شماره ۴۲۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پايان نبرد بزرگ بوليوار
203 سال پیش، برابر با ششم نوامبر 1811 میلادی، سيمون بوليوار، قهرمان استقلال كشورهاي آمريكاي لاتين، با غلبه بر ارتش اسپانیا، سرزمین ونزوئلا را به طور کامل به تصرف خود درآورد. بوليوار در این جنگ توانست با كمك 6500 نفر از ياران خود بر 13 هزار اسپانيايى پيروز شود. از آن پس بولیوار تلاش خود را معطوف آزاد کردن سایر مستعمرات اسپانیا در قاره آمریکای جنوبی کرد. جنگ در پس جنگ و بولیوار موفق شد جمهوری بزرگ کلمبیا را متشکل از کشورهای کلمبیا، ونزوئلا و اکوادور آزاد تشکیل دهد.

زادروز علی تجویدی
95 سال پیش، برابر با پانزدهم آبان 1298 خورشیدی، علی تجویدی نوازنده ویولن و سه‌تار، آهنگساز، پژوهشگر و مؤلف ایرانی به دنیا آمد. تجویدی آموختن موسیقی را از کودکی نزد پدرش هادی‌خان تجویدی که در نقاشی از شاگردان طراز اول کمال‌الملک و در موسیقی از شاگردان مستعد درویش خان بود آغازکرد. از ۱۶ سالگی نزد حسین یاحقی به آموزش ویولن پرداخت و پس از دو سال به محضر درس ابوالحسن صبا راه یافت. تجویدی با برجسته‌ترین خوانندگان زمان خود همکاری داشته و آثار بسیاری برای هر یک نوشته است.

آغاز کار کابینه ازهاری
36 سال پیش، برابر با پانزدهم آبان 1357 خورشیدی، در پي كناره‌گيري جعفر شريف امامي از پست نخست‌وزيري، كابينه نظامي ژنرال غلامرضا ازهاري در بحبوحه انقلاب به دستور پهلوی اول روي كار آمد كه البته این کابینه نتوانست بيش از 2 ماه دوام بیاورد. وزيران كابينه ازهاري ژنرال‌هاي ارتش و از جمله فرماندهان نيروهاي سه گانه با حفظ سمت نظامي خود بودند، ولي در آن 2 ماه سازمان‌هاي دولتي عموما درحال اعتصاب بودند و عملا فعاليت اداري وجود نداشت.


تعداد بازدید :  256