و جلسه توسط بخش غیردولتی توسط مرکز خاورمیانه‌ای بود که در آمریکا برگزار شده بود. کارهای فرهنگی و هنری کشورهایی که علاقه‌مند به توسعه و ارتباط فرهنگی بوده‌اند در این همایش دنبال شد.» سخنگوی وزیر ارشاد اسلامی افزود:  «کشورهایی مثل عمان، عربستان و مصر هم در این همایش حضور داشته‌اند و این تحت عنوان گردهمایی هنری برگزار شد. به‌رغم این‌که آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها مخالف حضور ایران در این همایش بودند، این حضور به شکل غیررسمی و دولتی بود و توسط بخش خصوصی تنظیم شده بود و هیچ ملاقاتی هم با دو کشور نام برده  صورت نگرفت. در حاشیه این سفر تنها بازدید از نمایشگاه خوشنویسی در شهر واشنگتن بود. به ‌هر حال این سفر را ما سفر غیررسمی و دولتی می‌دانیم.»
«کلنل» با اصلاحات مجوز انتشار می‌گیرد
نوش‌آبادی درباره عدم‌انتشار رمان محمود دولت‌آبادی با نام «کلنل»  توضیح داد:  «برای ایشان احترام زیادی قائل هستیم، اما به این صورت نیست که مجوز کتاب‌ها را به‌خاطر نام کسی منتشر نکنیم. متاسفانه در محتوای این کتاب اشکالات و مسائلی وارد شده که تا زمان اصلاح نشدن این مشکلات، مجوز انتشار هم دریافت نخواهد کرد. قطعا اگر اصلاحات انجام بگیرد، این کتاب هم مجوز انتشار
 خواهد گرفت.»


تعداد بازدید :  202