شماره ۱۳۱۲ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق:
بازگشایی مرزهای ایران با اقلیم‌ به حل بحران بغداد و اربیل کمک می‌کند
سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق با اشاره به آمادگی اربیل برای گفت‌وگو با بغداد گفت: بازگشایی مرزهای ایران با اقلیم کردستان عراق گشایشی قریب‌الوقوع برای بحران بغداد و اربیل است. به گزارش ایسنا، یک‌روز پس از این‌که مقامات ایرانی اعلام کردند که به درخواست بغداد گذرگاه‌های مرزی خود با اقلیم کردستان عراق را بازگشایی می‌کنند، سفین دزی، سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با این پایگاه خبری اعلام کرد: اربیل آماده گفت‌وگو در چارچوب قانون اساسی در رابطه با تمام پرونده‌هاست. وی با ابراز خوشبینی برای گشایش قریب‌الوقوع بحران اربیل و بغداد، گفت: پرونده گذرگاه‌ها، فرودگاه‌ها و نفت ازجمله پرونده‌های مطرح شده برای بحث و گفت‌وگو است. سفین دزی در ادامه گفت: بازگشایی گذرگاه‌های مرزی ایران با اقلیم کردستان به گشایش قریب‌الوقوع در بحران اربیل و بغداد اشاره دارد، به‌خصوص که این گام همزمان با اظهارات مثبت برادران مسئول در بغداد انجام گرفت.

بازتاب گسترده راهپیمایی مردم
در حمایت از دولت و نظام
 در رسانه‌های خارجی
حضور گسترده مردم ایران در شهرهای مختلف در حمایت از دولت و نظام و مخالفت با برخی ناآرامی‌های روزهای اخیر در رسانه‌های مهم جهان بازتاب گسترده‌ای داشته است. به ‌گزارش ایسنا، صبح روز چهارشنبه مردم بابصیرت با حضور خود در شهرهای مختلف، مخالفت‌ خود را با برخی ناآرامی‌های صورت گرفته در روزهای اخیر اعلام و بر حمایت از دولت و نظام تأکید کردند.
این حضور مردم در رسانه‌های مهم آمریکا و جهان مثل سی‌.‌ان‌.ان، بی‌.‌بی‌.سی، تلگراف، فرانس 24، آناتولی، رویترز و برخی رسانه‌های دیگر بازتاب داشته است. روزنامه تلگراف با تیتر «راهپیمایی ده‌ها‌هزار نفر از مردم در حمایت از دولت» این خبر را منتشر کرد. «برگزاری راهپیمایی خیابانی در حمایت از دولت پس از 6 روز از آغاز اعتراضات» تیتر خبرگزاری رویترز در بازتاب این خبر بوده است. در ادامه این مطلب آمده است: تلویزیون ایران تصاویری از راهپیمایی مردم در کرمانشاه، گرگان و ایلام نشان می‌دهد. مردم تصاویر رهبر خود را در دست دارند. خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز اعلام کرد که تظاهرات سراسری در ایران در روز چهارشنبه در دفاع از دولت برگزار شد. تظاهرات‌کنندگان تصاویری با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر عربستان در دست داشتند. شبکه خبری سی‌.ان‌.ان نیز نوشت: طرفداران دولت نیز برای مقابله با اعتراضات به خیابان آمدند. مدافعان نظام و کشور روز چهارشنبه برای مقابله با معترضان اخیر و اتحاد با دولت و نظام و نیز در تلاش برای خنثی کردن اعتراضات روزهای اخیر به خیابان‌ها آمدند. حضور مردم در حمایت از نظام همچنین در رسانه‌های مطرح دیگری مثل ای‌.‌بی‌.سی، صدای آمریکا، رادیو آزاد اروپا، اورشلیم پست و عرب نیوز بازتاب داشته است.

واکنش نوری مالکی
به اعتراضات اخیر ایران
معاون رئیس‌جمهوری عراق ضمن محکوم کردن دخالت‌های خارجی در امور داخلی ایران گفت که ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران تمام توطئه‌های خارجی را شکست خواهد داد. به‌ گزارش ایسنا، به نقل از قرطاس‌نیوز، معاون رئیس‌جمهوری عراق در گفت‌وگو با خبرنگاران در رابطه با اعتراضات اخیر ایران گفت: اتفاقات اخیر جمهوری اسلامی ایران یک مسأله داخلی است اما دشمنان ایران و عاملان آنها در داخل به دنبال شورش هستند.
وی در ادامه با محکوم کردن هر نوع دخالت خارجی در امور داخلی ایران و دیگر کشورها خواستار برقراری آرامش و اتخاذ اقدامات مناسب که به نفع ملت ایران باشد، شد. نوری مالکی ادامه داد: ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران که با اراده مردم و رهبری امام خمینی(ره) پیروز شد، با انسجام مردمی و رهبری مقام معظم رهبری تمام توطئه‌های خارجی را ناکام خواهد گذاشت و مزدوران داخل ایران و دشمنان خارجی شکست خواهند خورد. در روزهای اخیر عده‌ای در برخی شهرهای کشورمان اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند که با استقبال و حمایت مقامات آمریکایی و برخی اروپایی‌ها مواجه شده است که در این میان با سوءاستفاده از این شرایط تلاش می‌کنند، با دامن زدن به ناآرامی‌ها سیاست‌های مداخله‌جویانه خود را در ایران پیش ببرند.


تعداد بازدید :  440