شماره ۱۳۲۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
واكنش‌ها به گزارش شهردار تهران

بعد از گزارش 100روزه شهردار تهران، اعضاي شوراي شهر تهران هركدام واكنشي به آن داشتند؛ بعضی خواهان برخورد با متخلفان شدند و بعضی هم معتقد بودند كه با وجود صحبت از تخلفات دوره گذشته اما گزارش شهردار نقشه راهي براي آينده شهر تهران نداشت.
- ناهيد خداكرمی: متخلفان در نجومی‌خواری، رانت‌خواری و... را با ذكر نام كامل و نه اختصار اعلام كنيد. سازمان بازرسی كشور را هم دعوت كنيم تا به اين موضوع وارد شود. مردم از ظلم و فساد نهادینه خسته‌اند.
- احمد مسجدجامعی: در دوره سوم ٣٢٠ميليارد تومان از اسناد فاقد سند دوره مدیريت احمدی‌نژاد كشف كرديم اما نمي‌دانيم اين گزارش چه شد؟ اين سند مانند سند احمدی‌نژاد نشود و سند راه آينده باشد. در دوران قاليباف پرونده مديريت احمدی‌نژاد بررسی شد و قول‌ها دادند اما حالا اين شد. پيشنهاد مي‌شود هر‌ سال در زمانی مشخص گزارشی ارایه شود.
- زهرا نژادبهرام: سهم هر تهرانی از اين بدهی‌ها چقدر است؟ آيا اين گزارش با گزارش١٢ساله قاليباف مقايسه شده است؟
حجت نظری: اگر قرار است شهری به اين شيوه اداره شود، خوشحالم كه اين جريان نتوانست بر كل كشور مسلط شود. تمام ناكامی‌ها توسط شخص معاونين و شهردار نبوده و اين نشان‌دهنده ناكارآمدی بدنه‌ای است و لازم است نسبت به شناسايی مديران خاطی اقدام شود. اميد است با جديت انقلابی عمل شود و در امر فساد لازم است انقلابی كار كنيم و جوانان هم پيشرو هستند. به جوانان و بانوان بيش از اين بها داده شود و در بخش مديرانی كه بايد تغيير مي‌كردند، حتما این مسأله لحاظ شود. این‌که منطقه١٣ برای جبران هزينه‌های خود، ساختمان اصلی خود را تهاتر كند، فاجعه است.
مرتضی الويری: به اعضای شورای شهر تبریک می‌گویم كه سه‌ماه قبل مصوبه داشتند كه نتيجه آن چنين گزارشی بود. بهترين بهره‌برداری از اين سند اين است كه سندی شفاف و روشن در برنامه سوم توسعه پايه‌گذاری كنيم و با شاخص‌های روشن كار كنيم. پيشنهادم اين است كه در تدوين برنامه سوم چند معيار شفاف‌سازی تعيين كنند.
حسن رسولی: از نظر من رقم ٥٢‌هزار ميليارد تومان بدهی شهرداری فی‌نفسه نقطه ضعف نیست، مشروط به اين كه اين بدهی به‌گونه‌ای باشد كه مردم بهره ببرند كه نبردند. شهردار گفت؛ ٣٦‌هزارميليارد تومان برای اتمام پروژه‌ها لازم است كه نشان مي‌دهد اين پول‌ها صرف مردم نشده است. عزم جدی برای مبارزه  با فساد داريم و برخی از موارد تخلف است كه بايد مورد رسيدگی قرار گيرد و بايد به افكار عمومی به‌طور واضح بيان شود. نفر دوم شهرداری ماه‌هاست در بازداشت است و نمي‌دانیم نفر دوم شهرداری كه از نيروهای باسابقه ارزشی بوده، پرونده‌اش چگونه است، آيا اين جزيی از محرمانگی گزارش شماست كه چيزی نگفتيد؟ اينگونه اطلاعات‌دادن درست نيست و اميد است اين موضوع شفاف شود.
مجيد فراهانی: افکار عمومی بر مسأله فساد در شهرداری حساس است و بخش زيادی از مردم نگران اين مرضوع‌اند و تصور مي‌كنند بيشترين آمار فساد در شهرداری است. ما باید فسادستیزی داشته باشیم. شهرداری در اين ١٢سال، با اخذ وام و واگذاری املاك ١٢١‌هزار ميليارد تومان درآمد كسب كرده و حالا اين كجاست؟ اجرای سليقه‌ای بودجه زمينه‌ساز بی‌انضباطی مالی در شهرداری بود.
محمود ميرلوحی: ليست قراردادهای شهرداری در دوره قبل را روی سايت قرار دهيد تا همه بدانند چه بلايی بر سر بخش خصوصی آمده است.
بخش ديگري از واكنش‌ها به گزارش شهردار تهران در ميان نمايندگان مجلس و مسئولان دستگاه قضائي بود.
- محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس: کمیسیون عمران به‌عنوان مرجع تخصصی و ناظر بر شهرداری‌ها باید در جریان جزییات گزارش علنی و محرمانه شهردار جدید تهران قرار بگیرد و شهردار تهران باید در کنار ارایه این گزارش به مراجع قضائی، یک نسخه از آن را با جزییات در اختیار کمیسیون عمران قرار دهد.
- محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: اگر تخلفی در دستگاهی رخ داده است، باید بدون جنجال سیاسی و رسانه‌ای در قوه‌قضائیه پیگیری شود اما مطرح‌کردن تخلف مورد ادعا قبل از آن‌که دستگاه قضائی آن را پیگیری کند و آن تخلف به اثبات برسد، کار درستی نیست.
- عبدالحسین مختاباد، عضو سابق شورای شهر تهران: گزارش 100روزه نجفی مسأله جدیدی را مطرح نمی‌کند و ما در طول چهار‌سال همین مسائل را فریاد می‌زدیم.


تعداد بازدید :  332