شماره ۱۲۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
ذره‌بين

مرگ به دلیل گازگرفتگی در چادر
شهروند| یکی از زلزله‌زدگان به علت گازگرفتگی در چادر جان باخت. یک مرد اهل روستای «دماغ سفید» که در داخل چادر از وسایل گرمایشی گازسوز استفاده می‌کرد، شامگاه شنبه به علت رعایت‌نکردن نکات ایمنی و استنشاق گاز منوکسیدکربن دچار خفگی شد.
بلافاصله پس از وقوع این حادثه نیروهای انتظامی و امدادی به محل حادثه اعزام شده و نسبت به انتقال جسد به سردخانه اقدام کردند. فرمانده انتظامی شهرستان سرپل ذهاب بر لزوم رعایت نکات ایمنی توسط زلزله‌زدگان اسکان‌یافته در داخل چادرها تأکید کرد و اظهار داشت: مردم زلزله‌زده در هنگام استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز در داخل چادر توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند و بخشی از چادر را برای خروج گاز منوکسیدکربن باز نگه دارند. گفتنی است، پیشتر نیز یک پیرزن در شهرستان ثلاث باباجانی در داخل چادر به علت گازگرفتگی جان باخته بود.

دستگیری اعضای باند کلاهبرداران
شهروند| 3 نفر از اعضای یک باند کلاهبرداری حرفه‌ای در خراسان شمالی دستگیر شدند. در پی اعلام 8 مورد شکایت مبنی بر این‌که افرادی با ترفندهای مختلف از شهروندان کلاهبرداری کرده‌اند، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان قرار گرفت.
متهمان با ترفندهایی از قبیل فروش ملک، خودرو و جعل امضا اقدام به کلاهبرداری می‌کردند. ماموران با انجام اقدامات پلیسی و بررسی اظهارات شاکیان پرونده، موفق به شناسایی محل اختفای کلاهبرداران شدند که درنهایت در یک عملیات ضربتی آنها را دستگیر کردند. در این عملیات 3 متهم دستگیر شدند که در بازجویی آنها به 8 مورد کلاهبرداری به ارزش پنج‌میلیارد ریال اعتراف کردند و برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سارقان روی پشت‌بام دستگیر شدند
پسرخاله‌های سارق در شرق تهران که قصد فرار از پشت‌بام را داشتند، دستگیر شدند. طی تماس یکی از شهروندان ساکن خیابان ۱۱۶ گلبرگ با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و گزارش حضور دو سارق در محل، تیمی از ماموران این کلانتری به محل اعزام شدند. با حضور ماموران در محل مشاهده شد که دو سارق به همراه کیسه‌های مشکی‌رنگی که در دست دارند، ضمن شکستن شیشه بالکن همسایه‌ها، در حال فرار از طریق بام خانه مورد دستبرد هستند. بلافاصله اقدامات برای دستگیری متهمان آغاز شد و در کسری از ثانیه هر دو سارق روی بام خانه همسایه‌ها دستگیر شدند و به همراه مالک خانه که تازه از میهمانی بازگشته بود، به کلانتری منتقل شدند.  هر دو سارق در بازجویی‌های انجام‌شده به جرایم خود مبنی بر سرقت اعتراف کرده و اذعان کردند که پسرخاله هستند و از شهرستان به امید کار به تهران آمده‌اند ولی از آن‌جا که کاری پیدا نکرده‌اند، اقدام به سرقت کرده‌اند.  متهمان با تکمیل پرونده با شکایت مالباخته به دادسرا معرفی شدند و اموال مسروقه که شامل مقادیری جواهرات و طلا بود، به مالکش باز پس داده شد.

سبوی ساسانی در تور صیادان گیلان
ایرنا| ظرف سفالی به شکل سبو متعلق به اوایل دوره اسلامی و شاید اواخر ساسانی، در تور پره صیادان روستای پشته جوکندان از توابع شهرستان تالش در غرب استان کشف شد. صیادان پره ماهیگیری روستای پشته جوکندان در پی فعالیت‌های تورریزی در ساحل، ظرف یاد‌شده را کشف کردند. این ظرف سفالی که به شکل کوزه یا سبوی شکسته بزرگ است، به‌ صورت یک کوزه بزرگ دسته‌دار بوده که رنگ بدنه آن نخودی تیره و دارای خمیره‌ای به رنگ خاکستری است.  در زیر لبه تزیینات نقش‌کنده به صورت دوایر افقی و خطوط عمودی در میان کادرهای افقی وجود دارد و بر روی بدنه این کوزه سفالی به‌ویژه داخل ظرف، رسوبات دریایی که شامل صدف‌های دریایی است، مشاهده می‌شود که نشانگر قرارگرفتن طولانی‌مدت در زیر آب دریاست. با توجه به رنگ‌وفرم بدنه و خمیره این ظرف سفالی که به شکل یک کوزه یا سبوی بزرگ است، می‌توان عنوان کرد که این ظرف متعلق به اوایل دوره اسلامی و یا شاید اواخر ساسانی باشد.  به دلیل فقدان نمونه‌های قابل مقایسه در منطقه هم‌اکنون نمی‌توان با قطعیت دوره تاریخی مرتبط با اثر را کشف کرد ولی تحقیقات و بررسی‌های باستان‌شناختی و علمی بر روی ظرف کشف‌شده، ادامه دارد.  تالش در 110کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و از مناطق کهن استان با سابقه تمدنی باستانی محسوب می‌شود. این شهرستان از سه جهت به کوه‌های تالش که ادامه رشته کوه‌های البرز هستند و از طرف دیگر به دریای خزر منتهی می‌شود. کشف آثار تمدن 4500ساله در ییلاق نوه دیی تالش جلوه‌های بیشتری به این منطقه خوش‌آب‌وهوا داده ‌است.

 


تعداد بازدید :  402