شماره ۴۲۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

حمله نیرو‌های اسراییلی به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی
نیروهای رژیم صهیونیستی  روز گذشته به مسجدالاقصی یورش برده و با نمازگزاران فلسطینی درگیر شدند. صبح دیروز درگیری‌هایی میان نیروهای رژیم صهیونیستی با نمازگزاران در داخل مسجدالاقصی رخ داد و این نیروها به صحن مسجد یورش برده و شروع به شلیک بمب‌های صوتی و گلوله‌های پلاستیکی به سمت نمازگزاران فلسطینی کردند. مقامات رژیم صهیونیستی از ورود نمازگزاران زیر 50‌سال به داخل مسجدالاقصی ممانعت به‌عمل می‌آورند و تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف این مسجد اتخاذ کرده‌اند. در همین راستا، «محمود الهباش»، مشاور ویژه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور دینی و مذهبی گفت: قدس و مقدسات آن به‌ویژه مسجدالاقصی متعلق به مسلمانان و تحت حاکمیت فلسطین هستند. وی افزود: سیاست‌هایی که اسراییل در شهر قدس و مسجدالاقصی در پیش گرفته، جنگ مذهبی‌ای را در منطقه به راه خواهد انداخت.همچنین دولت اردن در اعتراض به «هتک حرمت بیت‌المقدس و مکان‌های مقدس» مسلمانان توسط اسراییل سفیر خود را از سرزمین‌های اشغالی فراخواند. به گزارش خبرگزاری رسمی اردن، این کشور همچنین در نظر دارد شکایتی رسمی را درخصوص اقدامات اسراییل در بیت‌المقدس به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کند. در همین حال اقدامات دولت‌های اروپایی در حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین نیز همچنان ادامه دارد. «فدریکا موگرینی»، رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته خواستار تشکیل کشور فلسطین ظرف 5‌سال آینده شد و گفت: جامعه اروپا باید در خاورمیانه نقش پیشرو داشته باشد.او در نخستین مصاحبه خود پس از آغاز به کار خود در اتحادیه اروپا گفت: امیدوارم در پایان دوران ریاستم بر سیاست خارجه اتحادیه اروپا، فلسطین به‌عنوان یک کشور به رسمیت شناخته و تشکیل شود. موگرینی افزود: اتحادیه اروپا باید با هدف برداشتن گام‌هایی تاریخ‌ساز در خاورمیانه حاضر باشد. بحران موجود در منطقه برای مدت‌های مدیدی لاینحل باقی مانده و تمامی نسل‌های فلسطینی با این بحران رشد کرده‌اند. همچنین در فرانسه نیز منابع نزدیک به پارلمان اعلام کردند نمایندگان سوسیال فرانسه پیش‌نویسی را آماده می‌کنند که از دولت این کشور می‌خواهد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و ظرف چندهفته آتی نیز رأی‌گیری درخصوص این پیش‌نویس صورت می‌گیرد.

نمایندگان مجلس لبنان به تمدید پارلمان رأی دادند
نمایندگان مجلس لبنان به تمدید دوره کنونی پارلمان این کشور به مدت 2‌سال و ۸ ماه دیگر رأی دادند. به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس لبنان درحالی به تمدید پارلمان فعلی این کشور رأی دادند که نبیه‌بری رئیس پارلمان لبنان هفته پیش اعلام کرده بود که این هفته در جلسه پارلمان خطاب به نمایندگان موضوع تمدید دوره پارلمان را مطرح خواهم کرد.  نبیه‌بری در بخش دیگری از سخنانش افزود: بعد از تمدید مدت دوره پارلمان کنونی لبنان باید به برخی از مسائل مهم دیگر لبنان رسیدگی لازم صورت گیرد، که یکی از مهم‌ترین آنها احیای کمیته مربوط به مطالعه قانون انتخابات پارلمانی است و در عین حال باید مسأله مربوط به انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان درصدر فعالیت‌ها قرار گیرد.

انصار بیت‌المقدس بیعت خود با داعش را تکذیب کرد
گروهی که خود را «انصار بیت‌المقدس» خوانده و در سینای شمالی مصر فعالیت می‌کند، اخباری را که درخصوص بیعت این گروه با داعش منتشر شده، تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، گروه انصار بیت‌المقدس، در بیانیه‌ای در صفحه توییتر خود اعلام کرد:  اخباری را که اخیرا رسانه‌ها مبنی بر بیعت ما با گروه داعش منتشر کرده‌اند ارتباطی به ما ندارد و همگان باید کاملا دقت کنند و هر خبری را از منابع رسمی ما منتقل کنند. پیشتر رسانه‌ها اخباری را در خصوص بیعت گروه انصار بیت‌المقدس با گروه تروریستی داعش که در عراق و سوریه هستند، منتشر کردند.

برکناری وزیر فرهنگ و رسانه عربستان
منابع سعودی از برکناری وزیر فرهنگ و رسانه عربستان از سوی ملک عبدالله، پادشاه عربستان خبر دادند. به گزارش تسنیم، و بنابر اظهارات منابع سعودی وزیر حج عربستان تا انتصاب وزیر جدید فرهنگ و رسانه، سرپرست این وزارتخانه خواهد بود.  با این حال منابع عربستانی اعلام کردند که برکناری وی بنا به درخواست خودش بوده است.  برکناری «عبدالعزیز خوجه» پس از آن صورت گرفت که وی در روز سه‌شنبه دستور ممنوعیت فعالیت شبکه تندروی «الوصال» در عربستان را صادر کرد. وزارت فرهنگ و رسانه عربستان روز گذشته و در پی حمله مسلحانه گروه‌های تندرو به حسینیه‌ها و دسته‌جات عزاداری محرم در شرق عربستان، فعالیت شبکه سلفی «الوصال» را در سراسر این کشور ممنوع اعلام کرد. برخی از تحلیلگران مسائل منطقه معتقد هستند، به احتمال فراوان برکناری عبدالعزیز خوجه به دلیل فشار گروه‌های افراط‌گرا بر حکومت و در ارتباط با اعلام ممنوعیت فعالیت شبکه الوصال صورت گرفته باشد.


تعداد بازدید :  233