شماره ۱۲۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
میز سیاست

حمایت اصلاح‌طلبان از دولت
 نافی پیگیری وعده‌های روحانی نیست
ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رفتار اصلاح‌طلبان در برابر دولت دوازدهم گفت: اصلاح‌طلبان در هر شرایطی پیگیر مطالبات خود بوده‌اند و حمایت از دولت نافی پیگیری وعده نیست. محمد کیانوش‌راد درباره مطالبه‌گری اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم و شخص روحانی در چهار ‌سال پیش رو گفت: اصلاح‌طلبان در هر شرایطی حتی در دوره آقای احمدی‌نژاد هم پیگیر مطالبات خودشان بودند و در دولت روحانی هم این را ادامه خواهند داد. وی خاطرنشان کرد: مخالفت، حمایت یا وحدت با هر دولتی نافی پیگیری مطالبات در هیچ زمانی نبوده و نیست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که دیدگاه اصلاح‌طلبان نسبت به دولت روحانی سیاست حمایت همراه با انتقاد بوده است، عنوان کرد: آقای روحانی توانسته بخشی از مطالبات اصلاح‌طلبان را مورد توجه قرار دهد و بخش‌های دیگری از آنان بنا به دلایل مختلف که شاید مستقیما به دولت هم ربطی نداشته باشد، معطل مانده است و این تنها در سایه مداومت، طرح آرمان‌ها و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان است.
وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند اصلاح‌طلبان نباید مانند اصولگرایان که در مقابل احمدی‌نژاد سکوت کردند در مقابل مطالبات خود سکوت کنند، گفت: سکوت در برابر ضعف‌ها و کاستی‌ها و پیگیری مطالبات حتی در دولت آقای خاتمی نیز جایز نبوده چه برسد به دوره آقای روحانی، انتقاد را با مخالفت نباید یکسان فرض کرد.
روایتی از پیغام دکتر مصدق و پولی
که برای آیت‌الله ‌هاشمی فرستاد
انتخاب نوشت: محسن هاشمی دیروز گفت: نخستین اقدام روشنگرانه در ایران، علیه اشغال فلسطین توسط آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی صورت گرفت. ایشان   در 29سالگی به دلیل تبعید در‌ سال 1342 هنگام فرار از دست عمال رژیم گذشته در تبعید خودخواسته به دلیل فشارهای علیه مبارزان و به دلیل تبعید امام‌خمینی و سرکوب قیام 15 خرداد 1342 کتاب القضبه الفلسطینه با قلم اکرم زعیتر که سفیر اردن در ایران بود را ترجمه و با نام سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار در‌ سال 1343 منتشر کرد.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: مرحوم دکتر مصدق از حصر در احمدآباد مستوفی با مطالعه کتاب سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار پیغام کتبی ارسال می‌کنند که کتاب را مطالعه کردم، حیف است این کتاب بلا مطالعه باقی بماند و پول می‌فرستند و200 جلد هم می‌خرند که توزیع شود. این کتاب تاریخچه فلسطین و شکل‌گیری یهود را بیان کرده است. در آن مدت ساواک با چالشی جدی روبه‌رو شد و انتشار کتاب را ممنوع کرد و به انتشارات دارالمکتب که این کتاب را منتشر کرده بود، اخطار داد.

رئیسی: از کاندیداتوری در انتخابات
 یک‌درصد هم پشیمان نیستم
نامه‌نیوز نوشت: تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ورود خود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در صحت تصمیم خود برای ورود به انتخابات ذره‌ای تردید ندارم و یک‌درصد هم پشیمان نیستم.
حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی در دیدار با دبیران تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور اظهار داشت: آستان قدس از پروژه تجاری «مشهد مال» خارج شد؛ زیرا این قبیل پروژه‌های گرانقیمت به‌ طور طبیعی منجر به عرضه محصولات شرکت‌های خارجی می‌شود و با تولید ملی، توسعه صنعتی و تحقق اقتصاد مقاومتی تناسبی ندارد.
عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: آستان قدس در پروژه‌های جاده‌ای مثل جاده چناران - مشهد سرمایه‌گذاری کرده، اگر چه این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به پروژه‌های ساخت واحدهای تجاری سود اقتصادی کمتری دارند، اما اقدامی در جهت آسایش و امنیت جانی زائران بوده و در جهت راهبرد ما است.
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: در گذشته آستان قدس تنها حسابرسی داخلی داشت، اما از ابتدای حضور، بنده حسابرسی خارج از آستان قدس را نیز فعال کردم. برای تحقق شفافیت مالی در آستان، از برترین موسسه حسابرسی کشور دعوت کردم تا از تمامی شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس نیز حسابرسی کند.
وی همچنین به موضوع ورود خود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره و عنوان کرد: ورود اینجانب به عرصه انتخابات به جهت انجام یک وظیفه بود و این اتفاق نیفتاد مگر بعد از درخواست‌های متعدد مردم و نخبگان؛ بنابراین اگر به گذشته نیز برگردم، همان تصمیمی را خواهم گرفت که آن روز گرفتم. در صحت تصمیم خود ذره‌ای تردید ندارم و یک‌درصد هم پشیمان نیستم.

حدود ۲۹ دانشجوی ستاره‌دار
 باقی مانده‌‌اند
ایسنا نوشت: پروانه سلحشوری در جمع دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک به مناسبت روز دانشجو با بیان این‌که موسوی، رهنورد و کروبی ضد انقلاب و ضد نظام نیستند، گفت: کدام فرد ضد نظامی در حصر پیام می‌دهد که مردم در صحنه باشند و در انتخابات رأی بدهند. این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: موسوی، رهنورد و کروبی اصلاح‌طلب نیستند بلکه اصولگرا هستند. روزگاری در کشور کار می‌کردند که اصلاح‌طلبی نبود. بیاید در کنار هم قرار بگیریم. او در پاسخ به یک دانشجو معترض که نسبت به شعارهای سایر دانشجویان اعتراض می‌کرد، گفت: شعار ما «زنده‌باد مخالف من» است و مخالفان ما می‌توانند به راحتی سخن بگویند. وی خطاب به دانشجویان گفت: استقلال در بین دانشجویان باید موج بزند، دانشجویان اصلاح‌طلب باید از دولت مطالبات خود را پیگیری کنند. دانشجویان بسیجی هم که طرفدار احمدی‌نژاد بودند امروز باید او را نقد کنند.
سلحشور تأکید کرد: دانشجو باید نقاد جامعه باشد، دانشجو اصلاح‌طلب و بسیجی باید نقد کند چرا که دانشجو چشم بینای جامعه است.
وی درخصوص آخرین وضع دانشجویان ستاره‌دار گفت: گفته شده ۵۴۹ دانشجو ستاره‌دار بودند که تقریبا همه آنها جذب شدند و حدودا ۲۹ دانشجو باقی مانده‌اند.
هاشمی: شورای‌نگهبان سنت‌گراست
خبرآنلاین نوشت: سیدمحمد‌هاشمی پدر حقوق اساسی ایران با بیان این‌که شورای اسلامی قانون کار را تصویب کرد و شورای نگهبان از آن 54 مورد ایراد گرفت، گفت: شورای نگهبان می‌گفت که این قانون خلاف شرع است. مثلا می‌گفتند مردان نباید برای روز تعطیل مزد بگیرند و یا مرخصی خلاف شرع است و از این دست مسائل را مطرح می‌کردند. امام هم زورش نرسید تا فقهای شورای نگهبان را تفهیم کند که این قانون کار مصوب مجلس، مربوط به مسائل روز است و به گذشته ربطی ندارد. درنهایت امام که زورش به شورا نمی‌رسید برای این‌که کارگر بتواند برای روز تعطیل حقوق بگیرد، ناچار شد كه مجمع تشخیص مصلحت نظام را تشکیل دهد و درنهایت این مجمع توانست که سازوکار موجود در قانون کار را مورد تأیید قرار دهد. لذا بحث رجل سیاسی هم مسأله‌ای است که ریشه سنتی دارد و با تحولات زمان اصلا سازگاری ندارد.
او ادامه داد: توجه داشته باشید که زنان در خود قرآن هم با تحولاتی روبه‌رو می‌شوند. قرآن اگر چه در ابتدا گفته الرجال قوامون علی النسا و به نوعی مردان را برتر از زنان دانسته اما در تحولات زمان می‌گوید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ، یعنی زنان و مردان را به‌طور مساوی از حیات طیبه بهره‌مند می‌سازد. پس می‌بینید که قرآن هم در تحولات زمان به این نکته اشاره دارد که زن و مرد فرقی با یکدیگر ندارند و زنان با مردان مساوی هستند. پس تأکید می‌کنم که تحولات زمان در نقش زنان تأثیر زیادی گذاشته است. چقدر خانم در کشور مناصب دارند و مشغول به کارند. به ‌هر حال این موضوع باید درک شود اما شورای نگهبان سنت‌گرا است و متاسفانه در کشور ما با وجود این موضوع با مشکل روبه‌رو هستیم.


تعداد بازدید :  382