شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
رئیس سازمان محیط‌زیست:
داعش برنامه‌های مشترک مقابله با گرد و غبار را به تأخیر انداخت

شهروند| هوای پر از گرد و غبار و باران‌های آلوده، هر از گاهی بسیاری از خوزستانی‌ها را راهی بیمارستان می‌کند. آنها سال‌هاست با این هوا سر می‌کنند. ریه‌هایشان پر است از گرد و غباری که از عراق و عربستان می‌آید و حل آن نیازمند همکاری بین‌المللی است. اما این همکاری‌های بین‌المللی هیچگاه اتفاق نیفتاده و وضع هر‌سال بدتر و نگران‌کننده‌تر از قبل شده است. حالا ناامنی‌های عراق اوضاع را نگران‌کننده‌تر هم کرده، «حضور داعش در این کشور بیابانی و خشک، اجرای برنامه‌های مشترک مقابله با گرد و غبار را به تأخیر انداخته و نمی‌توان این برنامه‌ها را اجرایی کرد.» این را رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید.
معصومه ابتکار در حاشیه سفرش به خراسان شمالی، درخصوص برنامه‌ها و کارهای اجرایی در راستای مبارزه با گرد و غبار و ورود آن از سوی عراق به داخل کشور، می‌گوید: «در گذشته کارهایی همچون تفاهم منطقه‌ای اولیه با کشور عراق صورت گرفت و پیگیری‌هایی برای اجرای این تفاهمنامه داشته‌ایم، اما به دلیل ناپایداری وضع منطقه و وجود داعش موجب شده که این برنامه به تعویق بیفتد.»
او ادامه می‌دهد: «به تازگی با دیدار وزیر عراق و با استقرار دولت جدید، برنامه‌ها در دست تدوین است و همچنین مدیریت عرصه سرزمین و مقابله با بیایان‌زدایی در دست اقدام است.»
فصل بارش‌های پاییزی است و حالا خوزستانی‌ها نمی‌دانند، از بارش باران خوشحال باشند یا از وضع سلامتی همشهریانشان پس از بارش نگران. آخرین روزهای مهرماه بود که بارش باران صدها اهوازی را راهی بیمارستان کرد و بار دیگر خبر بارش اسیدی و مسمومیت خوزستانی‌ها به دلیل بارش باران‌های آلوده را به میان کشید. حالا حضور داعش و ناامنی‌های عراق، اجرای برنامه‌های مشترک بین دو کشور برای مقابله با گرد و غبار را به گرهی کور تبدیل کرده و رسیدن آرامش تنفسی در جنوب کشور را به تأخیر انداخته است. تأخیری که معلوم نیست چقدر طول می‌کشد اما اجرای برنامه‌های مشترک مبارزه با گرد و غبار تا زمانی که داعش در عراق حضور دارد، به تأخیر می‌افتد.
رئیس سازمان حفاظت محیــط‌زیست در ادامـه درخصوص کیفیت هوا و اظهار نظر‌هایی که درخصوص آن می‌شود، هم می‌گوید:   «سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها مرجع تعیین کیفیت هواست و هیچ مرجع دیگری نمی‌تواند در مورد کیفیت اظهارنظر کند.  کیفیت هوا در تهران و تمام شهرهایی که مشکل آلودگی هوا داشته‌اند، طی 7 ماه نخست‌سال جاری در مقایسه با دو‌ سال گذشته بهتر بوده. درست است که کیفیت هوا عالی نشده اما تعداد روزهای آلوده و ناسالم نسبت به دو‌سال گذشته کاهش پیدا کرده که علت اصلی آلودگی هوا در‌سال جاری می‌تواند وجود گرد وغبار و ساکن بودن هوا در زمستان باشد.»
او با بیان این‌که حل مشکل آلودگی هنوز جای کار دارد و مهم‌ترین کار همراهی مجلس است که راه را برای ادامه مسیر دشوار باز کند، ادامه می‌دهد: «با ارتقای استانداردها، بهبود سوخت و از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی امید است که بتوانیم وضع هوا را اصلاح کنیم.»


تعداد بازدید :  144