شماره ۳۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
5 سد در خراسان شمالی خشک شد
گرما امان مردم را برید

شهروند | بی‌آبی در ایران وارد فاز بحران شده این شرایط در کلانشهرها نگران‌کننده‌تر است جریمه پرمصرف‌ها و جدا کردن آب شرب و بهداشتی هم ازجمله روش‌هایی است که احتمالا اتخاذ خواهد شد تا بلکه وضع از شرایط هشدار خارج شود. یکی از مناطقی هم که برای اجرای پایلوت جداسازی آب مصرفی انتخاب شده خراسان است. مدتی است که سه استان خراسان رضوی، شمالی و مرکزی با کم‌آبی مواجه هستند ولی ظاهرا شرایط در خراسان شمالی دشوارتر هم شده است. کاظم طاهریان مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی در این خصوص به مهر گفت: اندک آب باقی‌مانده در مخزن سد اسفراین تا پایان همین هفته مصرف می‌شود و تنها یک سد استان آب خواهد داشت. او افزود: مخزن سد چری یکماه پیش خشک شده و حجم آب و گل و لای مخزن سد شیروان نیز به مقدار پایین‌تر از حجم ضروری برای ایمنی پایداری سازه سد رسیده و آب قابل استفاده ندارد. به گفته وی حجم آب و رسوب باقی مانده در مخزن سد اسفراین نیز کمتر از 7‌میلیون متر مکعب است که این رقم تقریبا به نیمه حجم ضروری برای ایمنی پایداری سازه سد کاهش یافته و 5/4 میلیون متر مکعب آن رسوب است. طاهریان تصریح کرد: با وجوداین، برداشت آب از این سد برای مصارف شرب و کشاورزی به مجموع روزانه 460 لیتر بر ثانیه ادامه دارد و تا پایان هفته جاری مخزن این سد نیز خشک خواهد شد. وی افزود: آمار موجود نشان می‌دهد که حجم آب مخزن سد شیرین‌دره نیز در مقایسه با زمان مشابه‌سال گذشته، 50‌درصد کاهش یافته است. طاهریان گفت:  به علت برداشت‌های غیرمجاز کشاورزان و باغداران در بالادست سد شیرین‌دره، ورودی آب به این سد در شرایط کنونی صفر است. وی خاطرنشان کرد:  این درحالی است که روزانه 2‌هزار لیتر برثانیه آب برای مصارف کشاورزی و 300 لیتر برثانیه برای مصرف آب شرب شهر بجنورد از مخزن این سد برداشت می‌شود. او هشدار داد:  با ادامه روند کنونی، این سد نیز ذخیره‌ای برای‌سال آینده نخواهد داشت و وضع آن در‌سال آینده بهتر از سایر سدهای استان در‌ سال جاری نخواهد بود.

شهروند| گرمای هوای تهران نفسگیر شده است؛ گرمایی که با گرمای شهرهای استان‌های جنوبی برابری می‌کند. چند روزی است که هوای تهران بین 40 تا 42 درجه سانتیگراد بالای صفر را نشان می‌دهد.  مانند‌ سال 1336 که تهران تا 42 درجه گرم شده بود؛ گرمایی که طی 53‌سال گذشته بی‌سابقه بوده و تنها برای دومین‌بار است که در وضع رکورد ثبت‌شده ‌سال 36 قرار گرفته است.  
بیش از یک‌هفته است که پیش‌بینی‌های هواشناسی از افزایش دمای هوای تهران خبر می‌دهند تا جایی که دیروز تهرانی‌ها گرم‌ترین روز ‌سال را تجربه کردند. براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی یکشنبه 5 مرداد دمای تهران بين 41 تا 42 درجه بود. مدیرکل هواشناسی استان تهران در حالی از افزایش دما خبر می‌دهد که هوای تهران را همچون سال‌های گذشته در چنین روزهایی می‌داند. «محمدعلی عزیز اوقلی» در این‌باره می‌گوید:  دمای فعلی هوای تهران طبیعی است و جای نگرانی ندارد و هر ‌سال در اوایل مردادماه با دمای 40 تا 42 درجه در پایتخت روبه‌رو می‌شویم. او به ایرنا می‌گوید: تا پایان روز دمای تهران به 42درجه هم می‌رسد و احتمال دارد این افزایش دما تا 20مردادماه ادامه داشته باشد. در حالی که هواشناسی افزایش دما را طبیعی می‌داند گرمای هوا تاب تهرانی‌ها را بریده و شرکت توزیع برق تهران از آماده‌باش 100گروه عملیاتی توزیع برق تهران در روزهای گرم خبر می‌دهد.
این شرکت اعلام کرده است که اکیپ‌های عملیاتی مناطق 21گانه این شرکت با فرماندهی ستاد مدیریت بحران شرکت، نسبت به مدیریت حوادث و خاموشی‌های احتمالی در شهر تهران اقدام خواهند کرد.
تهران خنک می‌شود
پس از گرمای نفسگیر دیروز، حالا پیش‌بینی‌ها از خنک شدن پایتخت، آن هم از امروز حکایت دارد.  به گفته نقشینه کارشناس هواشناسی، تهران از امروز با نفوذ جریانات سرد شمالی، خنک خواهد شد.  او به ایسنا می‌گوید:  «دامنه‌های شمالی البرز 5 تا 8 درجه و دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان تهران 3 تا 5 درجه خنک‌تر خواهد شد.» این در حالی است که براساس تحلیل آخرین داده‌های هواشناسی، امروز برای استان‌های شمالی کشور، افزایش ابر، رگبار و رعد و برق پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. احمد وظیفه مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، با اشاره به مواج بودن دریای خزر تا روز سه‌شنبه می‌گوید: امروز و فردا بعدازظهر در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی افزایش ابر، رگبار و رعد و برق پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و این وضع در استان گلستان شدت بیشتری خواهد داشت.  او همچنین از وزش باد نسبتا شدید و تولید گردوخاک در استان سمنان در امروز و فردا خبر داد و افزود:  آسمان استان‌های تهران، البرز، قم، یزد و شمال اصفهان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گردوخاک خواهد‌داشت. همچنین از امشب مجددا طوفان و گردوخاک در منطقه زابل آغاز خواهد شد و تقریبا تا پایان هفته ادامه خواهد داشت از این‌رو از سه‌شنبه تا پنجشنبه دید افقی و کیفیت هوا در استان‌های شرق و جنوب شرق کاهش خواهد یافت. همچنین طی سه روز آینده نیمه‌غربی و مناطق مرکزی خلیج فارس و سواحل دریای عمان مواج خواهد بود.  

 


تعداد بازدید :  233