شماره ۱۳۰۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
یک پژوهش حقوق و دستمزد نشان داد
کمترین حقوق برای خراسانی‌ها و بیشترین برای بوشهری‌ها

شهروند| «طوفان فارغ‌التحصیلان جویای کار در راه است.» نکته‌ای که پیش از این بارها و بارها از سوی مردان کابینه حسن روحانی اعلام شده بود، این‌بار مورد تأکید مدیر عامل ایران تلنت قرار گرفت. آسیه حاتمی درحالی این نکته را اعلام کرد که تعداد دانشجویان کشور در تمام مقاطع تحصیلی 4‌میلیون و 83‌هزار و 12 نفر برآورد شده است که هیچ گزارش دقیقی درخصوص میزان درآمدی که هر یک از رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف می‌تواند برای دانشجویان به همراه داشته باشد، منتشر نشده است. او در این‌باره می‌گوید: خلأ وجود گزارش حقوق و دستمزد در کشور موجب شده بود تا علاوه بر سردرگمی کارفرمایان و شاغلان، رسانه‌های کشور نیز از دسترسی به آ‌مار و اخبار دقیق در مورد وضع اشتغال و پرداختی‌ها در بسیاری از گروه‌های شغلی و استان‌های کشور بی‌خبر باشند، اما این همه ماجرا نیست، چراکه شرایط متفاوت کار برای افراد با سطح تحصیلات یکسان از دیگر نکات قابل بررسی است. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد حقوق مدیران شهرستانی که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه سپری می‌کنند، 25‌درصد افزایش می‌یابد، درحالی‌که بالابردن سطح سواد در میان مدیران تهرانی به رشد 50‌درصدی حقوقشان منجر می‌شود.
در این میان، شرایط کار برای افراد تحصیلکرده در شهرهای نفت‌خیز بهتر است، به‌طوری که کارکنان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در استان بوشهر بیشترین و در استان خراسان کمترین سطح درآمد را به خود اختصاص داده‌اند.
جالب است بدانید حضور زنان تحصیلکرده در سال‌های گذشته در بازار کار از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و از 18‌درصد در‌ سال 94 به حدود 40‌درصد در‌ سال 95 رسیده است.
گفتنی است، بیش از 95‌درصد افرادی که در ایران تلنت رزومه پر کرده‌اند، تحصیلکرده هستند. در این میان رشته‌های ‌آی‌تی پرمتقاضی‌ترین شغل را به خود اختصاص داده‌ است که حتی موفق به حضور در پروژه‌های بین‌المللی هم شده ‌است.


تعداد بازدید :  469