شماره ۱۳۲۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
میز سیاست

امنیت ملی مفهوم گمشده
در تریبون‌های نماز جمعه
رویداد 24 نوشت: با مطالعه مطالب ایراد‌شده در خطبه‌های نماز جمعه طی دو دهه اخیر و به‌خصوص در هشت‌ سال گذشته، به موضوع مهمی دست می‌یابیم و آن موضوع این است که ائمه جمعه در بیان مطالب خود، به تبعات و حواشی اظهارات خود توجهی نمی‌کنند و یا تعمدا می‌خواهند که توجهی نکنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از معضلات مرتبط با امنیت ملی، خواسته یا ناخواسته از تریبون نماز جمعه نشأت می‌گیرد و کشور را درگیر  بحران‌های غیرضرور و آسیب‌زا می‌کند. حجت‌الاسلام صدیقی امام ‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه، معترضان هفته‌های اخیر را با لفظ «آشغال» خطاب کرد و گفت: «مردم از حکومت حمایت می‌کنند و صاحبش هستند و هر کجا احساس خطر كنند، سینه سپر و انقلاب را قدم‌به‌قدم تصفیه کرده و آشغال‌ها را می‌برند.» به نظر می‌رسد حضرت آقای صدیقی و امثالهم، در دنیای دیگری سیر می‌کنند، دنیایی که فقط چشم‌دیدن عده‌ای معدود را در فضایی غیر حقیقی دارد و نمی‌تواند حقیقت جامعه و رخدادهای درونی آن را ببیند. درست است که در قضایای اخیر، برخی نیز سوءاستفاده کرده و موجب وارد آمدن خسارات جانی و مالی به مردم شدند، اما نباید حواشی را به ‌جای واقعیت ماجرا مشاهده کرد و نباید مردم معترض را نادیده انگاشت و آنان را چنین هتاکانه مورد خطاب قرار داد.
مردم حذف‌ هاشمی از نماز جمعه را
فراموش نمی‎کنند، کار اشتباهی بود
خبرآنلاین نوشت: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اوایل انقلاب این طور نبود که حرفی‌زده شود و بر اثر آن برخی مردم رغبت نکنند كه به نماز جمعه بیایند. شور نظام و انقلاب هم بیشتر بود و مردم بیشتر به نمازجمعه می‌آمدند. الان با رعایت نکاتی فضا باید دوباره متعادل شود، در غیر این صورت روز به روز شاید حضور مردم در نماز جمعه کمرنگ‌تر شود. آیت‌الله‌ هاشم‌ هاشم‌زاده‌هریسی در پاسخ به این سوال که جایگاه نماز جمعه به لحاظ حضور مردم بعد از 38‌سال ارتقا یافته یا تنزل پیدا کرده است گفت: اوایل انقلاب و در دوران دفاع مقدس شور و شعف و عشق زیادی در مردم وجود داشت. این مسأله خواه ناخواه در نماز جمعه اثر می‌گذاشت. الان این وضع مقداری کمتر از آن موقع شده است. عضو مجلس خبرگان رهبری درباره کنار گذاشتن مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی‌ رفسنجانی از نماز جمعه تهران گفت: برخوردی که با آیت‌الله ‌هاشمی شد در تاریخ نماز جمعه، انقلاب و نظام ثبت شد و تأثیر منفی داشت و دارد. این مسأله فراموش نمی‌شود و از یاد مردم نمی‌رود. آقای‌ هاشمی می‌توانست در اقامه نماز جمعه بماند و مسأله به شکل دیگری حل شود اما این اتفاق نیفتاد و شکل کار درواقع به منزله حذف آقای‌هاشمی از نماز جمعه بود. این از نقاط ضعف بود و نمی‌توانیم آن را بشوریم و پاک کنیم. ‌هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که آقای ‌هاشمی منصوب امام در نماز جمعه بود و حذف او از نماز جمعه صورت خوبی نداشت و کار اشتباهی بود، گفت: متاسفانه این اتفاق تجربه نمی‌شود، گویی اتفاقی مثل صدها اتفاق دیگر رخ داده! اما ضررش در تاریخ می‌ماند و بر آیندگان اثر می‌گذارد.
ماجرای تعریف رهبر انقلاب
 از مرحوم ‌هاشمی در خطبه نماز جمعه
فارس نوشت: یکی از مقاطع مهمی که آقای ‌هاشمی هم در آن نقش داشت، بازنگری قانون اساسی بود. محمدرضا باهنر با اشاره به آن دوران و نقش ایشان می‌گوید: پس از 10‌سال معلوم شد که قانون اساسی مشکل دارد، مملکت دو مدیریتی است و رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر هر کدام یک‌طرف هستند بنابراین اصلاح قانون اساسی انجام و نخست‌وزیر حذف شد. با این کار عملا رئیس‌جمهوری همه‌کاره و رئیس اجرایی کشور شد. نخستين رئیس‌جمهوری که با این قانون اساسی انتخاب شد، آقای ‌هاشمی بود. رهبر انقلاب دو یا سه ماه بود که هم رئیس‌جمهوری و هم رهبر بودند. آن موقع مثل اکنون نبود و در آن زمان رئیس‌جمهوری متعیّن بود و قبل از این‌که انتخابات برگزار شود، همه می‌دانستند که چه کسی رئیس‌جمهوری می‌شود. دور اول بنی‌صدر، دور دوم شهید رجایی و دور سوم نیز حضرت آقا رئیس‌جمهوری شدند. بعد نوبت‌ هاشمی شد که رئیس‌جمهوری شود و دولت دوم حضرت آقا تمام شد و مسئولیت رهبری را پذیرفتند. یادم هست ایشان امام‌جمعه هم بودند و در یکی از خطبه‌های نماز عید یا نمازجمعه قریب به مضمون فرمودند که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است و نتیجه نیز معلوم است. یک جمله عجیبی را گفتند و آن آیه‌ای بود که می‌گوید: «وَلَلْآخِرَةُ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الْأُولَى». یعنی رئیس‌جمهوری بعدی بهتر از رئیس‌جمهوری فعلی است و این‌چنین تعریفی از آقای‌ هاشمی کردند. آقای‌ هاشمی رئیس‌جمهوری شد و دو دوره رئیس‌جمهوری ماند. بعد از ریاست‌جمهوری‌شان هم مجمع تشخیص نظام که مسئولیتش بر عهده رئیس‌جمهوری بود، با حکم رهبر انقلاب به ایشان واگذار شد. ایشان تنها شخصیتی در انقلاب است که هم مجلس، هم قوه مجریه، هم جنگ و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام را مدیریت کرده و از این لحاظ بی‌نظیر است.

 


تعداد بازدید :  335