شماره ۴۲۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
وعده رسیدن آب به واقعیت تبدیل شد
بازگشت زندگی به زاینده رود

شهروند| زاینده رود، زنده شد.  نیمه آبان رسید و انتظارها سر آمد.  آب به اصفهان رسید و زاینده‌رود را سیراب کرد.  اصفهانی‌ها مدت‌هاست چشم انتظار نیمه آبان هستند تا وعده رسیدن آب به واقعیت تبدیل شود و زندگی را به زاینده‌رود بازگرداند.  
در روزهایی که بسیاری از اصفهانی‌ها، منتظر بودند تا ببینند، قول پرآب شدن زاینده‌رود قول است یا وعده‌ای که همچون چند‌سال گذشته سرانجامی به خود نمی‌بیند، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از شیرین شدن کام اصفهانی‌ها درست در نیمه مرداد خبر داد. معصومه ابتکار در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت از پرآب شدن زاینده‌رود در شب پنجشنبه حکایت کرد و گفت:  «آب در زاینده‌رود اصفهان امشب پس از مدت‌ها جاری می‌شود و تا فردا به تالاب گاوخونی می‌رسد.»
او با اشاره به این‌که احیای رودخانه و تالاب به دلایل شرایط زیست محیطی و جذابیت گردشگری ارزش بالایی دارد، ادامه داد:  «امیدواریم با مدیریت صحیح منابع آب همیشه زاینده‌رود داشته باشیم و متحمل شرایط سخت و دشوار نشویم.»
خبر خوش پرآب شدن زاینده‌رود، درحالی از سوی ابتکار داده شد که دیروز همزمان با این خبر خوش، آب از پل قدیمی شهرستان فلاورجان عبور کرد و پر آب شدن زاینده‌رود در روزی که وعده آن داده شده بود، را قطعی کرد.  جاری شدن آب در مسیر زاینده‌رود، شکرگزاری ساکنان حاشیه اصفهان را هم با خود همراه کرد. عضو شورای اسلامی شهر قهدریجان با اعلام خبر عبور آب از پل قدیمی شهرستان فلاورجان به ایسنا، گفت: «مردم فلاورجان و قهدریجان در مسیر جاری شدن آب زاینده‌رود به شکرگزاری خداوند مشغول هستند. با توجه به روند کنونی انتظار می‌رود که آب پنجشنبه در اصفهان جاری باشد.»
بازگشت زندگی با 400‌میلیون مترمکعب آب
بامداد 13 آبان‌ماه به بهانه کشت پاییزه و حق‌آبه محیط زیست، 400‌میلیون مترمکعب آب از سد زاینده‌رود رها شد، بستر خشک زاینده‌رود را پشت‌سر گذاشت تا هم چشم اصفهانی‌ها را به زاینده‌رود پرآب روشن کند و هم امید را به جمع کشاورزان مرکزی کشور بازگرداند. این امید با گذشتن از اصفهان، حالا می‌رود تا زندگی سرد زمستانی را به تالاب بین‌المللی گاوخونی هم بازگرداند.  
به گفته حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، 400‌میلیون متر مکعب آب توسط وزارت نیرو برای زاینده رود و تالاب گاوخونی در نظر گرفته شده که با دو هدف کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و نیز حق‌آبه محیط زیستی رودخانه و تالاب به صورت مقطعی از سد زاینده‌رود رهاسازی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، او اظهار امیدواری کرد که با بارندگی‌های مناسب تا خردادماه شاهد وجود آب در زاینده‌رود باشیم.
آب، هر دو‌سال یک‌بار به اصفهان می‌آید
ظهرابی با اشاره به این‌که هر دو‌سال یکبار تلاش می‌شود این شرایط برای زاینده‌رود ایجاد شود، تأکید کرد: معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تعیین مشاور برای اخذ حق‌آبه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی دارای برنامه‌ای مشخص است. براساس این برنامه، بازه‌های مکانی در طول رودخانه ایجاد می‌شود تا با تبیین نیاز اکولوژیکی منطقه حق‌آبه لازم را از وزارت نیرو مطالبه کنیم. برای این‌کار ایستگاه‌های هیدرومتری در بازه‌ها نصب شده و نیاز اکولوژیکی محاسبه و به وزارت نیرو اعلام می‌شود.
مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان گفت: درحال حاضر وزارت نیرو مکلف شده 176‌میلیون متر مکعب را به‌عنوان حق‌آبه رهاسازی کند.
ظهرابی اظهار امیدواری کرد که «به زودی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، مراسم شکرگزاری در کنار زاینده‌رود انجام شود.»
400‌میلیون متر مکعب آبی که زندگی را به زاینده‌رود باز می‌گرداند، در دو مرحله رهاسازی می‌شود. در مرحله نخست که از 13 آبان‌ماه شروع شده و اکنون در بستر زاینده رود در جریان است، ۱۵۰‌میلیون متر مکعب آب رها شده و در مرحله دوم که در نیمه دوم اسفند ماه‌سال جاری تا نیمه دوم خرداد ماه‌سال ۹۴ رهاسازی خواهد شد، ۲۵۰‌میلیون متر مکعب آب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. این میزان آب حق‌آبه محیط‌زیست را هم شامل می‌شود که می‌تواند به زندگی دوباره زاینده‌رود و تالاب گاوخونی کمک کند.


تعداد بازدید :  251