شماره ۱۲۶۰ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
شوک به وزنه‌برداری با شایعه پناهندگی قهرمان المپیک ریو
کیانوش جایی نمی‌رود
رستمی: هرگز تن به این ذلت نمی‌دهم

شهروند| وقتی فدراسیون وزنه‌برداری آخرین درخواست کیانوش رستمی که جدایی سجاد انوشیروانی از تیم‌ملی بود، اجابت کرد، گمان می‌رفت که این قهرمان ملی بی‌دغدغه و حاشیه به تمریناتش ادامه دهد، اما انگار حاشیه‌ها دست از سر این نابغه وزنه‌برداری برنمی‌دارند. در فاصله یک‌ماه مانده تا مسابقات قهرمانی جهان، کیانوش رستمی با اتهامی عجیب روبه‌رو شده که ممکن است تغییرات زیادی در زندگی ورزشی او ایجاد کند.
چرا رستمی تعهد بازگشت نداد؟
 اعضای تیم‌ملی وزنه‌برداری حدود یک‌ماه پیش برای دریافت ویزای آمریکا به منظور حضور در مسابقات جهانی به دوبی رفته بودند تا برای حضور در مسابقات جهانی با مشکل روبه‌رو نشوند اما اتفاقی عجیب برای کیانوش رستمی رخ داد که باعث شده هنوز ویزای او صادر نشود. بعد از قهرمانی رستمی در المپیک او برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کرد اما بنا به دلایلی که هنوز هم مبهم مانده، با درخواست او موافقت نشد. حالا بعد از گذشت یک‌سال باز هم این اتفاق تکرار شده است. درحالی‌ که رئیس فدراسیون حدود یک‌ماه پیش از صدور ویزای همه اعضای تیم‌ملی برای سفر به آمریکا و حضور در مسابقات جهانی خبر داد اما ادعای او با صادرنشدن ویزای رستمی نقض شد. مدتی قبل رستمی برای دریافت ویزای سفر به آمریکا در قالب تیم‌ملی به سفارت آمریکا رفت اما بعد از یک‌ماه سفارت آمریکا به دلیل نقص مدارک کیانوش و برادرش خواستار انجام مصاحبه مجدد شده است. نکته عجیب در برخورد سفارت آمریکا با این قهرمان ایرانی درخواست‌دادن تضمین برای بازگشت به ایران است.
واکنش آمریکایی‌ها به مشکل کیانوش
اقدام رستمی برای گرفتن ویزای آمریکا بعد از کسب مدال طلای المپیک باعث شده آمریکایی‌ها به او بدگمان شوند. رئیس فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا در واکنش به مشکل رستمی برای سفر به این کشور گفته است: «رستمی باید مدارکی نشان دهد که نمی‌خواهد به آمریکا مهاجرت کند. او طبق قانون دریافت ویزا باید ثابت کند که بعد از مدت زمان تعیین‌شده قصد دارد آمریکا را ترک کند اما کیانوش رستمی هنوز نتوانسته این کار را انجام دهد.» نکته اصلی صحبت‌های انجام‌شده از طرف فیل اندروز، دبیرکل فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا، ابهام‌های زیادی درباره پرونده کیانوش مطرح می‌کند. ظاهرا فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا حدود 6ماه پیش از فدراسیون ایران خواسته بود به دریافت ویزا برای ورزشکاران اقدام کند تا اگر مشکلی وجود داشت، فرصت کافی برای حل آن باشد اما فدراسیون وزنه‌برداری این موضوع را جدی نگرفت تا الان که فقط یک‌ماه به برگزاری مسابقات مانده، فرصت زیادی برای حل مشکل کیانوش رستمی وجود نداشته است.
شایعه پناهندگی قهرمان المپیک به آمریکا
بعد از ویزاندادن سفارت آمریکا به رستمی شایعه عجیبی درباره قهرمان المپیک مطرح شد و خیلی زود رسانه‌ها و دنیای مجازی را به تسخیر خود درآورد. این‌که کیانوش به سفارت آمریکا برای بازگشت به ایران تعهد نداده، این شایعه را مطرح کرد که او می‌خواهد در آمریکا پناهنده شود. او در سال‌های اخیر مشکلات زیادی با فدراسیون وزنه‌برداری داشته است. از آنجایی که کیانوش رستمی همواره یکی از طلایی‌های کاروان وزنه‌برداری ایران است، تمام خواسته‌های او از طرف فدراسیون اجابت می‌شد و او همواره حرف خود را به کرسی می‌نشاند. در واقع کیانوش همواره سرزمین خودمختار وزنه‌برداری ایران بوده است. او حتی در رکوردگیری نهایی تیم‌ملی هم شرکت نکرد تا با مطرح‌شدن خبر صادرنشدن ویزایش با اتهامی بزرگ روبه‌رو شود. خبر درخواست پناهنده‌شدن رستمی به آمریکا روز گذشته از منبع نامعلومی منتشر شد که البته واکنش تند کیانوش را به دنبال داشت. آیا واقعا رستمی قصد پناهندگی داشته یا عده‌ای برای تلافی‌کردن تصمیم‌گیری‌های او برای تیم‌ملی این مشکل را برای او ایجاد کرده‌اند؟
رستمی: تن به ذلت پناهندگی نمی‌دهم
کیانوش رستمی که در ماه‌های گذشته به سختی تمرین کرده تا مدال طلای المپیک را به افتخاراتش اضافه کند، از ماجرای پناهندگی‌اش به آمریکا دلخور است و آن را عین ذلت می‌داند. رستمی دراین‌باره گفته است: «من در کشور خودم با عزت زندگی می‌کنم و اهل پذیرفتن ذلت نیستم. از نظر من کلمه پناهندگی عین ذلت است و هرکسی که کیانوش رستمی را بشناسد، می‌داند که اهل ذلت نیست. من اگر می‌خواستم به چنین موضوعاتی فکر کنم، پیشنهادهایی که بعد از المپیک داشتم را قبول می‌کردم که از لحاظ مالی هم قابل توجه و نجومی بود. من هرگز نمی‌توانم و نمی‌خواهم برای یک کشور دیگر افتخارآفرینی کنم.» رستمی که خودش را برای حضوری قدرتمندانه در مسابقات جهانی آماده کرده، با ابراز ناراحتی از این اتفاق، می‌گوید که منتظر حل‌شدن مشکلی است که برایش رخ داده: «خودم هم به صورت دقیق نمی‌دانم مشکلی که برای ویزایم ایجاد شده، چیست و فدراسیون باید آن را پیگیری کند. متاسفانه در شرایط بدی با این مشکل روبه‌رو شده‌ام و بسیار ناراحت هستم. امیدوارم این موضوع با اقدام به‌موقع فدراسیون حل شود و من بتوانم با آسودگی خیال به مسابقات جهانی آمریکا بروم.»
مرادی: رستمی باید مشکل خودش را حل کند
علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری درباره مشکل رخ‌داده برای رستمی می‌گوید: «سفارت آمریکا برای برخی وزنه‌برداران سایر کشورها که احتمال می‌داد به کشورشان پس از پایان مسابقات جهانی بازنگردند، ویزا صادر نکرده است و فقط کیانوش نیست که با این مشکل روبه‌رو شده است. کمیته برگزارکننده مسابقات جهانی به ما اطلاع دادند که رستمی و برادرش یکی از فرم‌هایی را که مربوط به تضمین بازگشت آنها به ایران پس از مسابقات جهانی است را پر نکرده‌اند. ما هم این موضوع را به اطلاع آنها رساندیم که باید مدارک خود را تکمیل کنند و یک‌بار دیگر برای مصاحبه به دوبی برود. قرار شده تا رستمی اسنادی ببرد و طی ٢ تا ٣روز آینده وقت مصاحبه وی فرا می‌رسد تا راهی دوبی شود.»

باور نمی‌کنم کیانوش قصد رفتن داشته باشد

محمد نصیری، پیشکسوت وزنه‌برداری | شایعاتی که این روزها درباره کیانوش رستمی مطرح شده، برای من تعجب بسیاری دارد. کیانوش به‌عنوان یک قهرمان ملی در ایران عزت دارد و محبوب است. او از بهترین امکانات زندگی در ایران و از همه لحاظ هم تأمین شده است. از طرف دیگر او در شرایط سنی نیست که بخواهد مهاجرت کند و زیر پرچم یک کشور دیگر ورزش کند. بنابراین مطرح‌شدن این شایعه بسیار عجیب است و من نمی‌توانم این موضوع را بپذیرم که کیانوش می‌خواهد به آمریکا پناهنده شود. مگر هر ورزشکاری که از کشور خود مهاجرت کند و به سرزمین دیگری برود، می‌تواند موفق باشد و مدال‌هایش را تکرار کند؟ کیانوش برای این‌که بتواند برای آمریکا وزنه بزند، باید چند ‌سال از آخرین حضورش در تیم‌ملی ایران بگذرد که در این صورت او بهترین سال‌های عمر ورزشی خود را از دست می‌دهد. من شناخت زیادی از رستمی ندارم و فقط به‌عنوان یک قهرمان ملی او را می‌شناسم اما بعید است که او با وجود شرایط خوبی که در ایران دارد، بخواهد به گذشته خود پشت کند و برای زندگی به کشور دیگری برود. کیانوش با لباس ایران قهرمان المپیک شده و می‌تواند باز هم برای ایران افتخارآفرینی کند، پس دلیلی برای ترک ایران از سوی او وجود ندارد. او ماه‌هاست که به سختی برای موفقیت در مسابقات جهانی تمرین می‌کند اما مطرح‌شدن این شایعات حتما روی او تأثیر می‌گذارد. من فکر می‌کنم دشمنان رستمی و فدراسیون وزنه‌برداری این شایعات را مطرح کرده‌اند تا مانع موفقیت کیانوش شوند، پس او باید بدون توجه به این مسائل، برای حل مشکلاتش تلاش کند تا در آمریکا شاهد طلایی‌شدن او باشیم.


تعداد بازدید :  497