شماره ۴۲۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
در 11 استان کشور رخ داد
جدال 4569 امدادگر هلال‌احمر با برف و کولاک

شهروند| مسافران جاده‌های برفی  11 استان، در عملیات سخت امدادگران هلال‌احمر از محاصره برف و کولاک نجات پیدا کردند.  در این عملیات گسترده 4569 امدادگر هلال‌احمر در قالب 930 تیم عملیاتی دست به امداد و نجات مسافران جاده‌های یخی زدند.
روزهای پایانی هفته دوم آبان‌ماه استان‌های شمال و شمال غربی کشور پوشیده از برف شد. 2500 گرفتارشده در جاده و روستاهای برفی 11 استان کشور در عملیات نفس‌گیر سرخپوشان هلال‌احمر نجات یافتند. بارش سنگین برف و به دنبال آن یخبندان در بیشتر جاده‌های کشور مردم و رانندگان درحال حرکت در این مسیرها را با سختی بسیاری مواجه کرد، تا این‌که 4569 امدادگر در قالب 930 تیم عملیاتی به کمک مسافران در راه مانده، شتافتند.  رهاسازی ۲۰۰ خودرو در برف مانده، انتقال ۶ مسافر یخ‌زده به بیمارستان، امدادرسانی به مسافران در محورهای برفی و مسیریابی، عملیات‌های نجاتبخش امدادگران هلال‌احمر در روزهای پایانی هفته بود.
عملیات نفس‌گیر سرخ‌پوشان هلال احمر
در فاصله 11 آبان‌ماه تا 14 آبان‌ماه، با ورود سامانه بارشی به آسمان برخی از استان‌های کشور، استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، اصفهان، اردبیل، زنجان، مازندران، قزوین، کردستان، سمنان، گیلان و گلستان، از برف و کولاک پوشیده شدند. دکتر ناصر چرخ‌ساز معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در تشریح جزییات امدادرسانی در جاده‌های برفی به «شهروند» گفت: «از تاریخ 11 آبان‌ماه محورهای 11 استان کشور در محاصره برف و کولاک قرار گرفتند. وقتی امدادگران هلال‌احمر در جریان گرفتار شدن مسافران و رانندگان در جاده‌های برفی قرار گرفتند بلافاصله زنگ آماده باش در پایگاه‌های هلال‌احمر به صدا در آمد.  4569 امدادگر در قالب 930 تیم عملیاتی برای امدادرسانی و نجات گرفتارشدگان در برف و کولاک عملیات نفس‌گیری را آغاز کردند. در این مدت امدادگران به 2500 برف‌زده امدادرسانی کرده و به 500 نفر از گرفتارشدگان اسکان اضطراری داده شد. امدادگران نسبت به رهاسازی 200 دستگاه خودروی در راه مانده اقدام کردند. در سمیرم اصفهان هم عشایر منطقه گرفتار سیلاب شده بودند که با کمک امدادگران هلال‌احمر در پایگاه‌های هلال‌احمر اسکان داده شدند. با توجه به استمرار جوی ناپایدار در استان‌های کشور و ادامه بارش‌ها، امدادرسانی‌ها در محورهای مواسلاتی زنجان - ماهنشان، زنجان - قزوین، زنجان - طارم و خدابنده - همدان به علت بارش برف همچنان ادامه دارد.»
مسافران جاده‌های برفی اردبیل
امدادرسانی وسیع هلال‌احمر اردبیل به‌هزار و 100 گرفتار برف و کولاک طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه عملیات سختی را پیش روی سرخپوشان قرار داد. مسافران که در جاده‌های اردبیل گرفتار برف و کولاک شده بودند، به کمک امدادگران هلال‌احمر نجات یافتند. بهرام غیبی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل در رابطه با عملیات امدادرسانی پایگاه‌های هلال‌احمر به «شهروند» گفت: «بنا به پیش‌بینی هواشناسی از روز دوشنبه 130 امدادگر در پایگاه‌های بین شهری استان اردبیل به صورت آماده‌باش بودند.  در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 1100 مسافر و ساکنان مناطق مختلف استان اردبیل گرفتار برف و کولاک شدند. این افراد با ۲۲۶ خودرو در محورهای مشگین‌شهر و گردنه الماس در جاده خلخال – اسالم گرفتار شده بودند. در این امدادرسانی به ۲۲ نفر در گردنه الماس اسکان ضروری و تغذیه اضطراری نان، خرما، کنسرو و آب معدنی داده شده و به بقیه گرفتارشدگان با بستن زنجیر و کمک به خودرو امدادرسانی شد.»
بارش برف 70 سانتیمتری در ارتفاعات گیلان
بارش برف در نیمه شمالی کشورکه از بامداد یکشنبه آغازشد در ارتفاعات استان گیلان به 70 متر رسید. خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان دراین‌باره گفت: «ارتفاع برف در محور اسالم- خلخال به 70سانتیمتر و درمحور دیلمان به 60 سانتیمتر رسیده است.»
انتقال ۶ مسافر یخ‌زده به بیمارستان
در حالی که پیش‌بینی برف پاییزی برای بسیاری از مسافران جاده‌های برفی غیرقابل تصور بود برخی از مسافران بدون داشتن وسایل گرمازا و حتی لباس گرم رهسپار جاده‌های شمالی کشور شده بودند. با بارش برف و کولاک ماموران هلال‌احمر در میان خودروهای گرفتارشده در برف حرکت می‌کردند تا نجاتگر مسافران باشند. مسافران بدون تجهیزات ایمنی در دام کولاک و یخبندان گرفتار شده بودند.  دکتر ناصر چرخ‌ساز معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «امدادگران سازمان امداد و نجات هلال احمر، در 4 روز گذشته 6مسافر را که به دلیل سرما دچار یخ‌زدگی بودند به مراکز درمانی منتقل کردند.»
نجات هیأت عزاداران از برف و کولاک
مدیرکل بحران استان مازندران از نجات اعضای یک هیأت عزاداری از میان برف و کولاک خبر داد.
رستم زرودی دررابطه با امدادرسانی به عزاداران حسینی گفت:  «روز سه‌شنبه 50 نفر از اهالی تنکابن و رامسر برای مراسم روز عاشورا به ارتفاعات روستای نارنه رفته بودند که هنگام بازگشت، اعضای این هیأت عزاداری در میانه راه با بارش شدید برف روبه‌رو شدند. آنان در مسیر متوقف شده و منتظر توقف بارش‌ها شده بودند. اما پس از مدتی بارش‌ها ادامه یافت و این افراد در میانه راه مانده بودند که با هماهنگی‌های انجام‌شده از سوی ستاد مدیریت بحران و سازمان راهداری اقدامات لازم برای نجات این افراد در دستور کار قرار گرفت و صبح روز چهارشنبه مسیر برای بازگشت این افراد بازگشایی شد.»
مدیرکل بحران استان مازندران با بیان این‌که این افراد حدود 50 نفر بودند، افزود: «در ارتفاعات نارنه یک امامزاده وجود دارد که اهالی برای عزاداران روز عاشورا به این محل می‌روند.»
دکتر ناصر چرخ‌ساز هم از امدادرسانی به عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: « 3000 امدادگر با استفاده از 356 دستگاه خودروی عملیاتی و 261 آمبولانس وظیفه پوشش امدادی را در روزهای عزاداری برعهده داشتند که به 5363 نفر خدمات درمانی ارایه شد.»
نجات 4 خانواده عشایری از سیلاب
4خانوار عشایری وقتی در محاصره سیلاب قرار گرفتند، وحشت‌زده در جست‌وجوی روزنه‌ای برای نجات بودند. تا این‌که سرخپوشان هلال‌احمر را پیش روی خود دیدند.
احمدعلی آهنگر شوشتری رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان شوشتر در رابطه با آب‌گرفتگی محل اسکان ۴ خانوار عشایری گفت:  «در پی اعلام خبر آب‌گرفتگی در بخش شهید مدرس شوشتر، تیم امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر شوشتر به سرعت به محل اعزام شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد محل اسکان آنها در درون دره‌ای است که با شدت گرفتن بارندگی آب زیادی به سمت چادرهای آنها سرازیر شده بود، که منجر به پارگی چادرها و زیراندازها شده است. امدادگران بلافاصله به جابه‌جایی سریع آنها اقدام کردند. در این جابه‌جایی اعضای داوطلب روستای همجوار به کمک تیم امداد رسیدند و با تراکتور یک وانت نیسان را که در گل و لای گیر کرده بود بیرون آوردند. همچنین تعداد ۴ تخته چادر، ۴ تخته موکت، ۴۰ کیلوگرم برنج، ۴ شعله فانوس، ۱۲ تخته پتو و ۴۰ قوطی کنسرو تن ماهی بین مردم توزیع شد.»


تعداد بازدید :  261