شماره ۱۲۷۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

حریری امشب وارد بیروت می‌شود
ایسنا| منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که سعد حریری امشب وارد بیروت می‌شود. منابع لبنانی اعلام کردند که سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان سه‌شنبه‌شب وارد بیروت می‌شود. وی قرار است در مراسم روز استقلال لبنان که ۲۲ نوامبر (چهارشنبه یکم آذر) برگزار می‌شود، شرکت کند. پیشتر اخباری مبنی بر سفر او به مصر و کویت پیش از ورودش به بیروت منتشر شد که مقامات هر دو کشور این اخبار را تکذیب کردند. حریری اخیرا از ریاض استعفای خود را اعلام کرد. این اقدام حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشته مبنی بر این‌که عربستان وی را مجبور به استعفا کرده است. اخیرا با میانجیگری فرانسه، حریری توانست ریاض را ترک کند و به پاریس برود.

عادل‌ الجبیر:
دوحه عملا به برخی خواسته‌های ما پاسخ داده است
 ایسنا|  وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد: «دوحه عملا به برخی از خواسته‌های اصلی ما تن داده است و اکنون ما منتظر اقدامات این کشور درخصوص اخوان‌المسلمین و حامیان تروریسم هستیم.» عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه‌ای با سردبیران روزنامه‌های مصری در شهر قاهره مدعی شد: «ما موضوعاتی بسیار مهمتر از مسأله قطر داریم مانند تروریسم در ایران، لبنان و یمن و نباید ذهنمان را در این شرایط درگیر اظهارات مسئولان قطری کنیم.» الجبیر گفت: «ما 6 خواسته اصلی داریم و با وجود اظهارات تند مسئولان قطری برخی از آنها مانند امضای توافقنامه مبارزه با تروریسم با آمریکا و توقف حمایت‌ها از حماس جهت نتیجه‌دادن تلاش‌های مصر در مسأله آشتی پاسخ دادند.»
وزیر امور خارجه قطر تأکید کرد: «قطر باید تلاش بسیار بیشتری در راستای تحقق خواسته‌های کشورهای تحریم‌کننده انجام دهد.» وی با اشاره به این‌که کشورهای تحریم‌کننده قطر اکنون منتظر اتخاذ اقداماتی از سوی این کشور در مورد پناه‌دادن به چهره‌های تحت‌ تعقیب، حامیان مالی تروریسم و اخوان‌المسلمین هستند، تأکید کرد: «بحران قطر راه‌حل نظامی ندارد.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات محمد عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر مبنی بر آمادگی دوحه برای مقابله نظامی با کشورهای تحریم‌کننده مدعی شد: «ما بارها گفته‌ و تکرار کردیم که بحران قطر راه‌حل نظامی ندارد و این بحران مسأله‌ای بسیار کوچک است و ما نباید آن را بزرگ کنیم. ما مسائل مهمتری مانند دخالت‌های ایران در امور کشورهای منطقه، خطری که این کشور برای منطقه ایجاد می‌کند، برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و حمایتش از تروریسم و نیز برقراری ثبات در عراق، حل بحران سوریه و بحران‌ها در کشورهای یمن و لیبی و به‌طورکلی تروریسم و افراط‌گرایی داریم.»
وزیر امور خارجه عربستان در ادامه مدعی شد: آنچه عربستان و کشورهای هم‌پیمان با آن از دوحه می‌خواهند تنها عدم‌ حمایت از تروریسم، عدم ‌پشتیبانی مالی از آن، عدم حمایت از افراط‌گرایی و نیز چهره‌های تحت ‌تعقیب و مجرمان و فراهم نکردن تریبون‌های رسانه‌ای برای تبلیغ افراط‌گرایی و عدم دخالت در امور سایر کشورهاست.

دادگاه عالی فدرال عراق همه‌پرسی اقلیم کردستان را غیرقانونی اعلام کرد
 ایسنا| دادگاه عالی فدرال عراق دیروز (دوشنبه) با صدور حکم همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان را غیرقانونی اعلام کرد. پیشتر اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود که به حکم دادگاه فدرال درباره ماده یک قانون اساسی این کشور درباره وحدت و تمامیت ارضی عراق پایبند است. ماده اول قانون اساسی عراق تأکید دارد بر این‌که عراق یک کشور متحد مستقل دارای حاکمیت است و نظام آن جمهوری پارلمانی و دموکرات است و این قانون ضامن وحدت عراق است. پیشتر دادگاه فدرال عراق اعلام کرده بود که در قانون اساسی متنی درباره استقلال هیچ طایفه‌ای وجود ندارد. در همین راستا نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق این حکم را اقدام یک‌جانبه توصیف کرد و گفت که بدون شنیدن نظرات دولت کردستان صادر شده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «حقوق کردها در قانون اساسی عراق لحاظ شده و ما به دنبال اجرای همین قانون برای حل‌وفصل مسائل با بغداد هستیم.»

حمله خمپاره‌ای کردهای سوریه به نیروهای ترکیه در ادلب
ایسنا| یک گروه مسلح کرد سوریه به پایگاه نظارتی ارتش ترکیه در ادلب سوریه حمله کرد. شبکه تلویزیونی ان.تی.وی گزارش داد که یک گروه کرد سوریه دیروز (دوشنبه) به یک مرکز نظارتی ارتش ترکیه در ادلب حمله خمپاره‌ای کرد. این شبکه اعلام کرد که این حمله در منطقه داره عزه در ادلب در نزدیکی عفرین رخ داد که تلفاتی در پی نداشت. اخیرا ترکیه در راستای ایجاد منطقه کاهش تنش در این استان مراکز نظارتی را ایجاد کرده است.

 


تعداد بازدید :  431