شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
مهم‌ترین ماده غذایی برای پیشگیری از پوکی‌استخوان

|  ‌دکتر یحیی پاسدار  |   متخصص تغذیه|

سرانه مصرف شیر کشور یک‌چهارم استانداردها است و ادامه این وضع تا چند‌سال آینده سونامی پوکی‌استخوان در کشور را به‌همراه خواهد داشت.
مهم‌ترین ماده غذایی جهت پیشگیری از پوکی‌استخوان مصرف لبنیات کم‌چرب است. این درحالی است که متاسفانه سرانه مصرف شیر در کشور ما یک‌چهارم استانداردهاست.
عدم فرهنگ‌سازی مناسب درخصوص اهمیت مصرف و نقش شیر در سلامتی یکی از عوامل پایین بودن میزان مصرف شیر در کشور است. قطع یارانه شیر نیز به کاهش هرچه بیشتر سرانه مصرف شیر دامن زده است.
کاهش مصرف لبنیات، زنگ خطری برای افزایش موارد پوکی‌استخوان در کشور و به‌ویژه میان زنان است.
ویتامین D یکی از عناصر مهم در استخوان‌سازی محسوب می‌شود و زنان از آن‌جا که کمتر آفتاب گرفته و ویتامین D آنها کمتر است و از طرف دیگر کلسیم کمتری مصرف می‌کنند، بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
تمام عناصر در بدن انسان تا 30 سالگی حالت تجمعی دارند. با داشتن ذخیره مناسب کلسیم در بدن تا این سن، تا حد زیادی می‌توان از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کرد. به همین علت توصیه می‌شود افراد کمتر از 30‌سال حتما مصرف 4 واحد لبنیات کم‌چرب را در برنامه غذایی روزانه خود لحاظ کنند. این 4 واحد می‌تواند شامل 2 لیوان شیر به همراه 2 کاسه ماست باشد و درنهایت باید بتواند 1000 تا 1500 میلی‌گرم نیاز کلسیم روزانه بدن را تأمین کند. مصرف ماهی و به‌ویژه ماهی کیلکا که همراه با استخوان بوده و سرشار از کلسیم است نیز برای استخوان‌سازی افراد بسیار مناسب است.


تعداد بازدید :  81