شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
چگونه داوطلب شویم؟ (بخش دوم)
مزایای داوطلبی
ارتقای شأن اجتماعی، کسب رضایتمندی شخصی، آموختن مهارت‌های جدید و کسب اعتماد‌به‌نفس ازجمله مزایای داوطلبی به‌شمار می‌روند

در شماره دیروز در تشریح «منشور داوطلبی»، به اصول هفتگانه بین‌المللي صليب‌سرخ و هلال‌‌احمر، ارزش‌هاي داوطلبي، اصول و ويژگي‌هاي انجام خدمات داوطلبانه، تعهدات داوطلب و سازمان داوطلبان و... پرداختیم و امروز با موضوع «ورود به سازمان داوطلبان و فعالیت در آن» آشنا می‌شوید. گفتنی است که این نکات از کتاب «کار داوطلبی» از انتشارات موسسه آموزش عالی علمی‌-کاربردی هلال ایران جمع‌آوری شده‌ است.
تفاوت عضو و داوطلب
داوطلب: فردی است پایبند به اساسنامه و قوانین که به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی با ارایه خدمات داوطلبانه به روش‌های گوناگون و براساس تخصص، توان و علاقه‌مندی خود به توسعه سازمانی و فعالیت‌های داوطلبانه، سازمان داوطلبان را در دستیابی به اهداف خود یاری می‌کند.
عضو: فردی است پایبند به اساسنامه و قوانین جمعیت هلال‌احمر که با پرداخت مداوم حق عضویت، به توسعه سازمانی جمعیت هلال‌احمر کمک می‌کند.
حق عضویت: مبلغی است که توسط اعضای جمعیت هلال‌احمر به منظور توسعه سازمانی جمعیت هلال‌احمر پرداخت می‌شود. این مبلغ همه‌ساله توسط سازمان داوطلبان پیشنهاد و پس از تصویب شورایعالی جمعیت هلال‌احمر اعلام می‌شود. حداقل مبلغ حق عضویت هرساله توسط سازمان تعیین می‌شود.
 اعضایی که بتوانند پس از ورود به سیستم سازمانی در زمینه تأمین منابع مالی (مانند معرفی خیرین و نیکوکاران، معرفی عضو جدید، معرفی اشخاص حقیقی یا حقوقی کمک‌کننده مالی، واقف یا اهدا‌کننده و غیره) خدمتی را برای سازمان انجام دهند، از پرداخت حق عضویت برای سال‌های آتی معاف شده و بدون پرداخت حق عضویت و با تلاش در راستای جمع‌آوری حق عضویت یا سایر منابع مالی به جمعیت هلال‌احمر عضویت آنان تمدید می‌شود.
موارد مصرف حق عضویت
حق عضویت باید در راستای توسعه سازمانی، ارتقای توانمندی‌های اجرایی، بهبود و گسترش فعالیت‌های داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر‌ مراکز استان و شعب تابعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. از انواع هزینه‌کردِ حق عضویت در جمعیت هلال‌احمر‌های مراکز هلال‌احمر، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:  
  صدور کارت عضویت و تکمیل پرونده اعضا
  برنامه‌های انگیزشی برای اعضا
  کمک به تجهیز و توانمندسازی خانه‌های داوطلب
  برگزاری مراسم و جلسات اعضای خانه‌های داوطلب
  کمک به مستندسازی و آگاه‌سازی اعضا و داوطلبان در مورد فعالیت‌های سازمانی
مزاياي داوطلبي
مزاياي عمومي
  ارتقای شأن اجتماعی
  کسب رضایتمندی شخصی
  حضور در شبکه‌های اجتماعی
  کسب تجربه کاری
  استفاده از مهارت و توان خاص خود
  آموختن مهارت‌های جدید
  کسب اعتماد به نفس
  حفظ مهارت و دانش و ارتقای آن
  افزایش حس مسئولیت
مزاياي اختصاصي
  بهره‌مندی از خدمات ویژه کارت هوشمند نظیر استفاده از خدمات فرهنگی، ورزشی، رفاهی و غیره
  حضور در برنامه‌های مهم سازمانی مانند همایش‌ها، سمینار‌های علمی آموزشی، اردوهای تفریحی و غیره
دعوت به عضویت در سازمان داوطلبان به دو شکل صورت می‌گیرد:   
الف) فراخوان عضويت در شرايط ويژه (اختصاصي)
این امر براساس نیازهای خاص یا تخصص‌های مورد نیاز، از طریق ارایه اطلاعات در مورد جمعیت هلال‌احمر به صورت حضوری و مذاکره با اشخاص حقیقی و حقوقی، یا به شکل غیرحضوری از طریق مکاتبه، تماس تلفنی، ارسال  ایمیل و پیام کوتاه در مورد برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ترویجی، هنری، گردهمایی، سخنرانی، همایش برای اقشار خاص و دعوت از افراد واجد شرایط توسط شعب جمعیت هلال‌احمر، صورت می‌گیرد.
ب) فراخوان عضويت در شرايط عادي(عمومي)
از طریق ارایه اطلاعات و دعوت به عضویت افراد به صورت غیرحضوری از طریق اطلاع‌رسانی، تهیه و پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، اطلاع‌رسانی از طریق جراید و تبلیغات محیطی از قبیل نصب پلاکارد، بنر و... صورت می‌گیرد.
مراحل پيوستن به سازمان داوطلبان
1- تكميل فرم عضويت
پس از اعلام فراخوان، اعضا و داوطلبان علاقه‌مند به عضویت در جمعیت هلال‌احمر باید با ارایه مدارک مورد نیاز، نسبت به تکمیل فرم عضویت، اقدام کرده و تمایل قطعی خود را برای عضویت درجمعیت هلال‌احمر اعلام کنند.
با توجه به این‌که فرم عضویت مبنای سازماندهی اعضا و داوطلبان در گروه‌ها و تیم‌های داوطلبی است، تکمیل کلیه مفاد آن ضروری است.
2- دريافت گواهي عضويت
گواهی عضویت، مدرک اولیه و موقتی شناسایی اعضا و داوطلبان پس از تکمیل فرم عضویت و اعلام آمادگی برای مشارکت و ارایه خدمات خیرخواهانه و انسان‌دوستانه در جمعیت هلال‌احمر، صادر می‌شود.
3- دريافت كارت عضويت
کارت عضویت، مدرک رسمی عضویت و شناسایی اعضا و داوطلبان پس از تکمیل فرم عضویت و سازماندهی در گروه‌ها و تیم‌های داوطلبی و گذراندن نخستین دوره آموزشی، برای داوطلب صادر می‌شود.
تبصره: کارت عضویت اعضا پس از تکمیل فرم عضویت و پرداخت حق عضویت صادر می‌شود.
اسناد شما محفوظ است
سازمان داوطلبان رونوشتی از تمام اسناد شناسایی و فعالیتیِ داوطلب را نگهداری می‌کند. این نسخه، محرمانه و جزو دارایی‌های سازمان است. از داوطلبان خواسته می‌شود هرگونه تغییر در اطلاعات تماس خود را در اختیار معاونت جذب و سازماندهی قرار دهند و همچنین هرگونه مهارت فنی و آموزشیِ کسب‌شده بعد از ورود به سازمان را به اطلاع برسانند.


تعداد بازدید :  521