شماره ۱۳۰۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
پارلمان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷
افزایش قیمت حامل‌های انرژی جزو نگرانی‌های نمایندگان است

فارس| علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 دیروز در نشست خبری خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی گفت: در جلسه امروز کلیات لایحه بودجه 97 کل کشور مورد بررسی کمیسیون تلفیق قرار گرفت و تصویب شد. وی افزود: طبق آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق ترتیباتی مشخص شد که بر اساس آن ابتدا نمایندگان دولت، موافقان و مخالفان به مدت 30 دقیقه سخنان خود را مطرح کنند؛ لذا در جلسه تعداد 16نفر از نمایندگان درمجموع به مدت 80 دقیقه موافقت‌ها و مخالفت‌های خود را در خصوص کلیات لایحه بودجه 97 ارایه کردند. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 به اعتبار پیش‌بینی‌شده در بخش مالیات در لایحه بودجه‌ سال 97 نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش پیش‌بینی‌ها 128‌هزار‌میلیارد تومان است که تلاش ما در این رابطه این است که بر اساس پوشش مالیاتی و شناخت پایه‌های جدید به‌ویژه از کسانی که فرار مالیاتی دارند و مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند، این اعتبار اخذ شود. وی با بیان هدف اصلی و انگیزه کمیسیون تلفیق بودجه‌ سال 97 یادآور شد: هدفمان این است که فشار به قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه کمتر شود و در این رابطه دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان بزرگ علمی، اقتصاددانان و کسانی که در رابطه با لایحه بودجه اظهارنظر کردند، حتی نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه در خصوص تولید و اشتغال را مد نظر خود قرار دهیم و در نتیجه بهترین و واقع‌بینانه‌ترین نظر به صورت حکم پیشنهادی کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود. یوسف‌نژاد در بخش پایانی نشست خبری خود به موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز اشاره کرد و گفت: مسائلی مانند افزایش قیمت حامل‌های انرژی و فشار بر جامعه جزو نگرانی‌ها و دغدغه‌های دلسوزان مردم و نمایندگان خواهد بود، لذا تصمیمات ما به‌گونه‌ای خواهد بود که به ‌نفع و سود مردم و همچنین مصلحت آنها باشد و به اقشار کم‌درآمد جامعه آسیبی وارد نشود.

ضرب‌الاجل مجلس به دولت برای اصلاح قانون انتخابات
خبرآنلاین| مدتی پیش بود که محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس برای دولت ضرب‌الاجل یک‌ماهه تعیین کرد و گفت که اگر نتواند تا پایان این زمان لایحه نظام جامع انتخابات را برای تصویب به مجلس ارایه کند، ما طرح خود را تقدیم می‌کنیم. اکنون هم محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراهای مجلس از آماده‌بودن این طرح در کمیسیون شوراها خبر داده و می‌گوید که هر طور که کولیوند تصمیم بگیرد، اقدام خواهد شد. او البته این را هم گفت که نظر رئیس مجلس این بوده که کمیسیون شوراها هم وارد کار شده و فکری برای حل مشکل قوانین انتخاباتی کند. او ادامه داد: سه کمیته در مراحل نهایی کار قرار دارند. ما الان در مرحله رفع ایرادات ادبیاتی هستيم چون می‌توان گفت که نظرات جمع‌بندی شده و در قالب مواد و تبصره تدوین شده است. کولیوند به‌عنوان رئیس کمیسیون این اختیار را دارد که اگر به این نتیجه برسد که لایحه دولت زمانبر بوده و متقارن با زمان انتخابات خواهد شد، اقدامات لازم را برای ارسال طرح به صحن مجلس انجام دهد. متاسفانه همواره لوایح و طرح‌های انتخاباتی نزدیک انتخابات ارایه و سلایق افراد هم در آن دخالت داده می‌شود و درنهایت آن قانونی که باید، تصویب نمی‌شود؛ اما الان چون انتخاباتی نداریم بهترین فرصت است که بتوانیم با عقلانیت بیشتر این طرح و لایحه پیشنهادی دولت را تجزیه و تحلیل کرده و در نوبت دستور قرار دهیم.

افزایش قیمت بنزین باید با افزایش دریافتی مردم همخوانی داشته باشد
ایسنا| نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه‌هاست. محمدرضا منصوری افزود: با توجه به تورمی که در کشور به وجود آمده است و از آن‌جا که حقوق‌ها افزایش پیدا نکرده است، لذا افزایش قیمت بنزین از سوی دولت موجب خواهد شد که تورم از وضع فعلی بیشتر شده و به نسبت درآمد مردم رشد نامتوازن پیدا کند.  وی با تأکید بر این‌که مردم توان پرداخت مبلغی بالاتر از قیمت فعلی بنزین را ندارند، گفت: از این‌رو نمایندگان مجلس با بررسی تمامی جوانب مخالفت خود را با طرح افزایش قیمت اعلام كرده و به این طرح رأی نخواهند داد. منصوری افزایش قیمت بنزین را راهکار دولت برای جبران کسری بودجه بیان کرد و افزود: این کسری بودجه را باید از طریق وصول مطالبات و معوقات بانکی، افزایش بهره‌وری با تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برخورد با مفاسد اقتصادی جبران کرد و نیازی به افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی نیست. وی گفت: از آن‌جا که در حذف یارانه‌ها ممکن است یارانه بسیاری از افراد بدون دلیل حذف و باعث نارضایتی اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه شود، لذا مجلس با حذف یارانه‌ها نیز مخالفت خواهد کرد و به آن رأی نخواهد داد. اافزایش قیمت بنزین باید با افزایش دریافتی مردم همخوانی داشته باشد و اگر شرایط به گونه‌ای باشد که دولت بخواهد بر افزایش قیمت بنزین اصرار کند، نرخ معقول آن هم در شرایط خاص افزایش ۱۰‌درصدی است و افزایش قیمت بنزین تا ۱۰‌درصد و رسیدن به ۱۱۰۰ تومان می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.


تعداد بازدید :  388