شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
سکته‌های قلبی و مغزی از عوارض خروپف

|  دکتر افشین محرابی  || متخصص گوش و حلق و بینی|
 
معمولا وقتی فردی در خواب خروپف می‌کند، اطرافیان این را به معنای خواب عمیق و خوب وی تلقی می‌کنند، درحالی‌که افراد مبتلا به خروپف بیش از سایرین در معرض اختلالات تنفسی در زمان خواب قرار دارند.
اضافه‌وزن، ژنتیک، کم‌کاری تیرویید، فرم فک و دهان، بزرگی زبان کوچک (لوزه سوم)، کوتاه بودن طول گردن و ضخامت زیاد دور گردن هم ازجمله عوامل موثر در بروز خروپف هستند.
حدود 45‌درصد از افراد بزرگسال خروپف می‌کنند و درمیان این افراد مردان 2 برابر زنان به این عارضه دچار هستند.
هرچند 25‌درصد از زنان میانسال نیز خروپف می‌کنند اما وخامت خروپف در مردان میانسال گاه به قدری شدید است که زنان را فراری داده و آنان را ناچار به تغییر فضای خواب خود می‌کند.
خروپف، یک اتفاق ساده نیست، بلکه یک زنگ خطر محسوب می‌شود. هنگامی که به دلیل اختلالات تنفسی هنگام خواب، تنفس فرد دچار وقفه شده و اکسیژن‌رسانی در بدن مختل می‌شود، فرد خواب عمیق و راحتی نخواهد داشت.
خواب نامناسب سیستم التهابی بدن را فعال می‌کند که این موضوع در طولانی مدت، عوارضی همچون نارسایی‌های قلبی و حتی سکته‌های قلبی و مغزی به همراه خواهد داشت.
اگر میزان خروپف فرد با کاهش وزن، تغییر در نحوه خواب، اجتناب از مصرف داروی آرامبخش و مصرف مایعات تغییری نکرد، فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.


تعداد بازدید :  86