شماره ۱۲۶۰ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
«شهروند» در گفت‌وگو با مدیران هلال چالش‌های پیش‌ روی جمعیت را بررسی می‌کند
اولویت‌های هلال در عصر جدید
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در گفت‌وگو با «شهروند»: هلال نیاز به معرفی بیشتر دارد سیدامیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با «شهروند»: اولویت ادامه برنامه‌های تدوین‌شده باشد علی‌اصغر پیوندی در گفت‌وگو با «شهروند»: باید ظرفیت هلال را ارتقا داد

حسام خراسانی- شهروند| عصر روز شنبه مراسم تکریم و معارفه امیرمحسن ضیایی، رئیس پیشین و علی‌اصغر پیوندی، رئیس فعلی جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. اگر چه دکتر پیوندی ریاست خود را بر جمعیت هلال‌احمر چند هفته‌ای است، آغاز کرده اما با برگزاری این مراسم به صورت رسمی دور تازه‌ای از مدیریت در جمعیت هلال‌احمر آغاز شد. دکتر علی‌اصغر پیوندی سومین رئیس جمعیت هلال‌احمر در دولت تدبیر و امید است. پیش از او، دو چهره دیگر؛ یعنی دکتر محمد فرهادی و دکتر سید امیرمحسن ضیایی سکانداری این سازمان مردم نهاد را برعهده داشتند.
حمایت از سازمان مردم‌نهاد؛ یک هدف
حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد هدف دولت تدبیر و امید است که رئیس‌جمهوری پیش از پیروزی در انتخابات دوره یازدهم آن را به‌ عنوان برنامه اساسی مطرح کرد و در دوران دولت یازدهم و دوازدهم نیز استمرار داشت. در منشور حقوق شهروندی نیز که از دستاوردهای دولت یازدهم است، رشد و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ عنوان یکی از سرفصل‌ها یاد‌شده است. رشد کمی سازمان‌های مردم‌نهاد و حضور عینی‌تر آنان در جامعه نیز خود گواه اهمیت مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت یازدهم و دوازدهم است.
هلال‌احمر؛ معین دولت
جمعیت‌ هلال‌احمر ایران در طول بیش از صد‌ سال فعالیت خود همواره معین دولت بوده است. این سازمان غیردولتی که به صورت داوطلبانه و مردم‌نهاد اداره می‌شود، در طول این چند ‌سال بخشی از فعالیت‌های حاکمیتی (امدادونجات)‌ دولت در ایران را عهده‌دار بوده است و در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و برنامه‌های فرهنگی در حوزه جوانان در کشور مشارکت دارد. در دولت یازدهم و دوازدهم ضمن احترام به استقلال این سازمان مردم‌نهاد، دولت همواره همراه و همگام با این جمعیت مردم‌نهاد بوده است.
دستاوردهای هلال در دولت تدبیر و امید
حفظ استقلال جمعیت و برون‌رفت از سیاست‌زدگی در هلال یکی از دستاوردهایی است که می‌توان در دولت تدبیر ‌و امید از آن یاد کرد. اجراي طرح ملي خادم، راه‌اندازی خانه‌های هلال، تدوین و تصویب برنامه چشم‌انداز ده ‌ساله جمعیت و شروع اجراي نخستین برنامه استراتژیک پنج‌ساله، راه‌اندازي نيروي واکنش سریع در جمعیت و پوشش کامل شبکه امداد هوايي کشور، اجرای طرح سلامت‌یار، گسترش مشارکت‌های جوانان در این جمعیت، احیاي موزه استاد علی‌اکبر صنعتی، حضور در شورای حکام فدراسیون صلیب‌سرخ، کاندیداتوری نایب‌رئیسی آسیا و اقیانوسیه این فدراسیون ازجمله خدماتی است که در دولت تدبیر و امید در جمعیت هلال‌احمر اجرایی شده است.
نگاه به پیش ‌رو
جمعیت هلال‌احمر اما با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است. وجود نقاط ‌ضعفی همچون ناپایداری منابع و ناشناخته‌ماندن اهداف، عدم‌ معرفی صحیح مأموریت‌ها و ظرفیت‌ها برای توده‏های مردم و بخش عمده نهادهای دولتی و غیردولتی کشور، همپوشانی مأموریت‌ها با دیگر نهادها، گسترش آسیب‏های اجتماعی و نیز افزایش سریع موج ناامنی و خشونت و تروریسم در منطقه و جهان، ساماندهی مراکز سلامت خارج از کشور، شفاف‌سازی در آمار و ارقام و... از چالش‌هایی است که جمعیت هلال‌احمر با آنها مواجه است.
نیازمند معرفی هر چه بیشتر به مردم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» در خصوص مهمترین اولویت رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر عنوان کرد: «جمعیت هلال‌احمر نیاز به معرفی هر چه بیشتر به مردم و عضوگیری دارد. این موضوع باید در اولویت برنامه‌های  رئیس جدید هلال‌احمر قرار گیرد. جمعیت هلال‌احمر باید ظرفیت‌های مردمی خود را افزایش دهد و همانطور که در مراسم تکریم و معارفه عنوان کردم سرمایه مردمی‌بودن خود را تقویت سازد.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در رابطه با کمک به مردم مظلوم میانمار نیز عنوان کرد: «بر اساس برنامه‌ریزی که انجام شده است، سعی شده کمک‌های مردمی بسیار منسجم و اصولی تقسیم شود و یک بیمارستان صحرایی به وسیله جمعیت هلال‌احمر در میانمار ایجاد شود. جمعیت هلال‌احمر بایستی کمک‌های مردمی را در خصوص میانمار سازماندهی کند.»
سازماندهی متناسب با استعدادها
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر نیز در گفت‌و‌گو با «شهروند» عنوان کرد: «جمعیت هلال‌احمر نماد روحیه انسان‌دوستانه است که باید با سازماندهی متناسب با استعدادهای مردم ظرفیت‌هایش را ارتقا دهد. از همین ‌رو ایجاد نظام یکپارچه برای جذب، سازماندهی و مدیریت نیروی انسانی از اولویت‌های مد نظر است که باید پیگیری کنیم.»
خروج جمعیت از روزمرگی
دکتر سیدامیرمحسن ضیایی، رئیس پیشین جمعیت هلال‌احمر نیز در گفت‌وگو با «شهروند» عنوان کرد: «هلال‌احمر برنامه‌ای را طی سه‌ سال گذشته تدوین کرده است و همه ارکان جمعیت آن را پذیرفته و دنبال کرده‌اند. به نظر من مهمترین اولویت جمعیت این است که همین برنامه ادامه پیدا کند. این برنامه می‌تواند جمعیت را از روزمرگی خارج سازد.»


تعداد بازدید :  279