شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران:
۹۵‌درصد حوادث مترو خودکشی است

شهروند| شهرداری تهران به دلیل ایمن نکردن ایستگاه‌های مترو  مورد انتقاد قرار گرفت. رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید 95‌درصد کل حوادث در متروی تهران را خودکشی تشکیل می‌دهد درحالی‌که در دنیا تنها 8‌درصد از حوادث قطارهای شهری مربوط به خودکشی است.
دیروز در جلسه‌ای که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران و مدیرعامل مترو حضور داشت، «معصومه‌آباد»، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران نسبت به‌درصد بالای خودکشی در مترو هشدار داد و از این‌که شهرداری تهران نسبت به ایمن‌سازی ایستگاه‌ها اقدامی نکرده، انتقاد کرد. معصومه‌آباد گفت که آمار خودکشی در ایستگاه‌های مترو در ایران بالاست و سالی 18 نفر در مترو  خودکشی می‌کنند. به گفته او این آمار در مقایسه با استانداردهای جهانی آمار بسیار بالایی است. استفاده از جداره‌ها برای ایمن‌کردن ایستگاه‌ها یکی از راهکارهایی است که در بسیاری از ایستگاه‌های جهان راه را برای خودکشی افرادی که خود را جلوی قطارهای مترو می‌اندازند، بسته است. معصومه آباد دراین‌باره گفت که اگر شهرداری ایستگاه‌های مترو را ایمن‌سازی کند خودکشی در این ایستگاه‌ها به صفر می‌رسد.
به‌گفته معصومه آباد در تمام ایستگاه‌های مترو در جهان ماشین‌های امدادی مستقر است تا اگر حادثه‌ای در مترو اتفاق افتاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن امدادرسانی کند اما در متروی تهران چنین قابلیتی وجود ندارد.
جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به نقدهای معصومه آباد گفت که ایمن کردن هر کدام از ایستگاه‌های مترو به 10‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ما چنین اعتباری را درحال حاضر در اختیار نداریم. معاون شهردار تهران آمار خودکشی در متروی تهران را خیلی بالا ندانست و گفت با توجه به اعتقادات مذهبی در جامعه ایران و این‌که خودکشی حرام است اصولا آمار خودکشی در ایران نسبت به سایر کشورها پایین است. در مقابل اما معصومه آباد تأکید کرد که آمار 18 نفر خودکشی سالانه در متروی تهران، آمار بالایی است. اصولا آمار و اطلاعات مربوط به خودکشی در متروی تهران جزو اطلاعات محرمانه‌ای است که دسترسی به آن جز برای بعضی از مسئولان ممکن نیست. در چنین شرایطی حرف‌های معصومه آباد دیروز واکنش برانگیز بود آن‌قدر که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دقایقی طولانی در پایان جلسه در گفت‌وگوی خصوصی با معصومه‌آباد تلاش می‌کرد که او را مجاب کند که خودکشی در متروی تهران نگران‌کننده نیست. البته درنهایت به‌نظر نمی‌رسید که وی تغییری در  دیدگاهش داده باشد.


تعداد بازدید :  205