شماره ۱۲۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

درخواست پاپ فرانسیس برای اقدامات حکیمانه در خصوص قدس
پاپ فرانسیس مجددا درخواست خود را برای اقدامات حکیمانه و خردمندانه در خصوص مسأله قدس مطرح کرد. پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی جنجال‌برانگیز قدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان مجددا درخواست خود را برای اقدامات حکیمانه مطرح کرد. پاپ همچنین خواستار جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای شد. وی در ادامه اظهاراتش گفت، ارتباط بسیار قوی میان حقوق بشر و مسأله خلع سلاح هسته‌ای وجود دارد. پاپ فرانسیس در ادامه خواهان آن شد که فناوری و اطلاعات برای خدمت‌رسانی به برقراری صلح مورد استفاده قرار بگیرد. وی همچنین اتخاذ تدابیر موثر برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی را خواستار شد.

روسیه: تنها موفقیت ائتلاف آمریکایی در سوریه نابودی رقه بود
وزارت دفاع روسیه بار دیگر تأکید کرد، حضور و فعالیت ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه «غیرقانونی» است. به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگنده‌های ائتلاف آمریکا در حریم هوایی سوریه جایی ندارند. مسکو بارها گفته بود که حملات هوایی واشنگتن علیه پایگاه‌های تروریستی در سوریه غیرقانونی است، زیرا این امر باید با مجوز سازمان ملل و موافقت کشوری (سوریه) که این حملات در خاکش انجام می‌شود، صورت گیرد. وزارت دفاع روسیه تأکید کرد، ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا طی سه‌ سال موجودیت‌یافتن اخیرا «نخستین نتیجه» جنگ علیه داعش را محقق کرد که نابودی رقه و بمباران شدید ساکنان آن بود. وزارت دفاع روسیه افزود، ائتلاف ضد داعش تنها به مقابله با ارتش سوریه و بمباران مواضع ارتش و بعضا به ‌طور مستقیم متمرکز بود. پیشتر وزارت دفاع روسیه ائتلاف تحت امر آمریکا را به تلاش برای ممانعت از حمله جنگنده‌های روسی به پایگاه‌های داعش در شرق سوریه متهم کرد و گفت، اظهارات نمایندگان ارتش آمریکا پیرامون وجود فضایی برای آنها در آسمان سوریه تعجب‌برانگیز است.

آیت‌الله عیسی قاسم بعد از عمل جراحی به حبس خانگی بازگردانده شد
فعالان بحرینی اعلام کردند که آیت‌الله عیسی قاسم که صبح جمعه تحت ‌عمل جراحی قرار گرفت از بیمارستان مرخص شده و به خانه بازگردانده شده است. به‌ گزارش ایسنا، مرکز حقوق و دموکراسی بحرین در لندن اعلام کرد: آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین صبح جمعه به بیمارستان ابن النفیس در منامه برای انجام عمل جراحی فوری منتقل شد و به محض ورود به بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفت. این مرکز تأکید کرد: عیسی قاسم همچنان از دردهای مزمن و خونریزی رنج می‌برد و مشکل دیابت و بیماری قلبی دارد. در مقابل فیلص‌الزیره، مدیر بیمارستان بین‌المللی بحرین اعلام کرد که عمل جراحی عیسی قاسم بسیار ساده و تنها شامل پیوند سرخرگ بوده است. شیخ میثم سلمان از مرکز حقوق بشر و مرکز گفت‌وگوی ادیان بحرین اعلام کرد که آیت‌الله عیسی قاسم بعد از عمل به خانه بازگشته است. در حالی که عناصر آل خلیفه و مزدوران نظام حاکم همچنان منزل ایشان را در محاصره دارند و به‌نظر می‌رسد حصر این روحانی شیعه ادامه داشته باشد. عیسی قاسم پیشتر به اتهامات ساختگی چون «تحریک به خشونت علیه نظام» سلب تابعیت و به حبس محکوم شد.

اندیشکده آمریکایی:
آمریکا در درگیری‌های نظامی
 با روسیه و چین شکست می‌خورد
 ایسنا| یک اندیشکده حوزه سیاست جهانی در آمریکا هشدار داد، ارتش این کشور با اطمینان تقریبی در هر گونه جنگ احتمالی با روسیه در اروپا و یا با چین بر سر تایوان شکست خواهد خورد. اندیشکده آمریکایی موسوم به «رند» گزارشی تحت‌عنوان «قابلیت‌ها و نیروهای نظامی آمریکا برای یک جهان خطرناک» منتشر کرده است. براساس این گزارش 190صفحه‌ای قابلیت‌های نظامی دو کشور روسیه و چین به‌ حدی پیشرفت کرده که تحت برخی شرایط آنها می‌توانند در آمریکا برتری نظامی داشته باشند. نویسندگان این گزارش مدعی هستند در حال ‌حاضر نیروهای مسلح آمریکا به‌ویژه در حوزه مولفه‌های خدمت نظامی فعال از آموزش و آمادگی کافی برخوردار نیستند. در این گزارش نوشته شده است: به‌ طور خلاصه باید گفت که اخیرا تأمین نیروی نظامی مطلوب راهبرد امنیت ملی بلندپروازانه آمریکا که هرگز آسان نبوده به طرز قابل ملاحظه‌ای چالش‌برانگیزتر شده است. این گزارش ادامه می‌دهد: «تلاقی این واقعیت جدید با دوران بودجه‌های دفاعی محدود‌شده وضعیتی را به وجود آورده که در آن مشخص نیست نیروهای نظامی ما برای وظایفی که پیش‌ روی آنها گذاشته می‌شود به حد کافی آماده باشند یا خیر.»این سند ادامه داده است: «ارزیابی‌های این گزارش نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی براساس برخی فرضیه‌های امکان‌پذیر به‌رغم آن‌که این کشور بودجه‌ای فراتر از چین با نرخ 2. 7 به یک و فراتر از روسیه با نرخ 6 به یک دارد، در هرگونه جنگ آتی که با این کشورها داشته باشد، شکست خواهد خورد و کشور آمریکا نیاز دارد به این‌که بهتر از این وضع عمل کند.»


تعداد بازدید :  455