شماره ۱۲۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
رئیس هیأت‌مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته:
درمان دانش‌آموزان شین‌آباد تا ۱۵‌سال دیگر ادامه دارد

ایسنا|  رئیس هیأت‌مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته ضمن اشاره به هزینه‌های بالای درمان سوختگی در کشور، آخرین وضع درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی را توضیح داد و کمک وزارت بهداشت و ریاست‌جمهوری در این زمینه را خواستار شد. فاطمی با اشاره به وجود ۳۵‌هزار کلاس درس غیراستاندارد در ایران گفت: «این تعداد کلاس غیراستاندارد یعنی ۳۵‌هزار شین‌آباد بالقوه در کشور وجود دارد. در هیچ کتاب درسی حتی به اندازه دو خط نیز درباره آموزش‌های پیشگیری از سوختگی نوشته نشده است. برای مثال در حادثه شین‌آباد کافی بود معلم بداند نخستین اقدام در زمان سوختگی تخلیه کلاس از دانش‌آموزان است، اما معلم و سرایدار ابتدا بخاری را بلند کردند که درنهایت جلوی در کلاس این بخاری به زمین افتاد، در کلاس سوخت و ۲۴ دانش‌آموز دچار سوختگی شدند.»
محمدجواد فاطمی در نشست خبری دیروز جمعیت حمایت از بیماران سوخته که در بیمارستان حضرت فاطمه(س) برگزار شد، ادامه داد: «وضعیت سوختگی در کشور ما بسیار اسفناک است. در حال حاضر هشت‌برابر متوسط جهانی در ایران سوختگی اتفاق می‌افتد. ما حتی نسبت به کشورهای همتراز خودمان از نظر اقتصادی و اجتماعی وضع بدتری داریم. سالیانه ۳۰‌هزار نفر با سوختگی شدید در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و ۳۰۰۰نفر از آنها فوت می‌کنند.»
او گفت: «درمان سوختگی از پنج تا ۲۵۰‌میلیون تومان متفاوت است. به ‌طور متوسط هر بیمار در مرحله حاد درمان خود ۲۰‌میلیون تومان هزینه می‌پردازد. درمجموع سالیانه ۶۰۰‌میلیارد تومان هزینه درمان سوختگی فقط در مرحله حاد می‌شود.»
رئیس هیأت‌مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته همچنین ادامه داد: «بیماران سوخته در طولانی‌مدت پنج برابر هزینه دوران حاد بیماری خود باید صرف اعمال جراحی ترمیمی، لباس، کمد و... کنند. درمجموع سالیانه ۳۰۰۰‌میلیارد تومان در درازمدت برای درمان‌های ترمیمی این بیماران در کشور هزینه می‌شود. البته این تنها هزینه آشکار سوختگی است. هزینه‌ پنهانی نیز وجود دارد که شامل از دست‌رفتن روزهای کار، از دست‌دادن شغل، گرفتاری اعضای خانواده و معلولیت این بیماران است.»
فاطمی با بیان این‌که سوختگی قابل پیشگیری است، گفت: «ما از نظر فرهنگی قانون و استانداردسازی در ساختمان‌ها و... دچار مشکلات جدی هستیم. سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری و شانزدهمین عامل معلولیت مادام‌العمر است. ما روز ملی پیشگیری از سوختگی نداریم و کسی نیز به فکر آن نیست. در حال حاضر بیمارستان و تخت سوختگی استاندارد نیز در کشور نداریم.»


تعداد بازدید :  144