شماره ۴۲۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
احتمال تشخیص ام‌اس در بیماران مبتلا به بیماری التهابی چشم

نتایج مطالعه مشترک صورت گرفته توسط محققان آمریکایی و آلمانی روی بیماران مبتلا به ام‌اس و یووییت (التهاب‌مشیمیه) نشان می‌دهد، در یک بازه زمانی 5 ساله حدود 60‌درصد از مبتلایان به هرکدام از دو بیماری در خطر ابتلا به بیماری دیگر قرار دارند.
در مطالعات قبلی، ارتباط بین بیماری‌های چشم و بیماری ام‌اس مشخص شده بود؛ اما محققان برای نخستین‌بار شرح دقیقی از ارتباط بیماری التهابی چشم یووییت با بیماری ام‌اس را ارایه کردند.
یووییت (التهاب مشیمیه) موجب سوزش و التهاب لایه میانی چشم شده و درصورت عدم درمان، به از دست دادن دایم بینایی منجر می‌شود.
پزشکان معتقدند که یووییت می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری ام‌اس باشد و بین یک تا 10‌درصد مبتلایان به ام‌اس به‌طور همزمان به یووییت نیز مبتلا هستند.
برای درک بهتر ارتباط این دو بیماری، اطلاعات 3 هزار بیمار تحت‌مداوا در موسسه چشم‌پزشکی Casey در دانشگاه اورگان و 5319 بیمار تحت‌مداوا در دانشگاه ‌هایدلبرگ طی سال‌های 1985 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفت.
از مجموع این افراد، 24 بیمار از مرکز اول و 89 بیمار از مرکز دوم دارای معیارهای لازم برای ورود به مرحله بعدی مطالعه بودند.
 براساس جمعیت مبتلایان به ام‌اس در آمریکا و اروپا، ‌محققان دریافتند که ام‌اس به ترتیب از شیوع 18 و 21 برابری در میان شهروندان آمریکایی و اروپایی مبتلا به یووییت برخوردار است.
 این مطالعه همچنین نشان داد، در 28 بیمار (29درصد) ام‌اس پیش از یووییت، در 15 بیمار (15 درصد) هردو بیماری به‌طور همزمان و در 54 بیمار (56 درصد) یووییت پیش از ام‌اس تشخیص داده شد.
نتایج این مطالعه در یکصد و هجدهمین نشست سالانه آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا (AAO2014)‌  ارایه شد.


تعداد بازدید :  256