شماره ۴۲۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
آغاز برخورد با زیرمیزی بگیرها
مهلت پزشکان متخلف تمام شد
محرومیت موقت و دایمی از «طبابت» همراه با جریمه نقدی؛ مجازات پزشکان متخلف

شهروند| مهلت پزشکان متخلف به پایان رسید، آنها تنها تا امروز یعنی پانزدهم آبان ماه فرصت داشتند تا به قول رئیس سازمان نظام پزشکی، بساط زیر میزی گرفتن‌شان را جمع کنند و تعرفه‌ها را براساس آنچه در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت که حالا دو، سه هفته‌ای می‌شود به بیمارستان‌ها ابلاغ شده، بگیرند. وزارت بهداشت پیش از این بارها به پزشکان متخلف اولتیماتوم داده بود، آنها را تهدید به محرومیت از کارشان کرده بود، درج در پرونده، جریمه مالی و... وزارت بهداشت در چند هفته گذشته بارها به این پزشکان هشدار داد و اعلام کرد که از پانزدهم آبان ماه به‌طور جدی با متخلفان برخورد می‌کند. حالا هم مهلت به پایان رسیده و محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت از اعمال نظارت‌های دقیق از امروز خبر می‌دهد، از احکامی که قرار است از امروز برای این متخلفان اجرا شود. او به ایسنا می‌گوید: «از امروز پرداخت هر گونه وجهی در مطب بابت حق‌العلاج بیمارستان و همچنین خارج از حسابداری بیمارستان ممنوع است و به‌عنوان تخلف شناخته می‌شود، بر همین اساس باید در قبال هزینه‌ها رسید ممهور به مهر بیمارستان به بیمار ارایه شود.» او تأکید می‌کند : از امروز نباید پولی خارج از تعرفه از بیمار اخذ شود.
توضیحات معاون درمان وزارت بهداشت از برخورد با پزشکان متخلف در شرایطی اعلام می‌شود که یک روز قبل از این موضوع، مرتضی کدخدایی، رئیس شعبه 53 تعزیرات حکومتی از روش جدید پزشکان برای دور زدن قانون و گرفتن تعرفه‌های نامتعارف خبر داده بود، روشی که طی آن پزشکان متخلف، تأکید می‌کنند که زیر میزی به حساب دستیار یا منشی‌شان واریز شود و به این صورت دیگر پزشک دخالتی در ماجرا ندارد. این بدان معنی است که پزشکان متخلف، به‌هرحال راهی برای ادامه تخلف‌های خود پیدا می‌کنند. با این همه معاون درمان وزارت بهداشت تأکید می‌کند از زمانی که تعرفه‌ها واقعی شد، دیگر بهانه‌ای برای پزشکان متخلف وجود ندارد تا براساس قانون عمل کنند.« از امروز همه باید به قانون بازگردند و قانون باید در تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و موسسات پزشکی اجرا شود و مردم نباید جدای از پرونده بیمارستان پولی پرداخت کنند.»
از امروز مردم می‌توانند با سامانه تلفنی 1690 تماس گرفته و یا به سايت اينترنتي
 www.1690.ir مراجعه کرده و تخلف‌ها را اعلام کنند. وزارت بهداشت همراه با سازمان نظام پزشکی برای اجرای قانون جدی هستند. آقاجانی می‌گوید: «مردم، شکایات، انتقادات و نقطه نظرات خود را به این مرکز منتقل می‌کنند و پس از انجام کارشناسی‌های اولیه، موضوع به مراکز استانی مربوطه ارجاع می‌شود. آن‌جا نیز بررسی‌های لازم انجام و در صورتی که تخلف محرز شود، پرونده جهت اعمال قانون به دادسرای انتظامی نظام پزشکی استان ارجاع می‌شود.» به گفته او، شورایعالی نظام پزشکی نیز مصوب کرده، مجازات‌های تخلفات تعرفه‌ای از بند «د» قانون این سازمان اعمال شود که شامل سه ماه محرومیت از طبابت است. یعنی در صورت اثبات اولین تخلف تعرفه‌ای پزشک در دادگاه، سه ماه محرومیت از طبابت توسط دادگاه نظام‌پزشکی را همراه دارد. براساس اعلام معاون درمان وزارت بهداشت، تکرار تخلف نیز شامل بندهای بعدی قانون می‌شود که شامل محرومیت‌های طولانی‌تر و نهایتا محرومیت همیشگی از «طبابت» است، البته این جرایم جدا از جرایم نقدی است که توسط سازمان تعزیرات حکومتی اعمال می‌شود.
حالا براساس شیوه‌نامه اجرایی برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر که وزارت بهداشت آن را ابلاغ کرده، «هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیأت وزیران به هر روشی ازجمله قید خدمات ارایه نشده در صورتحساب بیمار، دریافت هرگونه وجه بدون ارایه رسید رسمی، هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود بابت ارایه خدمات در این موسسات، عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه‌های مصوب هیأت وزیران توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمان‌های دولتی و غیردولتی خریدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت به ضررگیرندگان خدمات تخلف به شمار می‌رود.»

وزارت  بهداشت
 اجازه «طبابت» به متخلفان نمی‌دهد
حالا در اولین روز از تشدید برخورد با پزشکان متخلف، وزیر بهداشت هم در مطلبی با عنوان «به عهدی که با مردم بسته‌ام وفادارم» در وب‌سایت شخصی‌اش نوشت: «ممکن است عده‌ای از سودجویان و زیاده‌خواهان معتقد به اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها نباشند، من به این گروه می‌گویم، وزارت بهداشت اجازه نخواهد داد چنین افرادی در کشور طبابت کنند و در این مورد با هیچ احدی رودربایستی نداریم. ما در برابر تخلف‌ها سخت‌ترین واکنش را نشان خواهیم داد چون معتقدیم دریافت‌های غیرقانونی رشوه محسوب می‌شود.» سازمان نظام پزشکی هم پای کار آمده و وعده داده در کنار وزارت بهداشت، با پزشکان متخلف برخورد کند. علیرضا زالی می‌گوید: «به‌دلیل رشد نامطلوب تعرفه‌ها در سال‌های گذشته، با تعرفه‌های غیرواقعی و مخدوش روبه‌رو بودیم و با اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها، فرآیند واقعی‌سازی تعرفه‌ها براساس شواهد موجود صورت گرفته است.»

در گذشته
 اراده‌ای برای برخورد با متخلفان نبود
محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با «شهروند»، بر این برخوردها تأکید می‌کند. او زیرمیزی را پدیده‌ای شوم و غیرمتعارف می‌داند. «خیلی خوشحالیم که وزارت بهداشت بر اجرای قانون و برخورد با پدیده زیرمیزی تأکید کرده، البته پزشکان متخلفی که تعرفه‌های نامتعارف از بیماران می‌گیرند، تعداد کمی هستند که دامن جامعه پزشکی را لکه‌دار کرده‌اند.» به گفته او، وزارت بهداشت وعده داده تا با این متخلفان برخورد کند، حالا هم با تغییر و تحولاتی که در نظام سلامت ایجاد شده، اراده‌ای به‌وجود آمده تا با پدیده زیرمیزی برخورد شود. سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان، معتقد است که با افزایش تعرفه‌ها پس از ابلاغ کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و پای کار آمدن بیمه‌ها، پزشکان دیگر عذری برای گرفتن تعرفه‌های غیرواقعی ندارند. قربانی تأکید می‌کند: «باید با پدیده زیرمیزی به شدت برخورد شود و جامعه پزشکی را از این ننگ پاک کرد.» سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان معتقد است که با همین قوانین موجود به راحتی می‌توان با این تخلف‌ها برخورد کرد، چرا که در قانون به خوبی برای این تخلف‌ها مجازات‌های درج در پرونده، محرومیت از طبابت، تعلیق پروانه کار و... پیش‌بینی شده است. بنابراین تنها لازم است که قانون اجرا شود. او از این‌که پیش از این با تخلفات پزشکان در گرفتن تعرفه کوتاهی می‌شد، انتقاد می‌کند و می‌گوید: « قوانین همیشه وجود داشته، خیلی وقت است که ماجرای برخورد با تخلف‌های تعرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته اما اراده ویژه‌ای برای برخورد وجود نداشت، اما حالا معاونت درمان وزارت بهداشت وارد عمل شده و سازمان نظام پزشکی هم همکاری خود را اعلام کرده است.» قربانی تأکید می‌کند که برخورد با این تخلف‌ها نیازمند، همکاری مردم است.«مردم باید در این زمینه برخورد کنند و با شماره تلفن‌هایی که معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرده، تماس گرفته و تخلف‌ها را گزارش کنند، با این اقدامات به‌طور جدی می‌توان با پدیده زیر میزی برخورد کرد.»


تعداد بازدید :  292