شماره ۱۲۶۰ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد:
ادغام شرکت‌های کوچک اینترنتی برای رقابت با مخابرات
اینترنت بدون فیلتر برای خبرنگاران سامانه نظارت مردم بر کیفیت اینترنت و آنتن دهی موبایل راه‌اندازی می‌شود زائران اربعین از سیم‌کارت‌‌های عراقی استفاده کنند

شهروند| اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران و رسانه‌ها واگذار می‌شود. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که دیروز در نمایشگاه مطبوعات حاضر شده بود، با اعلام این خبر توضیح داد که بحث حذف فیلترینگ برای اهالی رسانه و دانشجویان درحال پیگیری است و از این میان بحث اینترنت بدون فیلتر به رسانه‌ها و خبرنگاران پیشرفت خوبی داشته و کار به وزارت ارشاد واگذار شده و قرار است وزارت ارتباطات مباحث فنی آن را اجرا کند. وزیر دهه شصتی روحانی که با دست پر به دیدار اهالی رسانه آمده بود، از راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی بر کیفیت آنتن‌دهی خدمات ارتباطی و اینترنت خبر داد و گفت: گزارش‌های مردمی و شکایات آنها به صورت برخط منتشر می‌شود. او در پاسخ به خبرنگاران شهرستانی درباره افت کیفیت اینترنت و آنتن‌دهی موبایل در شهرستان‌ها توضیح داد: در جریان این رخداد هستم و علت آن به دلیل تغییرات شبکه و بازطراحی آن است که درحال پایش این اختلالات و رفع آن هستیم.
آذری‌جهرمی همچنین از ادغام شرکت‌های ارتباطی کوچک خبر داد و گفت: روز شنبه دو شرکت اینترنتی با هم ادغام شده‌اند. او هدف این ادغام‌ها را بزرگترشدن شرکت‌های ارتباطی و افزایش قدرت رقابت‌پذیری آنها دانست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ممنوعیت 21 قلم کالای وارداتی در حوزه ارتباطی هم به «شهروند» توضیح داد: وقتی شعار می‌دهیم حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی، نباید کار را به خدا واگذار کنیم و باید اقدام عملی انجام دهیم. درهمین راستا فهرست 21 کالای وارداتی که در داخل کشور توان تولید آن بود، اعلام شده است.
او تأکید کرد: به‌عنوان مثال در ایران باتری تولید می‌شود، چرا باید باتری‌های چینی وارد شود یا برای من مودم خارجی آوردند که 300هزارتومان قیمت داشت اما مودم داخلی با همان کیفیت تنها 170‌هزار تومان قیمت دارد و تولیدکننده می‌گوید؛ اگر فروش به صورت انبوه باشد، قیمت به 120‌هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. من پرسشم این است که چرا باید برای کالایی که فناوری پیچیده‌ای ندارد و در داخل تولید می‌شود، ارز مصرف کنیم؟
آذری‌جهرمی تأکید کرد: تا پیش از این ما این موضوع را به صورت توصیه مطرح می‌کردیم اما گوش آقایان بدهکار نبود، برای همین آن را در قالب بخشنامه ابلاغ کردیم.
حمایت از تولید داخلی با ممنوعیت واردات
آذری‌جهرمی با بیان این‌که دیگر زمان حرف‌زدن از حمایت کالاهای داخلی به پایان رسیده، تأکید کرد: وقتی ما از کالایی در داخل حمایت نمی‌کنیم، چگونه انتظار داریم تا صادرات آن انجام شود. باید بپذیریم که دیگر زمان حرف‌زدن تمام شده و باید از کالاهای باکیفیت ایرانی استفاده شود.
دور روز پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پیامی واردات ۲۱ قلم کالای حوزه فاوا را ممنوع کرد. آذری‌جهرمی در همین رابطه عنوان کرد که مشوق‌هایی برای اپراتورهای کشور به منظور استفاده از کالای داخلی در نظر گرفته شده و هدف از ممنوعیت برخی کالاهای وارداتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حمایت از تولید داخلی است؛ چراکه کالاهای ایرانی گواهینامه‌های بین‌المللی را دارند.
ادغام ۲ شرکت‌ FCP برای توسعه اینترنت ثابت
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که دو شرکت اینترنتی با تجمیع فعالیت‌ها، شبکه و دارایی‌های خود در قالب یک شرکت ادغام شدند، این ادغام را نتیجه مذاکرات با این شرکت‌ها برای توسعه اینترنت ثابت اعلام کرد.
به گفته آذری‌جهرمی ادغام شرکت‌های اینترنتی قدمی مثبت برای توسعه اینترنت ثابت در کشور است و به کاهش هزینه جاری شرکت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در این بازار کمک می‌کند.
او یادآور شد که از ابتدا و در وزارت ارتباطات گذشته کاهش ارایه پروانه ارتباطی دنبال می‌شد، اما از آن‌جا که نمی‌توانستیم شرکت‌ها را مجبور به عدم دریافت پروانه کنیم، در نهایت 17 شرکت موفق به دریافت پروانه شدند.
آن‌گونه که وزیر ارتباطات می‌گوید، درحال حاضر و بعد از گذشت تقریبا یک‌ونیم‌سال هنوز این شرکت‌ها نتوانسته‌اند براساس تعهدات خود عمل کنند و در کل کشور تنها 14‌هزار پورت فیبر نوری واگذار شده است.
جهرمی با تأکید بر ضرورت توسعه بازار اینترنت ثابت عنوان کرد که این بازار نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد و این درحالی است که 17 شرکت توان تأمین این سرمایه را ندارند. درنهایت هفته گذشته جلسه‌ای با حضور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و 17 شرکت FCP برای رسیدن به یک راه‌حل برگزار کردیم.
به گفته او، جمع‌بندی این جلسه درنهایت به این موضوع ختم شد که شرکت‌ها برای ادغام با یکدیگر مذاکره کنند.
این مقام مسئول درعین ‌حال تأکید کرد که برخلاف خبرها فعلا رگولاتوری امتیاز ویژه‌ای برای شرکت‌های اینترنتی که دست به ادغام زده‌اند، در نظر نگرفته است.
وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمزمه‌های پیوستن آسیاتک به این ادغام آن را تأیید کرد و این حرکت را آغازی برای رقابت با مخابرات خواند.
رجیستری پایان این هفته عملیاتی می‌شود
خبر دیگری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن اشاره کرد این بود که با اتمام مرحله پایش شبکه مخابراتی، رجیستری گوشی‌های موبایل تا پایان هفته وارد فاز اجرایی می‌شود.
به گفته آذری ‌جهرمی، مرحله پایش شبکه تلفن ‌همراه و گوشی‌هایی که وارد این شبکه می‌شود به‌عنوان فاز نخست اجرای طرح رجیستری تا پایان هفته به پایان می‌رسد.
آن‌گونه که او می‌گوید، با اتمام این فاز از انتهای هفته جاری وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می‌شویم تا ساماندهی بازار از گوشی‌های قاچاق اجرایی شود.
به گفته آذری ‌جهرمی، براساس اجرای مرحله پایش، ۶۰‌درصد گوشی‌ها در شبکه مخابراتی پایش شده‌ است.
نظارت بر اپراتورهای تلفن‌ ‌همراه
آذری ‌جهرمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث نظارت بر اپراتورهای تلفن‌ همراه عنوان کرد که به منظور افزایش کیفیت و خدمات اپراتورهای تلفن همراه و ثابت، به‌زودی سامانه‌ای از طریق پیامک و اپلیکیشن از طریق وزارت ارتباطات اعلام می‌شود. به گفته او درحال حاضر این سامانه در دست طراحی است و کاربر با استفاده از آن می‌تواند موقعیت جغرافیایی خود را ارسال کند و سازمان تنظیم درنهایت به نقشه‌ای از کل کشور در بحث ارتباطی و مشکل ارتباطی دسترسی داشته باشد.
این مقام مسئول درباره سامانه 195 هم گفت: درحال توسعه سیستم 195 به منظور ردیابی شماره‌های ثابت و تجاری در سامانه هستیم تا این دسته از پیامک‌های مزاحم نیز برای مردم مشکلاتی ایجاد نکند.
او درباره حضور در شبکه‌های اجتماعی هم تأکید کرد که حضور در شبکه‌های اجتماعی به منظور تحقق خرد جمعی بسیار مهم است. ما می‌توانیم با مردم در عرصه فضای مجازی در ارتباط باشیم و مشکلات و دغدغه‌های آنها را مشاهده و پیگیری کنیم.
زائران اربعین از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند
وزیر ارتباطات در ادامه یکی از مهمترین اولویت‌های کاری وزارتخانه تحت مدیریتش را ارایه خدمات ارتباطی برای ایام اربعین دانست و عنوان کرد: در اربعین دو بحث وجود دارد؛ یکی بخش داخلی و تنظیم ارتباطات اپراتورهای ایرانی و دیگری مربوط به مناطق کشور عراق و حضور زائران در آن است.
به گفته آذری‌ جهرمی، زیرساخت‌های در نظر گرفته شده برای ایام اربعین نسبت به‌ سال گذشته دو برابر رشد پیدا کرده و همچنین مذاکرات و صحبت‌هایی با اپراتورهای عراقی به منظور پایین آوردن قیمت تمام شده خدمات ارتباطی انجام شده است.
او با تأکید بر این موضوع که استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی مقرون به صرفه‌تر نسبت به سیم‌کارت‌های ایرانی است، به زائران اربعین پیشنهاد داد که از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند؛ چرا که خدمات ارتباطی عراقی‌ها بر پایه خدمات رومینگ مثل خدمات اپراتورهای ایرانی نیست و همین مسأله باعث شده تا قیمت تمام‌شده خدمات ارتباطی برای استفاده‌کنندگان از سیم‌کارت‌های عراقی به‌صورت محسوسی کاهش پیدا کند.
آذری‌ جهرمی با تأکید بر این‌که افرادی که نیاز به استفاده از سیم‌کارت خود با شماره ایرانی ندارند، از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند، از تلاش وزارت ارتباطات برای اضافه کردن زبان فارسی به سیم‌کارت‌های عراقی خبر داد تا زائران هنگام استفاده از آنها مشکلی نداشته باشند.
بلاکچین فراتر از بیت‌کوین است
او همچنین درباره بیت‌کوین در ایران گفت: بحث بلاکچین فراتر از موضوعی مثل بیت‌کوین است. در حقیقت پدیده ارزهای رمزگذاری شده دیجیتال در بسیاری حوزه‌ها می‌تواند مشکلات را رفع و تحول ایجاد کند.
به گفته آذری‌ جهرمی مطالعات در بانک مرکزی به منظور استفاده از بیت‌کوین انجام و در وزارت ارتباطات هم به فرصت و تهدیدهای آن پرداخته شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که از زیرساخت بیت‌کوین در ایران استفاده و از حالت تحقیق و توسعه خارج شود.
نگاه به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ مشکلات جدی دارد
آذری‌ جهرمی همچنین با اشاره به شبکه ملی اطلاعات و حضور استارت‌آپ‌های ایرانی عنوان کرد که درحال حاضر زیرساخت شبکه ملی اطلاعات انجام شده اما روح این شبکه بر پایه خدمات برای مردم است که می‌تواند در اقتصاد و فرهنگ ایران تأثیرگذار باشد.
آن‌طور که این مقام مسئول می‌گوید، زیرساخت‌های توسعه کسب‌وکار در ایران به اندازه کافی وجود ندارد و یکی از موضوعات مهم برای کسب‌وکارهای نوپا بحث مالیات و بیمه است.
به گفته آذری‌ جهرمی، درعین‌حال این دسته از کسب‌وکارها نیاز به چرخه سرمایه‌گذاری دارند و این درحالی است که در ایران، نگاه به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ چه در حالت دولتی و خصوصی با مشکلاتی جدی روبه‌رو است.
جهرمی در ادامه تأکید کرد که سرمایه‌گذاری خطرپذیر که برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده، باید سود دو برابری داشته باشد اما استارت‌آپی که بخواهد به یک سرمایه‌گذار 40‌درصد سود بدهد، وجود ندارد و همین مسأله سبب شده تا سرمایه‌گذاران در حوزه استارت‌آپ‌ها حضور پررنگی نداشته باشند.
آن‌گونه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید، رعایت حریم خصوصی و کپی‌رایت برای حفظ ایده‌های استارت‌آپ‌ها در ایران یکی دیگر از مشکلات استارت‌آپ‌هاست. همچنین یکی از منابع مهم برای تأمین استارت‌آپ‌ها از نظر مالی بحث تأمین مالی جمعی است که در ایران برای آن قوانینی در نظر گرفته نشده است.

 


تعداد بازدید :  615