شماره ۴۲۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
کارآگاه شهرام از پیونگ یانگ گزارش می‌دهد

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

همان‌طور که می‌دانید ما رسما و طبق اسناد موجود و مدارک مستند تنها متولی امور گمشدگان در جهان هستیم که گواهی ایزو 2000 و استاندارد داریم و در پروتکل‌های جهانی به ما استناد می‌شود و کلی برند دیگر در سطح جهان تحت لیسانس ستون فکسنی ما هستند. این است که مجبوریم نه‌تنها به مسائل گمشده‌های داخلی رسیدگی کنیم بلکه پیگیر امور گمشدگان جهانی هم باشیم و به پروتکل گمشدگی خود پایبند بمانیم. حالا این همه صغرا کبرا چیدیم که چه بگوییم؟ چی در دنیا گم شده که ما این‌قدر آسمون ریسمون به هم می‌بافیم؟ راستش یک روزنامه کره‌جنوبی در گزارشی اعلام کرد شش تن از اعضای عالی‌رتبه دولت کره‌شمالی ناپدید شده‌اند. ما در سرویس بین‌الملل گمشده‌ها تصمیم گرفتیم همه جوانب این اعلام مفقودی را بررسی کنیم:
اولین سوءظن کارشناسان ما بر این بود که خبرنگار منتشر‌کننده خبر از هواداران تیم پرسپولیس سئول بوده وگرنه چرا هفت نفر نه؟ چرا چهارنفر نه؟ اَد شش تا که بشود شش‌تایی‌ها؟
یکی از دوستان گفت همان‌طور که خودروها را می‌دزدند و بعد از استفاده در امر قاچاق و حمل موادمخدر ولشان می‌کنند، این شش نفر هم بعد از استفاده قاچاقی ازشان رهاسازی می‌شوند.
با صدور اولین محموله قهوه برند «قجر کافی» این شش نفر مصرف‌کننده قهوه قجر هم‌اکنون در بین خیل دوستدارانشان در گورستان پیونگ‌یانگ آرمیده‌اند.
خبرها را یک‌بار دیگر مرور کنید ببینید تازگی پراید، سمند یا خودروهای دیگری از کشورمان به کره‌شمالی صادر شده یا خیر. اگر شده باشد کار کار همان‌هاست.
سیاه‌نمایی روزنامه کره‌جنوبی هم حدی دارد. حالا شش نفر ناقابل گم شده‌اند. این همه که گم نشده‌اند را نمی‌بیند بعد همین شش نفر را می‌کند تو بوق و کرنا؟ اصلا این جمعیت چندمیلیونی کره‌شمالی در حالت استندبای مفقودی از نقشه گیتی به سر می‌برند آن وقت این شش نفر چرا برجسته می‌شوند؟
شنیده‌ایم شعبه حمام فین کاشان در پیونگ‌یانگ افتتاح شده. شاید این شش مقام سیاسی کره‌ای جهت برگزاری هرچه بهتر سنت‌های کهن کاشانی به منظور پاسداشت میراث استحمام رفته‌اند حمام فین پیونگ‌یانگ. حمام رفتن و حمام فرستادن هم سین جیم کردن دارد؟
شاید هم این دوستان در لیگ زیرآبی کره‌شمالی شرکت کرده‌اند و زیرآبشان خورده. آن وقت هنوز درحال رکوردگیری زیر آب هستند و به همین منظور سیستم تنفسشان را کان لم یکن کرده‌اند.
در ایران خودمان این همه آدم خودشان را گم کرده‌اند چیزی نیست حالا ما را مامور کرده‌اید ته توی گم شدن این شش نفر را درآوریم که چه؟ دارید از ستون ما استفاده ابزاری می‌کنید‌ها. این نشد. کلاهمان تو هم می‌رود.
هر کشور برای خودش رسومی دارد. در ایران ما گم شدن پول و سند و مدرک با نام مستعار اختلاس (که البته در خانه‌ها پولی صدایش می‌کنند) عرف است و شایع. اگر به یک کره‌ای بگویی فقط در یک مورد صدوبیست و سه‌میلیارد تومان مفقود شده تعجب می‌کند. شاید در کره‌شمالی هم مفقود شدن آدم‌ها امری طبیعی است و ما نباید از خبر مفقودی شش نفر شگفت‌زده بشویم.
یک احتمال دیگری هم می‌دهیم که مردم کره خیلی حرف گوش‌کن هستند و فرمانروای خورشیدگون کره خیلی اهل مزاح و شوخی. بنده خدا به شوخی به این شش نفر گفته برو گم شو و الان آن بندگان خدا درحال اجابت خواسته فرمانروای خورشیدوش کره هستند. شوخی نکنید خب.


تعداد بازدید :  301