شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
وقتی خود باغداران صادرکننده می‌شوند
دست خالی دلالان از بازار سیب مراغه

سنوات گذشته سیب‌های ممتاز مراغه توسط باغداران تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شد و در این میان دلالان اجازه نمی‌دادند سود چندانی بعد از فروش محصول نصیب باغداران زحمتکش شود، حال اما امسال با افزایش آگاهی و امکانات، اکثر باغدارها محصولاتشان را خودشان فروختند و دست دلالان را کوتاه کردند.
به‌گزارش مهر، باغداران مراغه‌ای به علت برداشت سیب‌های ممتاز از باغات خود در کمترین وسعت رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهند و امسال آنها به علت آگاهی و پیشرفت امکانات خود توانسته‌اند دست دلالان را از سودجویی در فروش سیب قطع کنند.
براساس این گزارش، شهرستان مراغه علاوه‌بر تولید سیب‌های ممتاز صادراتی قطب تولید محصولات باغی دیگر است و درحال حاضر زمینه مناسبی برای صادرات محصول سیب مراغه‌ای در کشورهای دنیا وجود دارد.  
باغدار نمونه مراغه‌ای در این‌باره اظهار داشت: امسال ۱۸۰ تن محصول سیب برداشت کردیم که بیش از ۱۲۵تن این محصول ممتاز و درجه یک بود.
رضا محمدیان ۳۹ ساله که امسال به‌عنوان باغدار نمونه مراغه‌ای انتخاب شده است، همچنین در ادامه با بیان این‌که برای تولید محصولات ممتاز سیب ابتکار خاصی به کار نبرده‌ایم، افزود: برای تولید محصولات ممتاز سیب تنها هزینه و زمان کافی اختصاص دادیم نه کود‌های شیمیایی آنچنانی و درنهایت نتیجه زحمات خود را در محصولات با کیفیت مشاهده کردیم.
وی با اشاره به آبیاری درختان سیب در مراغه گفت: آبیاری درختان به صورت سنتی انجام می‌شود و از ‌سال آینده قرار است بخشی از باغات به صورت آبیاری قطره‌ای صورت گیرد.
باغدار نمونه مراغه‌ای همچنین در ادامه با اشاره به قیمت سیب اظهار داشت: امسال با توجه به این‌که باغات سیب مشگین‌شهر و اردبیل دچار سرمازدگی شده بود، قیمت نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.
محمدیان با بیان این‌که اکثر سیب‌های ممتاز مراغه‌ای صادراتی است، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که اکثر سیب‌های تولیدی مراغه ممتاز و درجه یک است، اغلب محصولات تولیدی به کشورهای دیگر صادر می‌شود. وی همچنین در ادامه با بیان این‌که باغداران مراغه‌ای دست‌های دلالان را از درختان سیب قطع کرده‌اند، ادامه داد: خوشبختانه اکثر باغداران مراغه‌ای محصولات تولیدی خود را مستقیم روانه بازار می‌کنند و این امر موجب می‌شود که دست دلالان از سودجویی فروش سیب قطع شود.
باغدار نمونه مراغه‌ای با اشاره به این‌که ثبات قیمت در بازار وجود ندارد، ابراز داشت: اکثر واسطه‌ها و دلالان نیز در این وضع دچار ضرر می‌شوند.
محمدیان خاطرنشان کرد: تنها سود فروش سیب را فروشنده‌ها کسب می‌کنند و علت این امر ثبات قیمت در بازار فروش سیب است.
وی از مسئولان و متولیان امر خواست تا به صورت عادلانه محصولات تولید شده را از باغداران خریداری کنند تا آنها دچار ضرر و زیان نشوند.
یکی دیگر از باغداران نمونه مراغه‌ای با بیان این‌که سال ۸۷ در سطح استان به‌عنوان باغدار نمونه انتخاب شده بودم، افزود:   امسال از حدود 2 هکتار زمین ۳۳۰تن سیب برداشت کرده‌ایم.
بهروز محمدی افزود: کشاورزی شغل پدری بنده بوده و حدود ۲۰ سالی است که این شغل را ادامه می‌دهم.
وی با بیان این‌که محصولات خود را به صورت مکانیزه تولید می‌کنیم، افزود: آبیاری برای تولید این محصولات نیز به صورت قطره‌ای و تحت فشار انجام می‌شود.
این باغدار نمونه مراغه‌ای همچنین در ادامه اظهار داشت: امسال تولید مرکبات به علت سرمازدگی کاهش‌ یافته است.
بهروز محمدی اضافه کرد: خوشبختانه امسال زمینه مناسبی برای صادرات به کشورهای دیگر به علت کیفیت خوب سیب مراغه، وجود دارد و این محصول درحال تبدیل شدن به یک برند است.
وی همچنین در ادامه با بیان این‌که قیمت سیب مراغه نسبت به‌سال گذشته حدود ۲۰‌درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که صادرات به کشور روسیه توسط اروپا تحریم شده است، به این علت اکثر سیب‌های ممتاز مراغه به روسیه صادر می‌شود.  
این باغدار نمونه مراغه‌ای همچنین گفت: سیب‌های ممتاز و درجه یک مراغه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز صادر می‌شود و  محصولات درجه2 نیز به کشورهای عراق، پاکستان، ترکمنستان و جمهوری‌آذربایجان صادر می‌شود.
باغدار نمونه مراغه‌ای همچنین در ادامه با اشاره به این‌که دلالان از سودجویی سیب‌های مراغه‌ای ناکام مانده‌اند، اظهار داشت: باغداران مراغه‌ای باسواد و آگاه هستند و محصولات خود را به قیمت‌های ارزان به دلالان نمی‌فروشند و خود محصولات را روانه بازارهای داخلی و اکثرا خارجی می‌کنند و این امر موجب می‌شود که دلالان از سودجویی در بازار سیب ناکام بمانند.
محمدی با اشاره به سرمازدگی محصولات مراغه افزود:   سرمازدگی امسال به اکثر محصولات باغی مراغه خسارت وارد کرد ولی خوشبختانه سرمازدگی امسال هیچ آسیبی به درختان سیب وارد نکرد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه با اشاره به آمار برداشت سیب‌های تولیدی در باغات این شهرستان اظهار داشت:   شهرستان مراغه قطب تولید سیب درختی در استان است و سالانه بیش از ۱۸۰‌هزار تن محصول سیب پاییزه از باغ‌های شهرستان مراغه برداشت  می‌شود.
محمد نریمانی افزود: از باغ‌های مراغه ۲۶ رقم سیب تابستانه و پاییزه برداشت می‌شود که بیش از ۹۵‌درصد تولید این شهرستان از دو رقم سیب زرد و گلدن است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه خاطرنشان کرد: از سطح زیر کشت محصولات باغی این شهرستان حدود ۱۰‌هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت ارقام مختلف سیب درختی بوده که از این میزان بیش از 8‌هزار و ۴۰۰ هکتار به صورت درختان بارده و بقیه نیز به صورت نهال‌های چند ساله است.
نریمانی با بیان این‌که ۷۰‌درصد از سیب درختی تولیدی این شهرستان به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود، افزود:   مراغه در تولید سیب درختی در آذربایجان‌شرقی مقام اول را به خود اختصاص داده است.
وی همچنین در ادامه گفت: همزمان با آغاز برداشت سیب در این شهرستان بیش از 3‌هزار نفر از افراد بومی و غیربومی در کار برداشت این محصول با باغداران همکاری می‌کنند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه ابراز داشت: شهرستان مراغه بیش از ۲۱‌هزار هکتار باغ دارد که ۵۰‌درصد باغات این شهرستان زیر کشت سیب درختی از نوع رد و گلدن رفته است. نریمانی با اشاره به آمار سیب‌های تولیدی صادراتی به دیگر کشورهای دنیا گفت: سالانه بیش از ۹۰‌درصد سیب تولیدی در مراغه به خاطر مرغوبیت و کیفیت به خارج از کشور صادر می‌شود. وی متوسط تولید سیب در باغات مراغه را ۲۵تن در هکتار اعلام کرد و افزود: این میزان در دامنه‌های جنوب سهند بیش از ۴۵ تن در هکتار است.
نریمانی از صادرات ۷۰‌درصدی سیب درختی تولیدی شهرستان مراغه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس خبر داد.


تعداد بازدید :  202