شماره ۳۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

۷‌درصد دانش‌آموزان راهنمایی کبد چرب دارند
فارس| رئیس شبکه هپاتیت کشور نسبت به شیوع بالای بیماری کبد چرب در بین کودکان به دلیل تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی هشدار و از ابتلای ۷‌درصد دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در کشور به کبد چرب خبر داد. موید علویان گفت: بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و کبد چرب مخصوص بزرگسالان نیست بلکه طبق مطالعه انجام‌شده در 150 کودک 6ماهه تا 15ساله نشان داد که حدود 3/2‌درصد آنها در سونوگرافی شکم به کبد چرب مبتلا بوده‌اند. این فوق‌تخصص گوارش و کبد با اشاره به این‌که این عوارض در نتیجه وجود سندرم متابولیک از سال‌ها قبل در بدن ایجاد می‌شود، تصریح کرد: مصرف هله‌هوله، چیپس و پفک، فست‌فود و تنقلات ناسالم باعث شیوع این بیماری در کودکان شده است.  او گفت: حتی شیوع فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا و سطح انسولین در کودکان چاق دیده می‌شود و این درحالی است که برخلاف گذشته، والدین توجهی به سلامت و تغذیه کودکان خود ندارند و به راحتی غذاهای آماده و پرچرب را در اختیار آنها قرار می‌دهند.
رئیس شبکه هپاتیت کشور ادامه داد: باید برای آینده کودکانمان به فکر باشیم و سال‌های بعدی آنها را با بیماری همراه نکنیم و به جای دادن غذاهای آماده، برنامه تغذیه‌ای آنها را اصلاح کنیم و به جای صرف وقت طولانی برای بازی‌های رایانه‌ای برای تحرک بیشتر آنها را تشویق کنیم. این فوق‌تخصص گوارش و کبد درباره مصرف روغن‌های دارای اسید چرب و ترانس ازجمله روغن‌های پالم تصریح کرد: میزان چربی اشباع‌نشده در روغن اگر بالا باشد زمینه ابتلای افراد را به بیماری‌های کبدچرب، دیابت و قلبی و عروقی افزایش می‌دهد.  علویان افزود: یکی از دلایل مهم شیوع و افزایش این بیماری‌ها روغن نامناسب است که باید صنعت، سلامت‌محور شود. این درحالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی و شیوع کبد چرب در سنین پایین در کشور بالاست.

نماینده زابل با اشاره به طوفان‌های شنی:خشکسالی سیستان و بلوچستان باید از راه دیپلماسی پیگیری شود
نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی از وظیفه دولت برای جاری کردن آب به ‌هامون سخن می‌گوید و تصریح می‌کند که باید از طریق دیپلماسی این جریان پیگیری شود.  نماینده مردم زابل در مجلس می‌گوید دولت باید از راه دیپلماسی با کشور افغانستان مشکلات ناشی از خشکسالی و گرد و غبار را پیگیری کند. «حلیمه عالی»، نماینده مردم زابل در مجلس در گفت‌وگو با  CHN با اشاره به طوفان‌های شن روزهای اخیر در سیستان و بلوچستان که در نتیجه خشک شدن دریاچه‌ هامون به وجود آمده است، می‌گوید: «آبی که وارد دریاچه‌ هامون شده بود، آنچنان نبود که بتوانیم به آن دل خوش کنیم. سیلابی بود که آمد و قسمتی از دریاچه را نمناک کرد. باید می‌دانستند که نمی‌شود روی این سیلاب برنامه‌ریزی کرد.»  او در ادامه از وظیفه دولت برای جاری کردن آب به ‌هامون سخن می‌گوید و تصریح می‌کند که «باید از طریق دیپلماسی این جریان پیگیری شود. این‌که تا سیلابی می‌آید ما دلمان را خوش کنیم فایده‌ای ندارد. قسمت بسیاری از گرد و غباری که به استان سیستان و بلوچستان می‌آید، مربوط به‌ هامون داخل افغانستان است. خاک از آن طرف می‌آید و دلیل طوفان‌های شن می‌شود».
 عالی در ادامه به بیماری‌هایی اشاره می‌کند که به دلیل خشکسالی و گرد و غبار گریبان مردم سیستان و بلوچستان را گرفته است. او دراین‌باره می‌گوید: «وضعیت بیماری‌های ریوی هر روز بدتر می‌شود. ما بالاترین آمار سل را در ایران داریم.  بیماری‌های چشمی و پوستی در منطقه ما فراوان است.»
او در ادامه درباره لزوم راه‌اندازی مرکز بیماری‌های تنفسی در این استان صحبت می‌کند و می‌گوید: «کلنگ مرکز بیماری‌های تنفسی زده شده و قسمت‌هایی از آن نیز ساخته شده‌است.»   

افزایش مقرری دانشجویان بورسیه به 2وزارتخانه ابلاغ شد
مهر| با تصویب هیأت وزیران افزایش مقرری ارزی دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در خارج از کشور به وزارت علوم و وزارت بهداشت ابلاغ شد.
احمد غلامی گفت: افزایش مقرری دانشجویان بورسیه با میانگین 10‌درصد به تصویب هیأت وزیران رسید و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.
او با اشاره به عملیات اجرایی پرداخت این افزایش مقرری افزود:  با توجه به این مسأله که دانشجویان مقرری 6 ماه اول‌ سال را براساس نرخ قدیم دریافت کرده‌اند اگر شرایط مهیا شود لیستی تهیه کرده و افزایش مقرری تصویب‌شده پرداخت خواهد شد و اگر امکان آن مهیا نشود افزایش مقرری نیمه‌اول و دوم در نیمه‌دوم ‌سال را باهم پرداخت خواهیم کرد.
مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان افزود: این افزایش مقرری دانشجویان بورسیه خارج از کشور با میانگین 10‌درصد بسته به کشورهای مختلف افزایش یافته است.  براساس میزان مقرری ارزی دانشجویان بورسیه خارج از کشور، دانشجویان شاغل به تحصیل در کشورهای سوییس و دانمارک دارای بیشترین مقرری و دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور هند و به‌ویژه شهرهایی غیراز دهلی و بمبئی دارای کمترین مقرری هستند.


تعداد بازدید :  170