شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
سرپرست جمعیت هلال‌احمر افغانستان در دیدار با دکتر پیوندی خواستار شد
افزایش فعالیت‌های درمانی هلال ایران در افغانستان

شهروند| سرپرست جمعیت هلال‌احمر افغانستان که از روز شنبه به تهران سفر کرده است، در ادامه برنامه‌های خود با دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر دیدار و گفت‌وگو داشت. در این دیدار دکتر میرویس اکرم بر استفاده از تجارب هلال‌احمر ایران در زمینه بهداشت، درمان و پیشگیری از حوادث و همچنین ضرورت گسترش همکاری‌های مشترک تأکید کرد.
حضور هلال‌احمر ایران
 در عرصه‌های بین‌المللی
دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز در دیدار با دکتر میرویس اکرم با بیان این‌که هلال‌احمر ایران بیش از 93‌ سال قدمت دارد، گفت: «با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور ایران و تجارب تلخی که در سال‌های دور و نزدیک از حوادث داشتیم از توان عملیاتی خوبی برای رویارویی با بحران‌ها برخورداریم.» وی با اشاره به این‌که جمعیت هلال‌احمر ایران به‌عنوان یک ارگان امدادی لازم است در مرحله اول پاسخگوی نیازی‌های امدادونجات باشد، عنوان کرد: «به همین دلیل ساخت دارو و تجهیزات پزشکی، اقلام امدادی چون چادر، پتو و کیت‌های بهداشتی و استفاده از توان حوزه‌های جوانان و داوطلبان در دستور کار قرار دارد.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که هلال‌احمر جمعیتی بسیار گسترده است، افزود: جمعیت هلال‌احمر ایران نه‌تنها در حوادث طبیعی و غیرطبیعی داخل کشور نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، بلکه در حوادث منطقه‌ای و بین‌المللی هم توانسته‌ایم کمک‌های قابل‌ توجهی را به کشورهای آسیب‌دیده در حوادث داشته باشیم که ازجمله آن می‌توان به کمک به مردم در سیل پاکستان، خشکسالی سومالی و مسلمانان روهینگیایی در بنگلادش اشاره کرد.
فعالیت مراکز درمانی هلال ایران
 در 14 کشور
دکتر پیوندی درباره وجود مراکز درمانی و درمانگاه‌های هلال‌احمر در 14کشور جهان گفت: در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی بیمارستان، درمانگاه و مراکز درمانی هلال‌احمر ایران مشغول به فعالیت است تا به افرادی که در معرض آسیب‌های جدی بهداشتی و درمانی هستند، خدمات لازم ارایه شود. وی تأکید کرد: جمعیت هلال‌احمر ایران به‌عنوان یکی از اعضای هیأت حاکمه در فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر سخنگوی جمعیت‌های ملی است و در تعیین استراتژی و سیاست‌های آتی فدراسیون نقش ایفا می‌کند.
کمک‌های جمعیت هلال‌احمر ایران به افغانستان در حوادث و سوانح طبیعی
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به نقاط اشتراک بین کشورهای ایران و افغانستان در زمینه فرهنگ، دین و زبان اظهار داشت: تفاهمنامه سه‌جانبه میان جمعیت‌های ملی ایران، تاجیکستان و افغانستان در مشهد مقدس مبنی بر گسترش همکاری‌های سه کشور امضا شده است و بر اساس آن امکان همکاری‌های مشترک افزایش می‌یابد. وی درباره کمک‌های جمعیت هلال‌احمر ایران به افغانستان در حوادث و سوانح طبیعی گفت: در 8 حادثه جمعیت هلال‌احمر ایران کمک‌های قابل توجهی را برای مردم افغانستان ارسال کرده است. به گفته دکتر پیوندی، مراکز درمانی هلال‌احمر ایران در زرنج، قندهار و سرپل برای انجام فعالیت‌های بشردوستانه فعال بوده و همواره به مردم افغانستان خدمات درمانی لازم را ارایه می‌دهد؛ به علاوه در ارسال چادرهای امدادی نیز اقداماتی انجام شده است. وی در زمینه بازپیوند خانواده‌های افغانستانی خاطرنشان کرد: پیداکردن فرزندان و یا افراد جدا افتاده از خانواده یکی از مواردی است که هلال‌احمر ایران، هلال‌احمر افغانستان و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ همواره به دنبال اجرای آن است.
کمک هلال‌احمر افغانستان به مردم
در نقاط غیر قابل دسترس دولت
در ادامه این دیدار دکتر میرویس اکرم، سرپرست جمعیت هلال‌احمر افغانستان به نقاط مشترک کشور ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: تعدادی از فعالیت‌های درمانی جمعیت هلال‌احمر ایران در افغانستان محدود شده است و ما می‌خواهیم تا نسبت به این موضوع بازنگری صورت گیرد. دکتر اکرم از جمعیت هلال‌احمر ایران خواست تا تجارب خود را در زمینه بهداشت، درمان و پیشگیری از حوادث در اختیار جمعیت هلال‌احمر افغانستان قرار دهد. وی با بیان این‌که کشور افغانستان مرکز منازعات و مخاصمات است، بیان کرد: نقاط دوری که دولت افغانستان قادر به اعزام نیرو برای کمک به مردم نیست از سوی هلال‌احمر افغانستان شناسایی شده تا نسبت به کمک به مردم اقدام شود. سرپرست جمعیت هلال‌احمر افغانستان به منازعات در ولایت ننگرهار اشاره کرد و اظهار داشت: این ولایت دچار درگیری‌های شدید است که هلال‌احمر افغانستان برای صدها خانوار که در این ولایت زندگی می‌کنند، اقلام امدادی و غذایی ارسال کرد. دکتر میرویس اکرم در ادامه دیدارهای جداگانه‌ای با رئیس سازمان داوطلبان و همچنین معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر داشت. او در این دیدارها ضمن تحسین تنوع و تأثیرگذاری فعالیت‌های داوطلبانه در ایران گفت: «بیش از 3‌میلیون تن از مردم کشور افغانستان در دهه‌های گذشته به دلیل وجود مخاصمات فراوان و درگیری، برای اشتغال به ایران مهاجرت کرده‌اند و در طی این سال‌ها مردم دوست و همسایه ایران همواره کمک‌های قابل ‌توجهی را به آنها داشته‌اند.»


تعداد بازدید :  126