شماره ۱۲۷۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
پرداخت ۴ نوع وام به زلزله‌زدگان
5400 فقره وام روستایی و 2000 فقره وام شهری به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود

شهروند| پرداخت ۴ نوع وام به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه آغاز شد. این خبری بود که دیروز محمد‌هاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن عنوان کرد. به گفته بت‌شکن، براساس بخشنامه بانک مرکزی و تصویب هیأت‌وزیران از دیروز با ابلاغ به شعب بانک مسکن پرداخت وام‌های بازسازی مسکن روستایی و شهری، تعمیر و خرید لوازم خانگی آغاز شده است.
آن‌طور که مدیرعامل بانک مسکن می‌گوید؛ 5400 فقره وام 25‌میلیون تومانی روستایی با سود 4درصد و دوره بازپرداخت 15ساله به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه اعطا می‌شود. همچنین 2000 فقره وام در مناطق شهری با سقف 35‌میلیون تومانی با سود 5درصد پرداخت می‌شود.
به گفته بت‌شکن، پرداخت 5هزار فقره وام تعمیر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و 2500 فقره وام 10میلیون تومانی برای لوازم خانگی و ضروری به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه از دیگر اقدامات این بانک است.
او با اشاره به این‌که براساس بخشنامه بانک مرکزی کمک‌های مناسبی برای آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه صورت گرفت، گفت: یکی از تمهیدات استمهال دوساله تسهیلات اعطایی به افراد آسیب‌دیده است، بنابراین تمامی کسانی که از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده‌اند، یک مهلت دوساله خواهند داشت تا به بازپرداخت اقساط اقدام کنند.
سقف وام مسکن فعلا افزایش نمی‌یابد
مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که سقف وام خرید مسکن فعلا افزایش نمی‌یابد و کاهش اقساط این وام می‌تواند با حمایت صندوق توسعه ملی امکان‌پذیر باشد، عنوان کرد؛ نرخ سود اوراق مسکن که ۱۷.۵‌درصد است، کاهش نمی‌یابد.
بت‌شکن در پاسخ به سوال این‌که وزیر راه‌وشهرسازی از بانک مسکن خواسته تا مسأله بالابودن نرخ سود اوراق مسکن را بررسی و گزارش آن را ارایه دهد، گفت: در جلسه که با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و انبوه‌سازان برگزار شد، مسأله اوراق، حق ‌تقدم (خرید و ساخت مسکن) مطرح شد و انبوه‌سازان اعلام کردند که نرخ سود آن بالاست.
او تأکید کرد که بالابودن نرخ سود اوراق مسکن مربوط به بانک نمی‌شود، چراکه این مصوبه شورای پول و اعتبار است و اگر شورای پول و اعتبار موافقت کند نرخ سود اوراق کاهش یابد، ما نیز از آن حمایت خواهیم کرد.
بت‌شکن با اشاره به این‌که شورای پول و اعتبار به تمام بانک‌ها برای انتشار اوراق مسکن مجوز داده اما هیچ بانکی از آن استفاده نمی‌کند، گفت: بانک مسکن معتقد است این صحیح نیست که انبوه‌سازان رسوب حساب خود را در بانک‌های دیگر نگه‌ دارند و از بانک مسکن تقاضای تسهیلات با نرخ سود پایین را داشته باشند. ما معتقدیم برخی از انبوه‌سازان رسوب حساب‌های خود را در بانک‌های دیگر انجام می‌دهند و از بانک مسکن تقاضای تسهیلات می‌کنند.
مدیرعامل بانک مسکن عنوان کرد که اگر انبوه‌سازان می‌خواهند از اوراق استفاده کنند، سرمایه‌های خود را به بانک مسکن بیاورند؛ چراکه ویژگی این اوراق این است که انبوه‌سازان با استفاده از اوراق آپشن‌های جدیدی به خریداران مسکن ارایه خواهند کرد و واحدهای مسکونی آنها از 60‌میلیون تومان تسهیلات آماده به خریداران برخوردار خواهند بود. بت‌شکن همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر راه‌وشهرسازی پیشنهادی به دولت مبنی بر کاهش اقساط وام 80میلیونی مسکن و نرخ سود این بانک ارایه کرده بود، آیا از این پیشنهاد خبری هست، گفت: ما نیز این پیشنهاد را شنیدیم، بانک مسکن به دنبال این است که ارایه تسهیلات به‌گونه‌ای باشد که بازپرداخت آن در استطاعت مالی تسهیلات‌گیرندگان باشد.
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این‌که افزایش بازپرداخت و کاهش نرخ سود و انتظار کمتر متقاضیان برای دریافت وام، هر سه پیشنهاد‌های بانک مسکن است که روی آن کار می‌شود، افزود: هرچقدر که دوره بازپرداخت بیشتر شود، متقاضیان مبلغ سود بیشتری را باید پرداخت کنند.
به گفته او، درحال حاضر نرخ تسهیلات 80میلیونی خرید مسکن برای بافت‌های فرسوده 8‌درصد و سایر مناطق 9.5‌درصد است و بازپرداخت آن 12ساله است و این مدل در استطاعت مالی متقاضیان است.
بت‌شکن با اشاره به این‌که بانک مسکن یک ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته است، گفت: پس هر تغییری اگر بخواهد در وضع تسهیلات صندوق یکم مسکن ایجاد شود، باید کسری احتمالی منابع این صندوق نیز پیش‌بینی شود. پس فعلا برنامه‌ای برای سقف افزایش وام، کاهش اقساط و افزایش دوره بازپرداخت نداریم.
سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن به ۹۰‌میلیون افزایش یافت
درهمین حال عضو هیأت‌مدیره بانک مسکن هم از افزایش سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن خبر داد و گفت: امکان جدیدی فراهم شده که از هفته آینده دستورالعمل آن اعلام خواهد شد و طی آن به متقاضیان اوراق ۱۰‌میلیون تومان نیز بدون سپرده پرداخت خواهد شد.
به گفته ابوالقاسم رحیمی‌انارکی، در حوزه سپرده ممتاز و اوراق حق ‌تقدم یک امکان جدید برای بانک مسکن فراهم شده که دستورالعمل آن آماده شده و تا آخر هفته به شعب ابلاغ خواهد شد.
او با اشاره به این‌که متقاضیان می‌توانند از هفته آینده به شعب مراجعه کنند، گفت: اگر متقاضیان به صورت انفرادی بخواهند از اوراق مسکن استفاده کنند، معادل 10‌میلیون تومان نیز بدون سپرده پرداخت خواهد شد. با این حساب سقف اوراق در تهران که 60‌میلیون تومان است، با احتساب پرداخت 20‌میلیون تومان جعاله و 10‌میلیون تومان اخیر به 90‌میلیون تومان رسیده و متقاضیان می‌توانند 90‌میلیون تومان اوراق خرید مسکن دریافت کنند. آن‌طور که رحیمی‌انارکی می‌گوید، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 20‌هزار نفر که سقف وام 50‌میلیون تومان است، متقاضیان اوراق حق ‌تقدم با این 10‌میلیون تومان بدون سپرده می‌توانند در کنار دریافت وام جعاله تا سقف 80‌میلیون تومان اوراق مسکن تهیه کنند.
به گفته عضو هیأت‌مدیره بانک مسکن، این آپشن جدید فعلا تا پایان ‌سال‌جاری خواهد بود و برای‌ سال آینده باید دید چه تصمیم جدیدی گرفته خواهد شد. 


تعداد بازدید :  396