شهروند| ایرانیها در وهله نخست خودروهای مستحکم را میپسندند. این نتیجه نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است. بر اساس نظرسنجی صورتگرفته، مصرفکنندگان ایرانی تمایل زیادی به خودروهای شاسیبلند بهویژه با برند آلمانی دارند و اصلیترین معیار خرید خودرو از نظر آنها استحکام و ایمنی آن است. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حاشیه دومین نمایشگاه خودروی تهران که چندی پیش برگزار شد، اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه درباره اولویتها و نیازهای آنها در بازار خودرو کرده است. در این تحقیق از ۱۵۴۳ نفر از بازدیدکنندگان در خصوص خودروی مورد علاقه، کشور سازنده مورد علاقه و اصلیترین معیار خرید خودرو پرسش شده است.
استحکام و ایمنی، اولویت اصلی
طبق این تحقیق اولویت اصلی ۳۳درصد افراد در خرید خودرو، بالابودن استحکام و ایمنی آن بوده است. ۲۹درصد افراد نیز قدرت و شتاب خودرو را اصلیترین اولویت در انتخاب خودرو بیان کردهاند. پس از آن معیارهای زیبایی ظاهری با ۱۳ درصد، کیفیت بدنه با ۱۱درصد و خدمات پس از فروش با ۹درصد و میزان مصرف سوخت با 5درصد اولویتهای بعدی مصرفکنندگان برای خرید خودرو بوده است.
خودروهای آلمانی پرطرفدارترین در ایران
اما طبق این نظرسنجی خودروهای آلمانی با ۲۷درصد فراوانی پرطرفدارترین برندهای خودرویی در ایران هستند. پس از آن برندهای ژاپنی با ۲۰درصد، فرانسوی با ۱۹درصد، کرهای با ۱۴درصد و خودروهای چینی با 6درصد فراوانی برندهای مورد علاقه مصرفکنندگان ایرانی
هستند.
شاسیبلندها در مرکز توجه مصرفکنندگان
همچنین بر اساس این تحقیق در میان کلاسهای مختلف خودرویی، مصرفکنندگان ایرانی با ۳۵درصد فراوانی بیشترین علاقه را به خودروهای شاسیبلند دارند. پس از آن خودروهای کراساور (مینی شاسیبلند) با ۲۸درصد فراوانی، سدان با ۲۵درصد فراوانی و هاچبک با ۱۲درصد فراوانی در رتبههای بعدی میزان علایق مصرفکنندگان به کلاسهای مختلف خودرویی قرار
دارند.
نکته جالب توجه در این تحقیق این است که ۵۶درصد بانوان شرکتکننده در این نظرسنجی علاقهمند به خرید خودروهای شاسیبلند، ۲۸درصد سدان و ۱۵درصد هاچبک بودهاند.