شماره ۴۱۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد
مقررات جدید برای عزل و نصب رئیس‌کل بانک مرکزی

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تصویب جزییات طرح نحوه اداره بانک مرکزی دقایقی پیش در مجمع گفت: بر اساس مصوبه مجمع، رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تأیید هیأت وزیران و صدور حکم توسط رئیس‌جمهوری تعیین می‌شود.
وی با بیان این‌که پیشنهادات مطرح شده از سوی کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز مطرح شد و به تصویب رسید، اظهار داشت: یکی از این بندها شرایط شخص رئیس‌کل بانک مرکزی بود که باید دارای دکترای اقتصاد یا گرایش‌های پولی و بانکی باشد.
وی افزود: همچنین داشتن حداقل 7‌سال سابقه مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی یا حداقل 5‌سال مدیریت تخصصی در بانک مرکزی و همچنین داشتن حسن شهرت و نداشتن سابقه کیفری موثر یکی از مصوبات این جلسه بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه دیگر این طرح را نحوه انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: براساس مصوبه مجمع رئیس‌کل به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تأیید هیأت دولت و صدور حکم آن توسط رئیس‌کل بانک مرکزی تعیین می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه همانند ماده 19 قانون پولی و بانکی مصوب‌ سال 1351 نیست،گفت: در قانون پولی و بانکی پس از پیشنهاد وزیر اقتصاد باید مجمع عمومی بانک مرکزی آن را تأیید می‌کرد و بعد به تصویب هیأت دولت می‌رسید اما در این مصوبه دیگر نیازی به تأیید مجمع عمومی بانک مرکزی نیست.
مصباحی‌مقدم ادامه داد: دوره کاری رئیس‌کل بانک مرکزی 5‌ سال تعیین شد که البته امکان انتخاب مجدد هم وجود دارد؛ ثبات سیاست‌های پولی یکی از اثرات تعیین دوره 5‌سال برای فعالیت رئیس‌کل بانک مرکزی است و در صورتی که دوره فعالیت باز هم تمدید شود سطح ثبات سیاست‌ها بیشتر هم خواهد شد.
وی درخصوص نحوه عزل و پذیرش استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی در این طرح گفت: همانند سیری که برای نصب رئیس‌کل بانک مرکزی تعیین شده، عزل و پذیرش استعفا هم انجام خواهد شد؛ عزل و پذیرش استعفا مستقیماً توسط رئیس‌جمهوری خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  123