شماره ۱۲۷۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
میز سیاست

حمله همزمان قالیباف
 به اصولگراها و اصلاح‌طلبان
ایسنا نوشت: محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیروز با حضور در دانشگاه علم و صنعت، به آسیب‌شناسی جریان‌های سیاسی کشور پرداخت. او در این سخنرانی، اگرچه اصلاح‌طلبی را نیاز جامعه امروز نامید اما به بیان ایراداتی پیرامون این جریان پرداخت و بخشی از آن را وبال مردم خواند. او البته بعنوان یک چهره اصولگرا اصولگرایان را نیز از انتقادات خود مصون نگذاشت. او گفت: اصولگرایی می‌توانست خواست‌های انقلاب اسلامی را محقق کند اما نتوانست. بعد جنگ مسیر برای حرکت فراهم بود. اگر 2 رکن مهم داشته باشیم یکی مردم است و اصولگرایی. این جریان شعار مردم باوری را داد اما در عمل به آن باور نداشت و اعتقاد قلبی به مردم باوری در این جریان سیاسی نبود. قالیباف ادامه داد: نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمی‌شود؛ نواصولگرایی پدرخوانده نمی‌خواهد. هیچ‌کس دیگر حق ندارد به‌عنوان پیشکسوت جلوی بروز این ظرفیت عظیم جوانان باانگیزه و پخته را سد کند. چون همیشه مانع نیروهای جوان و توانمند شدیم.
او همچنین درباره املاک نجومی گفت: املاک نجومی دروغی بیش نیست. طرح کردن این مسأله از ابتدا سیاسی بود اما اولین کسی که از دادستانی درخواست رسیدگی کرد خود بنده بودم، نگفتم این قوم من است یا برادر من است. من تا الان هم پیگیر هستم. گفتند دو‌هزار‌میلیارد تومان تخلف در املاک نجومی صورت گرفته اما در آخرین پیگیری‌های قوه قضائیه نشان داد که رقم مطرح شده کمتر از 6‌میلیارد تومان است. این همان جوسازی است که نمی‌خواهد بگذارد کار به درستی پیش برود. قالیباف گفت: بنده هرجا مسئول بودم به دور از تعصبات سیاسی هرکس که در چارچوب نظام بوده را به کار گرفتم. معاونت من در شهرداری از اصلاح‌طلبان بودند اما امروز همان‌ها را به جرم این‌که با من کار کردند از شهرداری بیرون ریختند. تعطیل کردن خط 7 مترو هم سیاسی است.
راز سکوت عارف در مجلس
 از زبان خودش
خبرآنلاین نوشت: محمدرضا عارف با بیان برخی می‎گویند چرا فراکسیون امید سکوت می‌کند؟، گفت: درحالی‌که ما با شعار «امید و آرامش» آمدیم. شاید برخی تصور می‌کنند باید هر روز صدای تذکر و نطق عارف از مجلس شنیده شود؛ اما وقتی وزرا جواب تلفن مرا می‌دهند و من در این تماس‌ها می‌توانم مشکلی را حل کنم، چرا باید از طریق تریبون علنی مجلس با او صحبت کنم؟
او با بیان این‌که ما ائتلاف نانوشته‌ای را در ‌سال 92 با جریان اعتدال داشتیم که در این مسیر، حضور و تلاشمان خوب بود، گفت: راهبردی که در دهه 90 و قبل از‌ سال 92 آغاز کردیم، راهبرد اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی بود که در‌ سال 92 در حمایت از آقای روحانی و بعد از آن حمایت از دولت او بروز یافت. در دور اول از نامزدی ایشان حمایت کردیم و در دور دوم نیز انصافا اصلاح‌طلبان سنگ تمام گذاشتند؛ شورایعالی سیاست‌گذاری علی‌رغم نقدهایی که داشت، ایشان را نامزد خود کرد و اکثر اعضای فراکسیون امید؛ بیش از 50-40 سخنرانی در حمایت از ایشان انجام دادند. ما به این نتیجه رسیده بودیم که دولت تدبیر و امید دولت برآمده از گفتمان اصلاحات است و اگر نقدی هم هست، باید از موضع رفع مشکلات و انتقاد دلسوزانه باشد. عمدتا تلاشمان این است که این انتقادات رسانه‌ای نشود، چرا که آنها را نقدهای درون خانواده‌ای می‌دانیم و با ابزار مختلف آن را به گوش دولت می‌رسانیم. پیغام به آقای ربیعی هم یک بحث خصوصی و خودمانی بود که متاسفانه رسانه‌ای شد و کار خوبی هم نبود. صحبتی که بین ما رد و بدل شد، یک تذکر جدی و دوستانه به دولت بود؛ بالاخره دولت باید به مطالبات مردم و مجلس توجه کند. عارف گفت: بحمدالله این روزها رفت‌وآمدم به صداوسیما کم شده است، اما قبلا هر موقع که می‌رفتم جز رابطه صمیمی و عذرخواهی از نگاه یک‌طرفه این سازمان چیزی از آنها ندیدم. شاید باید از صداوسیما تشکر کنیم، چون رفتار انها درنهایت به سود جریان اصلاحات تمام می‌شود.
مشایی با قرار کفالت آزاد شد
تسنیم نوشت: اسفندیار رحیم‌مشایی که صبح دیروز به دنبال احضاریه قبلی در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافته بود، با قرار کفالت آزاد شد. براساس احضاریه ارسال شده، توهین به مسئولان، تصرف غیرقانونی اموال دولتی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، اتهامات مشایی است. مشایی که برای حضور در دادسرا مهلت پنج روزه داشت، صبح دیروز در دادسرا حاضر شد تا توضیحات خود را ارایه کند. وی با صدور قرار کفالت توسط شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، آزاد و از دادسرا خارج شد.
عضو جمنا:  اصولگراها هیچ‌گاه
 دنبال کنار زدن ناطق‌نوری نبودند
عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب با بیان این‌که قرار نیست جمنا تشکیلاتی در عرض دیگر تشکیلات اصولگرا باشد در مورد بازگشت ناطق نوری به جبهه اصولگرایان گفت: آقای ناطق‌نوری به تدریج کنار کشید و نیروهای اصولگرا هم نمی‌توانستند معطل بمانند. سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد درباره بازگشت ناطق نوری نیز گفت: او خودش از‌ سال ۸۴ از جامعه اصولگرایان کنار کشید و اصولگرایان نمی‌توانستند معطل بمانند. اصولگرایان هیچ‌گاه به دنبال کنار زدن آقای ناطق‌نوری نبودند و همواره ایشان را به‌عنوان یک شخصیت موثر قبول داشتند اما خود ایشان از یک مقطعی کنار کشیدند و گرنه ایشان در رأس هماهنگی‌های نیروهای انقلاب بودند تا ‌سال 84 و حتی مدتی بعد از آن این همراهی را داشتند اما از آن‌ سال خود آقای ناطق‌نوری به تدریج کنار کشید و خب ناچار نیروهای اصولگرا نمی‌توانستند معطل بمانند بلکه می‌بایست با افراد دیگر کار را به پایان می‌بردند.  
روایتی از دیدار ذوالنوری
 با حجت‌الاسلام کروبی
ایلنا|  ۲ نماینده مجلس ضمن تأیید دیدار حجت‌الاسلام ذوالنوری با حجت‌الاسلام مهدی کروبی گفتند که از جزییات این دیدار اطلاع ندارند.
محمد کاظمی در واکنش به انتشار خبری در مورد دیدار اخیر حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی کروبی اعلام کرد: آنچنان که از شنیده‌ها مطلع هستم این دیدار انجام شده است.
نایب‌رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: طبیعتا در جریان جزییات بیشتری از این جلسه نیستم اما فرضا آقای کروبی نیز برگزاری دیدار را تأیید کرده‌اند.
عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درمورد این‌که آیا قادر به تأیید این خبر به صورت مستقل است، گفت: بله، دیدار انجام شده است.
مصطفی کواکبیان دیگر نماینده اصلاح‌طلب و از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در پاسخ به سوالی در مورد تأیید خبر دیدار ذوالنوری با کروبی گفت: صرفا مطلعم که این دیدار انجام شده اما از جزییات آن باخبر نیستم.


تعداد بازدید :  388