شماره ۱۲۶۰ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دبیرکل سازمان بدر عراق: اگر حمایت‌های ایران نبود عراق از بین می‌رفت
دبیر کل سازمان بدر عراق در سخنانی گفت: در جنگ با داعش، ایران بود که در کنار عراق ایستاد نه ائتلاف بین‌المللی ضدداعش که آمریکا آن را رهبری می‌کند. به‌گزارش ایسنا، ‌هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق، در اولین کنفرانس در مورد تروریسم در بغداد گفت: از فتوای مرجعیت دینی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر می‌کنیم. در ابتدای جنگ با داعش ائتلاف بین‌المللی از عراق حمایت نکرد، بلکه جمهوری اسلامی ایران بود که از همان ابتدا در کنار عراق ایستاد. وی افزود: در جنگ با داعش، جمهوری اسلامی ایران بود که به‌طور فعال از عراق حمایت کرد نه ائتلاف بین‌المللی. العامری ادامه داد: بعد از شکست موسسه‌های نظامی اگر فتوای مرجعیت دینی و پذیرفتن آن از سوی ملت ایران و همچنین حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا نبود، کشور عراق از بین می‌رفت.

تکذیب شایعه جریمه بانک‌های ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های ایران از سوی آمریکا
وزیر خزانه‌داری آمریکا شایعات مبنی بر احتمال جریمه بانک‌ها و موسسات مالی ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های ایران را رد کرد. به گزارش ایسنا، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان یک پرواز به ابوظبی در جمع خبرنگاران گفت: با آنها (مقامات ترکیه) رایزنی‌هایی داشتیم اما صحبتی درباره تحریم‌ها نشده است. هیچ اساسی برای این شایعات وجود ندارد. هفته گذشته رسانه‌های ترک گزارشی درخصوص احتمال جریمه سنگین چند‌میلیارد دلاری تعدادی از بانک‌های ترکیه‌ای به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌های ایران منتشر کردند که استیون منوچین صحت این گزارش را رد کرد. هرچند، نهاد نظارتی بخش بانکداری ترکیه همان هفته گذشته به محض انتشار این شایعات، بیانیه‌ای صادر و این گزارش را اساسا تکذیب کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا در یک سفر شش روزه به منطقه درباره استراتژی جدید دولت ترامپ درخصوص ایران و مقابله با تأمین مالی تروریسم رایزنی می‌کند. وی تاکنون به عربستان و اسراییل سفر کرده و بعد از این قرار است به قطر برود.

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای
قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای که خواستار اجرای تعهدات کشورهای هسته‌ای درباره خلع سلاح هسته‌ای در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است، با رأی مثبت ۱۱۲ کشور تصویب شد. به‌ گزارش ایسنا، عنوان این قطعنامه «پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو ان‌پی‌تی در سال‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۰و ۲۰۱۰» است که پیش نویس آن توسط هیأت ایران به کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی سازمان ملل ارایه شد. این قطعنامه با وجود مخالفت آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چند هم‌پیمان عمدتاً غربی آمریکا، با آرای مثبت اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تصویب شد. قرار است این قطعنامه حدود یک ماه دیگر به صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارایه شود و در آن‌جا به صورت نهایی به تصویب برسد.

هیأت مذاکره‌کننده ایران وارد قزاقستان شد
حسین جابری‌انصاری مذاکره‌کننده ارشد ایران در روند آستانه برای شرکت در مذاکرات آستانه 7 وارد قزاقستان شد. به گزارش ایسنا، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه به همراه هیاتی از کارشناسان برای شرکت در نشست آستانه 7 که با حضور ایران، ترکیه و روسیه برگزار می‌شود، وارد قزاقستان شد.براساس این گزارش نشست آستانه 7 قرار است دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در آستانه قزاقستان برگزار شود.در نشست‌های آستانه نمایندگان سازمان ملل نیز حضور دارند.بسیاری از کارشناسان مسائل منطقه نشست‌های آستانه را در حل بحران سیاسی سوریه موثر دانسته و به ادامه موفقیت‌های این اجلاس امیدوار هستند.

مدیرکل آفریقای وزارت خارجه عنوان کرد
سفر روحانی به آفریقا در‌ سال جاری

مدیرکل آفریقا با اشاره به سفر روحانی به چند کشور آفریقایی در‌سال جاری، کار جدی با آفریقا را نیازمند عزم ملی و ورود جدی سازمان‌های ذی‌ربط کشور در این روند دانست و گفت: باید تلاش کنیم سهم خود را از بازار این منطقه به دست بیاوریم.
مهدی آقاجعفری، مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در پایان سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر در جمع خبرنگاران و در تشریح جایگاه آفریقا در سیاست خارجی ایران، عنوان کرد: آفریقا قاره‌ای با 1.2‌میلیارد نفر جمعیت و بازاری بزرگ با رشد اقتصادی 5‌درصدی است. باید تلاش کنیم سهم خود را از بازار آفریقا به دست آوریم. اگر در چارچوب سیاست مقاومتی،به دنبال رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال هستیم در حوزه خارجی، قاره آفریقا مستعد‌ترین منطقه‌ای است که می‌تواند در این زمینه جهش ایجاد کند.


تعداد بازدید :  504