شماره ۴۱۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
اهدای اعضای بدن 2 کودک 4 ساله به 5 بیمار زندگی دوباره داد
ضربان دوباره قلب‌های کوچک در پرواز ابدی

شهروند| تصمیم‌گیری برایشان سخت بود باید از فرشته کوچکی دل می‌کندند که وقتی پا به زندگی آنها گذاشت شادی را مهمان خانه‌شان کرده بود. پزشکان دیگر امیدی به بازگشت فرزند آنها نداشتند و حالا ‌باید رضایت می‌دادند تا با اهدای اعضای بدن فرزندشان به چند بیمار نیازمند فرصت تازه‌ای برای ادامه زندگی بدهند.
هفته گذشته در بیمارستان منتصریه مشهد اعضای 2 پسر بچه 4 ساله به بیماران نیازمند اهدا شد. بنیامین تازیکی، یکی از 2 پسر بچه 4 ساله‌ای بود که فرشته نجات بیماران شد. ماجرای حادثه‌ای که باعث شد بنیامین مرگ مغزی شود برمی‌گردد به جمعه 2 آبان ماه که او همراه پدرش سوار موتورسیکلت شد تا برای انجام کاری به نزدیکی نیشابور بروند. اما هنوز چند کیلومتری از روستا دور نشده بودند که موتورسیکلت آنها با یک موتورسیکلت که از روبه‌رو می‌آمد، برخورد کرد و حادثه تلخی را رقم زد.
مادر بنیامین درباره جزییات حادثه به «شهروند» گفت: آن روز در خانه بودم که متوجه شدم همسر و پسرم در جاده روستا تصادف کرده‌اند. با شنیدن این خبر شوکه شدم و با عجله به محل حادثه رفتم. هر دو موتورسیکلت بر اثر شدت برخورد دچار آتش‌سوزی شده بودند. همسرم دستش شکسته بود اما بنیامین خوب بود و فقط گریه می‌کرد. راننده موتورسیکلت هم کاملا در آتش سوخته بود. صحنه دردناکی بود. قبل از رسیدن ما افراد عبوری با اورژانس و پلیس تماس گرفته بودند. وقتی اورژانس به محل رسید همسر و پسرم بنیامین را به بیمارستان
 22 بهمن نیشابور بردند. هنوز به بیمارستان نرسیده بودیم که ناگهان بنیامین بی‌هوش شد.
وی در ادامه گفت: پسرم را سریع به اتاق مراقبت‌های ویژه بردند. نمی‌دانستم چه اتفاقی برایش افتاده و چرا به یک باره بی‌هوش شد.
بنیامین به علت ضربه‌ای که هنگام برخورد دو موتورسیکلت به سرش وارد شده بود به تشخیص پزشکان دچار مرگ‌مغزی شده بود.
مادر بنیامین ادامه داد: پسرم یک روز در ‌آی‌سی‌یو تحت مراقبت بود تا این‌که پزشکان بیمارستان اعلام کردند دیگر راهی وجود ندارد و بهتر است اعضای بدن بنیامین را اهدا کنیم.   
او گفت: بنیامین دومین و کوچک ترین فرزندم بود و حالا باید قبول می‌کردم دیگر او نیست و باید اعضایش را اهدا کنم. موضوع را با همسرم که در آن زمان بستری بود در میان گذاشتم او هم وقتی متوجه شد دیگر به برگشت فرزندمان امیدی نیست تصمیمش را گرفت و با امضای برگه رضایتنامه اجازه دادیم تا اعضای بدنش اهدا شود.
با رضایت خانواده پسر 4 ساله از بیمارستان 22 بهمن نیشابور به بیمارستان منتصریه مشهد منتقل شد و با اهدای اعضای بدن او 3 بیمار جان دوباره‌ پیدا کردند.
اهدای عضو به 2 بیمار
اما این تنها مورد اهدای عضوی نبود که هفته گذشته در بیمارستان منتصریه مشهد صورت گرفت. ابوالفضل یاهو نیز کودک 4 ساله‌ای بود که با رضایت خانواده‌اش اعضای بدنش به چند بیمار نیازمند پیوند زده شد.
ابوالفضل 4 ساله اولین و تنها فرزند خانواده یاهو بود. با به دنیا آمدن او زندگی زن و مرد جوان رنگ شادی به خود گرفت اما وقتی او به 4 ماهگی رسید نشانه‌های بیماری در آن به وجود آمد. در ادامه وقتی ابوالفضل توسط پزشکان متخصص مورد معاینه قرار گرفت مشخص شد وی دچار بیماری هیدروسفالی است و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
عموی ابوالفضل به «شهروند» گفت: پسر برادرم 4ماهه بود که تحت عمل جراحی قرار گرفت و پزشکان در سرش دستگاهی به نام شنت کار گذاشتند تا آبی که به خاطر بیماری در سرش جمع می‌شد، تخلیه شود. اگر این آب در سر او جمع می‌شد باعث تورم مغز و درنهایت مرگ او می‌شد. پس از عمل جراحی و کار گذاشتن میله شنت در سرش او دوباره بهبودی‌اش را به دست آورد و به زندگی بازگشت. در این 4‌سال همه چیز خوب بود تا این‌که 2 ماه پیش ابوالفضل دچار حالت تهوع و سردرد‌های شدید شد. تقریبا هر 2 روز یک بار پسر برادرم حالش بد می‌شد و باید او را نزد پزشک می‌بردیم. بیماری او تا جایی پیش رفت که درنهایت تصمیم گرفتیم یک پزشک متخصص او را معاینه کند.
به این ترتیب کودک خردسال پس از 4‌سال دوباره توسط یک پزشک متخصص معاینه شد. وقتی پزشکان از سر ابوالفضل سی‌تی‌اسکن گرفتند درنهایت تعجب متوجه شدند شنتی که در دوران نوزادی در سر او کار گذاشته شده است وارد مغزش شده و هر چه سریع‌تر باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. عموی ابوالفضل ادامه داد: بلافاصله رضایت دادیم تا ابوالفضل تحت عمل قرار بگیرد. او دوبار به اتاق عمل رفت و هر دوبار عملش با موفقیت به اتمام رسید اما به گفته پزشکان هنوز یک عمل دیگر داشت. ما هم دیگر خیالمان راحت شده و با خودمان می‌گفتیم که این عمل نیز با موفقیت انجام خواهد شد اما اینطور نشد. پس از سومین عمل جراحی پسر برادرم دیگر طاقت نیاورد و دچار مرگ مغزی شد. شوکه شدیم، باورمان نمی‌شد ابوالفضلی که تا 2 ماه پیش مانند بقیه بچه‌ها خوشحال و خندان بود و زندگی می‌کرد حالا مرگ مغزی شده است و دیگر به زندگی باز نمی‌گردد. همان موقع بود که پزشکان گفتند، بهتر است اعضای بدن او را اهدا کنیم. ما هم که مطمئن شده بودیم او دیگر بهبود پیدا نخواهد کرد رضایت دادیم. روز پنجشنبه 8 آبان ماه او را از بیمارستان قائم به بیمارستان منتصریه بردند و اعضای بدنش به 2 بیمار پیوند زده شد. دکتر خالقی، رئیس واحد فراهم‌آوری استان خراسان رضوی با اشاره به این‌که در یک ماه اخیر چندین عمل پیوند موفقیت‌آمیز در بیمارستان منتصریه انجام شده است، افزود: با اهدای اعضای بدن این 2 کودک خردسال تعداد عمل پیوند در استان خراسان رضوی به
 482 فقره   رسید.


تعداد بازدید :  159