شماره ۱۳۰۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
وزارت ورزش و مجلس پیگیر توهین‌های قومیتی در بازی پرسپولیس و تراکتور شدند
گره غیرفوتبالی

شهروند| از چند ‌سال قبل در حاشیه برگزاری بازی تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی در تهران و تبریز همواره حاشیه‌های بدی اتفاق می‌افتاد و تماشاگران دو تیم تندترین شعارها را علیه دیگری سر می‌دادند. فضای مسموم ورزشگاه‌ها در خلال برگزاری مسابقه این دو تیم اما هیچ وقت مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را به این فکر نینداخت که از همان ابتدا فکری اساسی برای جلوگیری از شدت یافتن این درگیری‌ها و شعارهای قومیتی داشته باشند. حالا اما با اتفاقات تلخ روز جمعه در ورزشگاه آزادی کار به مجلس شورای اسلامی کشیده شده است و وزیر ورزش هم به فدراسیون فوتبال ماموریت داد تا هر چه سریع‌تر به این بحران رسیدگی کند.
از احضار پرسپولیسی‌ها تا شکایت تراکتور
شعارهای قومیتی و سیاسی تند هواداران پرسپولیس و تراکتورسازی به قدری تلخ بود که در اولین قدم کمیته انضباطی مدیران باشگاه پرسپولیس را برای ارایه توضیحات احضار کرد. سپس عوامل دو باشگاه طبق معمول مصاحبه‌هایی علیه هم انجام دادند و درنهایت کار به جایی رسید که تراکتورسازی هم رسما با ارسال نامه‌ای به فدراسیون از باشگاه پرسپولیس به خاطر حوادث روی سکوها شکایت کرد و بیانیه‌ شدید‌اللحنی هم علیه پرسپولیس و هوادارانش منتشر کرد.
تهدید یک نماینده مجلس
حقیقت مسأله اینجاست که شعارهای سیاسی و قومیتی در سال‌های اخیر و به‌ویژه بازی روز جمعه از سوی هواداران هر دو تیم داده شد و درگیری‌های ایجادشده هم همواره در ورزشگاه‌های تبریز و تهران بین هواداران وجود داشته است. منتها شدت پیداکردن این درگیری در بازی اخیر باعث شده که حتی نمایندگان مجلس هم به اتفاقات واکنش نشان بدهند؛ به ‌طور مثال نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس در مصاحبه‌ای به‌صراحت اعلام کرده است: «ما از قومیت مردم آذربایجان دفاع خواهیم کرد چون آذربایجان بال سنگین ایران است. فدراسیون فوتبال می‌دانست این مسابقه حساس است اما آن را در روز وفات خانم معصومه (س) و همچنین شب 9 دی برگزار کرد. آنها می‌دانستند که مردم قطعا در ورزشگاه شعار خواهند داد و می‌توانستند با کمی تدبیر بازی را در ورزشگاه دیگری یا بدون تماشاگر برگزار کنند یا حداقل زمانی که بی‌احترامی‌ها شروع شد، صداوسیما بازی را قطع می‌کرد تا مردم صداها را نشنوند. با این حال جواب اتفاقات اخیر را در مجلس خواهیم گرفت؛ نه در زمین فوتبال!»
دستور ویژه وزیر به مهدی تاج
حالا همه منتظر تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و بحران‌ نفرت‌پراکنی از سوی هواداران باشگاه‌های لیگ برتری هستند. در چنین فضایی مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم در نامه‌ای به مهدی تاج خواهان رسیدگی به این پرونده و برخورد محکم با خاطیان در اسرع وقت شد. دستور وزیر به فدراسیون برای برخورد با متخلفان از آنجا مهم است که ماجراهای اخیر به بحرانی اساسی بین رجال سیاسی و ورزشی تبدیل شده است. از آنجا هم که روز جمعه استقلال در تبریز باید به مصاف تراکتورسازی برود، قطعا ادامه این تفرقه‌ها و اختلافات سیاسی و قومیتی بین طرفداران می‌تواند زمینه‌ساز یک بحران دیگر این‌بار در تبریز آن هم در فضای کنونی ملتهب کشور شود.

دیدگاه‌های دیگران

ع
علی |
مخالف 0 - 0 موافق
آقای قاصی پور و پزشکیان چرا در بازی رفت که آنهمه توهین به بازیکنان پرسپولیس شد وحتی طرفداران تراکتور به مرحوم هادی نوروزی هم رحم نکردند عکس العمل نشون ندادن.چرا یکطرفه به قاضی میرن.چرا رفتار زشت طرفداران تراکتور در بازی رفت رو ملامت نکردند.بی حرمتیهای بازی رفت به پرسپولیسیها که مهممان تبریزیها بودند از خروجی فرودگاه شروع شده بود .حالا هم لطفا این دعوای فوتبالی رو به قومیت ربط ندین.هر جا که شما ورود کردین شرایط بهبود پیدا نکرد که هیچ بدتر هم شد.ما را به خیر تو امید نیست لطفا شر مرسان.آی باریکلا

تعداد بازدید :  474