شماره ۱۲۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

برجام و رفع موانع بانکی محور گفت‌وگوهای صالحی و جانسون
رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه انگلیس پیرامون برجام، رفع موانع بانکی، روابط دو‌جانبه و تحولات منطقه رایزنی کردند.به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی در دیدار دیروز -یکشنبه- با بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس با تأکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی مبنی بر پایبندی به تعهدات ازجمله در برجام، بر اهمیت مشاهده فواید عینی تداوم این روند تأکید داشت. وی با تشریح موانع همکاری ازجمله در حوزه بانکی میان دو کشور، رفع آنها را برای حفظ برجام ضروری توصیف کرد. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز در این دیدار ضمن اعلام حمایت کشورش از توافق برجام، حفظ آن را با اهمیت خواند. وی به تلاشش در حمایت از برجام در سفر به آمریکا و در ملاقات با نمایندگان کنگره این کشور اشاره و تأکید کرد: فضای غالب در آمریکا همچنان معطوف به حفظ برجام است و سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مقابل این توافق چندان زمینه‌ای برای اجرایی‌شدن ندارد.وی همچنین به روابط بانکی نیز اشاره کرد و گفت: موانع بانکی بتدریج در حال رفع‌شدن است. جانسون در ادامه بر اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات و بحران‌های منطقه تأکید کرد. در این دیدار طرفین به بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای ازجمله عراق، سوریه، یمن و همچنین روابط ایران و عربستان پرداختند. مقامات دو کشور در ادامه همچنین ضمن ابراز علاقه‌مندی برای گسترش روابط در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه علمی، از توسعه بیشتر همکاری‌ها در این رابطه استقبال کردند. همکاری در حوزه‌های کاربردی و به‌خصوص پزشکی هسته‌ای ازجمله موضوعات مورد تأکید مقامات ایران و انگلیس بود.

روحانی برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی به ترکیه می‌رود
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری از سفر روز سه‌شنبه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به ‌منظور شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران عضو سازمان همکاری اسلامی درباره قدس شریف خبر داد. پرویز اسماعیلی در صفحه توییتری خود نوشت: دکتر روحانی رئیس‌جمهوری برای شرکت و سخنرانی در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی درباره قدس شریف عصر سه‌شنبه، 21آذرماه به ترکیه سفر می‌کند. وی در این یادداشت افزود: این اجلاس از صبح چهارشنبه در استانبول آغاز می‌شود.به‌گزارش ایرنا، نشست فوق‌العاده وزیران خارجه و سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 12 و 13دسامبر برابر با ٢١ و ٢٢ آذر ماه در شهر استانبول و در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سپس سران کشورهای عضو برگزار می‌شود.به گفته سفیر ایران در ترکیه، دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست حضور می‌یابند. محمد ابراهیم طاهریان‌فرد اظهارداشت: این نشست سازمان همکاری اسلامی به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با تعرض به حریم و ساحت قدس شریف برگزار می‌شود و پیرو گفت‌وگو میان روسای‌جمهوری ایران و ترکیه، توافق بسیار مناسبی برای هم‌افزایی رهبران و روسای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جهت تحکیم وحدت و اتخاذ تدابیر جامع برای دفاع از اولین قبله مسلمین و سرزمین قدس‌ شریف و حمایت از ملت فلسطین است. ترکیه ریاست دوره‌ای سازمان همکاری ‏اسلامی و کمیته اجرایی آن را ‏بر ‌عهده دارد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه (ششم دسامبر برابر با 15 آذرماه) در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری این‌که بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد، گفت: از وزارت خارجه می‌خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را آغاز کند. رئیس‌جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت‌المقدس به ‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد. این در حالی است که شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه‌گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید و از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای نزد مسلمانان برخوردار است.

طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
چند تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس واشنگتن مبنی بر دخالت ایران در امور یمن، طرحی را برای تحریم جدید ایران به اتهام نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ارایه داده‌اند.به‌گزارش ایسنا، طرح جدید تحریم علیه ایران برای قانونی‌کردن دستور اجرایی شماره ۱۳۶۱۱، تنظیم شده است که در ۱۶ماه مه ‌سال ۲۰۱۲ از سوی باراک اوباما (رئیس‌جمهور پیشین آمریکا) و در جریان اعلام وضع اضطراری ملی برای مقابله با تهدید صلح، امنیت و ثبات یمن صادر شد.
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا، این طرح را تد پو به‌ عنوان رئیس کمیته فرعی مبارزه با تروریسم، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و ایلیانا راس لتینن، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا و تجارت مجلس نمایندگان آمریکا با نام HR 4603 یا «قانون تحریم‌ها برای پاسخگوکردن انصارالله و ایران در‌ سال 2017» مطرح کرده‌اند.


تعداد بازدید :  369