شماره ۱۲۷۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
گزارش

پس‌لرزه‌های زلزله کرمانشاه به صحن علنی مجلس رسید
آغاز تحقیق و تفحص از مسکن مهر
شهروند| خرابی‌های ناشی از زلزله اخیر، به‌ویژه مسکن مهر در استان کرمانشاه موجب شد تا تحقیق و تفحص از این پروژه که ازجمله دستاوردهای دولت احمدی‌نژاد بود، به مجلس شورای اسلامی برسد. یک روز بعد از بروز زلزله در نوار غربی کشور و تخریب حاصل از خانه‌هایی که تحت عنوان مسکن مهر ساخته و به مردم تحویل داده شده بود، موجب شد تا هم رئیس‌جمهوری و هم معاون اول وی به خرابی‌های ناشی از این پروژه واکنش نشان دهند. در این میان سخنان اسحاق جهانگیری بیشترین واکنش را در میان موافقان و مخالفان آن به همراه داشت.
سخنان معاون رئیس‌جمهوری موجب شد تا نقطه مشترک نطق‌های میان دستور نمایندگان در جلسه علنی دیروز به این موضوع اختصاص پیدا کند، به‌گونه‌ای که برخی از نمایندگان از کلیدخوردن طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر را مطرح کردند.
مسکن مهر در حلقه موافقان و مخالفان
دیروز نطق‌های میان دستور نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس به موضوع مردم زلزله‎زده کرمانشاه اختصاص پیدا کرد؛ نماینده مردم مشهد پای صحبت‌های معاون اول در مورد مسکن مهر کرمانشاه را هم به مجلس باز کرد. منصور مرادي نماينده مريوان نیز ابتداي نطقش را با زبان كردي عنوان کرد و در ادامه به زبان فارسی از فعاليت‌هاي دولت براي كمك به مناطق زلزله‌زده انتقاد كرد. محمدرضا صباغيان نماينده مردم بافق و مهريز نيز در رابطه با زلزله كرمانشاه گفت: «بسياري از گره‎ها با نظارت مجلس حل مي‌شود. همان‌طور كه اگر ما نظارت نداشته باشيم، بسياري از گره‌ها ايجاد مي‌شود.»
 پیگیری نتیجه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره مسکن مهر
همزمان یک عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس بر ضرورت پیگیری گزارش پیشین این کمیسیون در مورد مسکن مهر تأکید کرد. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «گزارشی که در کمیسیون اصل۹۰ درباره‌ مسکن مهر تهیه شده بود، فقط مربوط به این دوره از مجلس شورای اسلامی نبود و جلسات زیادی با دستگاه‌های مربوطه ازجمله سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و یکی از مطالبی که در آن مطرح شد، واگذاری این مجموعه‌ها به پیمانکاران و عدم نظارت دقیق بود که در زلزله اخیر کرمانشاه خود را نشان داد.» وی افزود: «حداقل انتظار این بود که در زلزله اخیر ساختمان‌های نوساز مقاومتی داشته باشند، اما شاهد این بودیم که هم مسکن مهر و هم بیمارستان نوساز در این منطقه با خرابی زیادی مواجه شد. متاسفانه در مورد ساخت این بناها نه نظارتی صورت می‌گیرد و نه بازخواستی انجام می‌شود. معمولا کسانی که سازندگان این مجموعه‌ها هستند، هم پاسخگو نبوده و کسی هم از آنها پاسخی نمی‌خواهد.»
تحقیق و تفحص
 از مسکن مهر کلید خورد
بعد از این اظهارات نمایندگان و پس از پایان جلسه علنی مجلس بود که مصطفی کواکبیان به میان خبرنگاران آمد و از ارایه طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر به هیأت‌رئیسه مجلس خبر داد. مصطفی کواکبیان گفت: «بیش از 15 نماینده مجلس طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر و سایر پروژه‌های مسکن احداث‌شده توسط راه‌وشهرسازی را به هیأت‌رئیسه جهت طی مراحل و بررسی در صحن علنی ارجاع داد.» وی در توضیح دلیل تهیه طرح تحقیق و تفحص گفت: « ما نمایندگان به دنبال آن هستیم که بدانیم ساختمان‌های مسکن مهر چه میزان از استحکام، قدرت و قوت کافی را برخوردار هستند؛ البته این موضوع تنها شامل مسکن مهر نمی‌شود و همه پروژه‌های مسکن توسط وزارت راه از دولت نهم تا دولت فعلی را شامل می‌شود.» کواکبیان در پایان گفت: «در این تحقیق و تفحص از مراکز نظام مهندسی استان‌ها نیز استعلام‌های لازم صورت می‌گیرد تا قوت، قدرت و کیفیت ساخت‌وسازها و منابع مالی آنها مشخص شود.»
سرانجام تحقیق و تفحص‌های قبلی
طرح موضوع تحقیق و تفحص از مسکن مهر، درحالی مطرح شده است که پیش از این نیز تحقیق و تفحص از «شهرداری» و «صندوق ذخیره فرهنگیان» در مجلس کلید خورده بود اما فعلا نتیجه‌ای در پی نداشته است. ماه‌‌های پایانی ‌سال 95 درحالی ‌که بررسی دلایل رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دستور کار نخست مجلس قرار گرفته بود، با رأی نمایندگان این طرح تفحص از دستورکار مجلس خارج شد.
تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ازجمله اقداماتی بود که به نتیجه نرسید. هرچند چند روز پیش علیرضا سلیمی عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان جمع‌بندی نهایی شده و قرار شد پس از تدوین و ویرایش در اختیار هیأت‌رئیسه مجلس برای قرائت در صحن علنی پارلمان قرار گیرد، اما هنوز که از این گزارش خبری نیست.
حالا باید دید با توجه به زلزله کرمانشاه و خرابی‌های مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر به کجا خواهد رسید.

 


تعداد بازدید :  388