شماره ۱۳۰۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
وزیر کشور و برخی از نمایندگان مجلس از ضرورت رسیدگی به اعتراض مردم گفتند
قول پیگیری مطالبات
وزیر کشور: رعب و وحشت و اغتشاش را قطعا تحمل نمی‌کنیم

شهروند| اعتراضات و ناآرامی‌های چند روز اخیر در شهرهای مختلف کشور در حالی ادامه دارد که وجه مشترک اظهارات اغلب مسئولان و سیاسیون یک چیز است «پیگیری مطالبات مردم».
وزیر کشور یکی از این مسئولان است که دیروز خبر داد سه قوه دولت، مجلس و قضائیه مصمم به پیگیری مطالبات مردم هستند. همزمان فراکسیون امید و کمیسیون امنیت مجلس هم خبر از تشکیل جلسه اضطراری در مورد پیگیری و بررسی مطالبات معترضان داده‌اند. فعالان سیاسی جناح‌های مختلف نیز پیشنهاد داده‌اند که رسانه ملی با انعکاس اخبار مربوط به اعتراضات و مطالبات مردم به ایجاد فضای وحدت‌بخش کمک کند و برخی از نمایندگان مجلس نیز خواهان این شدند که شرایط برای اظهارنظر مدنی مردم مهیا شود.
اما علاوه بر این، هشدارهایی هم دیروز در این‌باره به گوش رسید؛ به‌ طوری‌ که استاندار تهران دیروز خبر داد مجوزی برای تجمع در تهران صادر نشده است و برگزاری هر گونه اعتراض خیابانی را غیر قانونی خواند. از طرفی علی مطهری عضو هیأت‌رئیسه و سیدحسین نقوی حسیني سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دو تن از نمایندگاني بودند که علاوه بر این‌که بر لزوم رسیدگی به مطالبات معترضان تأکید کردند، خواستار برخورد با تخریب اموال عمومی و ایجاد آشوب شدند.  وزیر کشور هم در اظهاراتش تأکید کرد که برخی می‌خواهند این موضوعات را به گونه‌ای حل کنند که در آن رعب و وحشت، اغتشاش و آسیب‌رساندن به اموال مردم وجود داشته باشد و چهره نظام‌مند و متعالی مردم ایران اسلامی را به‌ عنوان قانون‌شکن معرفی کنند؛ قطعا نمی‌توانیم تحمل کنیم.
 دولت، مجلس و قوه قضائیه مصمم به پیگیری مطالبات مردم
با توجه به ادامه اعتراضات مردمی مسئولان دولتی خبر از رسیدگی به مطالبات مردم داده‌اند؛ وزیر کشور در این راستا تأکید کرد: حوادث و اتفاقات چند روز اخیر موجب نگرانی، تأثر و ناراحتی مردم عزیزمان شده که همیشه هوشیاری و هوشمندی مردم و اهمیت‌دادن آنها به نظم و امنیت و قانون موجب شکست هر توطئه‌ای شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با تأکید بر لزوم رعایت نظم، قانون و امنیت، مدارا و خویشتنداری نیروهای انتظامی، امنیتی و مسئولان مربوطه را تحسین‌برانگیز توصیف کرد و گفت: فضای ایجاد‌شده نه‌تنها برای امنیت، تولید و اشتغال کشور بهره‌ای ندارد بلکه موجب آسیب‌رساندن به تولید، اشتغال و امنیت کشور می‌شود. وزیر کشور بیان کرد: دولت، مجلس و قوه قضائیه مصمم به پیگیری مطالبات مردم برای حل مشکلات آنها هستند.
باید ببینیم چه ‌کرده‌ایم که مردم از ما ناامید شده‌اند
شاید بتوانیم وزیر بهداشت را از معدود وزرای کابینه دوازدهم بدانیم که به اعتراضات اخیر واکنش نشان داده و از ناامیدی مردم سخن گفته است. او که دیروز در نشست مسئولان دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی صحبت می‌کرد، با بیان این‌که قوه مجریه، مقننه، و قضائیه و مراکز دولتی و خطیب نمازجمعه و یا فردی که در رسانه ملی ظاهر می‌شود همه در ایجاد امید و  ناامیدی مردم نقش دارند، گفت: «باید ببینیم چه کرده‌ایم که مردم از ما ناامید شده‌اند.» وزیر بهداشت این را هم اضافه کرد که مأیوس‌کردن مردم نه‌تنها گناه بزرگی است بلکه خیانت به کشور و جامعه هم به شمار می‌رود. من وزیر بهداشت به‌شخصه باید بدانم در حوزه بهداشت و درمان چه اقداماتی موجب شده که مردم ناراحت، عصبانی و ناامید شوند.»
مجوزی برای تجمع در تهران صادر نشده است
همزمان با انتشار اخبار منتشر‌شده استاندار تهران در مورد برگزاری هر گونه تجمع گفت: هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع در تهران صادر نشده است، بنابراین هر گونه تجمعي غیر قانونی است. محمد‌حسین مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هیچ درخواست مجوزی برای برگزاری تجمع به استانداری تهران نرسیده است و استانداری هم هیچ مجوزی صادر نکرده است. وی ادامه داد: بنابراین چون مجوزی صادر نشده است، برگزاری هرگونه تجمع در تهران غیر قانونی است.
صداوسیما بلندگوی یک جریان سیاسی نباشد
در این میان انتقادها از رسانه ملی از سوی سیاسیون هر دو جناح صورت گرفت؛ رئیس فراکسیون امید مجلس نیز ازجمله کسانی بود که رویکرد صداوسیما را نسبت به اعتراضات اخیر زیر سوال برد و گفت: گله‌ای جدی از رسانه ملی داریم که باید صداوسیما تجدید نظر کند. محمدرضا عارف در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت ایجاد ظرفیت قانونی برای اعتراضات مردمی گفت: ظرفیت قانونی وجود دارد و راهکارهایی برای تجمعات و گردهمایی در قانون دیده شده است اما باید شرایط زمانی را هم درک کنیم که در چه شرایطی قرار داریم. وی درباره این‌که چه راهکاری برای این‌که این تجمعات مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، وجود دارد، اظهار کرد: ما در منطقه‌ای هستیم که می‌دانیم دشمنان ما منافع خود را از دست‌رفته تلقی می‌کنند و شاید یکی از راه‌های رسیدن به منافعشان کاهش ثبات و امنیت در کشور ما است و تلاششان هم این است. عارف همچنین اظهار کرد: رسانه ملی وظیفه‌اش باید تقویت منافع ملی و تقویت انسجام و وحدت ملی باشد؛ نه این‌که در جایگاه بلندگوی یک جریان سیاسی قرار گیرد.
شرایط برای اظهار نظر مدنی مردم مهیا شود
برخی از نمایندگان مجلس نیز در راستای پذیرش این اعتراضات اظهار نظر کردند و از آن به ‌عنوان یک حق مدنی نام بردند؛ نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت به رسمیت‌شناختن اعتراض مدنی مردم از سوی مسئولان در عین حال خواستار برخورد با تخریب اموال عمومی و ایجاد آشوب شد. در یادداشت علی مطهری با عنوان فرهنگ اعتراض آمده است: «در کشور ما فرهنگ اعتراض وجود ندارد. هر تجمع اعتراض‌آمیزی به‌سرعت از شعارهای اولیه خود دور می‌شود و به خشونت می‌گراید. شاید علت آن این باشد که مجوز هیچ تجمعی صادر نمی‌شود و وزارت کشور همه تجمعات و اعتراضات مدنی را غیر قانونی می‌نامد. این در حالی است که قانون اساسی ما در اصل بیست‌و‌هفتم راهپیمایی را مشروط به این‌که مسلحانه و مخل احکام اسلام نباشد، مجاز اعلام کرده است. علی مطهری همچنین نوشته است: وزارت کشور ما باید اعتراض مدنی را به رسمیت بشناسد و در صدور مجوز سختگیری نکند و مردم نیز باید پایبند به لوازم اعتراض مدنی باشند.»
وزارت کشور مکان مشخصی تعیین کند
با ادامه‌دار شدن اعتراضات سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که وزارت کشور باید مکان مشخصی برای تجمعات مردم تعیین و اعلام کند تا آنها بتوانند ضمن بیان اعتراضات‌شان، توضیحات مسئولان را بشنوند. در این صورت دیگر دشمنان قسم‌خورده ما نمی‌توانند از این فضا بهره‌برداری و سوءاستفاده کنند.
باید کشور در همه شرایط حفظ شود
معاون سیاسی وزیر کشور نیز با اشاره به تجمعات اخیر گفت: در هر کشوری برای انجام همه امور شرط اول داشتن آرامش در فضای آرام و امن است؛ می‌توان در بستر آرام اهداف و برنامه‌ها را عملیاتی کرد. اسماعیل جبارزاده افزود: انتظار است مردم با هر گرایش و هر خط فکری به این نکته توجه کنند که انقلاب و کشور برای ماست و باید کشور در همه شرایط حفظ شود. دولت با تمام اقتدار مقابل متعرضان به اموال دولتی و مردم می‌ایستد و اجازه نمی‌دهد عده‌ای آگاهانه و ناآگاهانه کاری انجام دهند.
تکذیب خبر احضار امام‌جمعه مشهد به شورایعالی امنیت ملی
اما پیش از ظهر دیروز شایعه‌ای در فضای مجازی نسبت به احضار علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد به شورایعالی امنیت ملی منتشر شد که ساعتی بعد تکذیبیه‌ای از سوی دفتر وی نسبت به انتشار این شایعه منتشر شد. به گزارش ایلنا، در متن این تکذیبیه آمده است: امروز صبح اخباری در خصوص احضار یا اخطار به آیت‌الله علم‌الهدی از سوی شورایعالی امنیت ملی در برخی رسانه‌ها منتشر شده است. این در حالی است که آیت‌الله علم‌الهدی دو شب گذشته در مراسم گرامیداشت نهم دی‌ ماه در مدرسه علمیه نواب مشهد سخنرانی داشت و اخبار مربوط به این مراسم در رسانه‌ها موجود است؛ لذا این خبر و اصل ارتباط این نهاد امنیتی با ایشان تکذیب می‌شود. در این تکذیبیه همچنین آمده است که «با توجه به جوسازی‌های اخیر علیه نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی که از روز پنجشنبه و همزمان با سفر استانی ایشان به سبزوار آغاز و با انتشار اخبار کذب در فضای مجازی دنبال شده و به وارد آوردن مطالب کذب نسبت به نهاد عالی امنیتی کشور ادامه پیدا کرده است، در صورت عدم عذرخواهی مدعیان و منتشرکنندگان این اخبار، دفتر آیت‌الله علم‌الهدی علیه آنان پیگیری قضائی خواهد كرد.»
این تکذيبيه در حالی منتشر شد که رسانه‌ها پیش از آن خبر احضار امام‌جمعه مشهد به شورایعالی امنیت ملی را از قول دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی منتشر كرد که این فعال سیاسی اصلاح‌طلب نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داد و گفت: «خبر رادیو فردا به نقل از من در خصوص احضار امام جمعه مشهد به شورایعالی امنیت ملی دروغ است.» غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با ایلنا، در این‌باره گفت: «من کانال تلگرامی ندارم که بخواهم چنین خبری را در آن منتشر کنم، این خبر را کامل تکذیب می‌کنم. وی ادامه داد: شاید در حد سوال از دوستان درباره این موضوع پرسیده باشم اما آن را در کانال تلگرامی نداشته‌ام و منتشر نکرده‌ام.»
نشست فوق‌العاده فراکسیون امید
 برای بررسی اعتراضات
همزمان سخنگوی فراکسیون امید مجلس از برگزاری جلسه فوق‌العاده هیأت‌رئیسه این فراکسیون به ریاست محمدرضا عارف برای بررسی اعتراضات اخیر در برخی شهرهای کشور خبر داد. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نشست هیأت‌رئیسه فراکسیون امید عصر دیروز به ریاست آقای عارف برگزار شد و پس از ارایه تحلیل‌های نمایندگان مقرر شد فراکسیون نظرش را در قالب بیانیه‌ای اعلام کند. وی افزود: آنچه مورد توجه اعضای فراکسیون امید است این است که ما نیازمند یکپارچگی و انسجام ملی هستیم و مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند و بدانند عده‌ای می‌خواهند برداشت سیاسی خود را از این مسائل داشته باشند. پارسایی یادآور شد: ضمن حرمت به حق و حقوق مردم، باید سعی شود فاصله بین اغتشاش و اعتراض بحق مردم حفظ شود.
دستگیری چند نفر در ناآرامی‌های اخیر
دیروز همچنین روابط‌عمومی دادستانی از قول دادستان تهران با اشاره به حوادث و تجمعات چند روز اخیر در تهران و برخی نقاط ایران از دستگیری تعدادی خبر داد. جعفری‌دولت‌آبادی در این مورد گفت: «عده‌ای با حمله به مساجد، پمپ‌بنزین‌ها، اماکن دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی تلاش دارند امنیت کشور را به هم بزنند، در مصاحبه با این زندانیان، آنان با اعلام این‌که دچار احساسات شده و با توجه به جو ایجاد شده اقداماتی چون آتش‌زدن مسجد و اماکن عمومی را عملی ساخته‌اند، این‌که مسجد یا حسینیه را که نه نگهبان دارد و نه حفاظ؛ آن هم در ساعات نیمه شب آتش بزنند و یا به افراد بسیجی‌ حمله کنند، کاملا موید دخالت عوامل بیگانه در این وقایع و مجرمانه بودن آن است.»

دیدگاه‌های دیگران

ع
علی |
مخالف 0 - 0 موافق
به نظر من اگه از روز اول عزم جدی برای پاسخگویی به مطالبات مردم از طرف هر سه قوه وجود داشت اصلا کار به اینجا نمیکشید که حالا بعصیها بخوان از شرایط سوءاستفاده کنند

تعداد بازدید :  223