شماره ۴۱۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ظریف:  در ایران اراده سیاسی برای توافق هسته‌ای بسیار قوی است
دکتر محمدجواد ظریف در سفر به پکن با
« وانگ یی»، همتای چینی خود دیدار کرد.  به گزارش ایسنا، ظریف در این ملاقات ضمن موفق خواندن چین در برگزاری نشست روند استانبول درپکن، تأکید کرد برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با جمهوری خلق چین در همه موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی از اولویت برخوردار است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با توجه به مشابهت دیدگاه‌های ایران و چین در بسیاری از موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، یادآور شد ایران به دنبال ایجاد روابط راهبردی با چین است. ظریف در ادامه از نقش مثبت چین در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 قدردانی کرده و تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی برای توافق بسیار قوی بوده و لذا تهران در این گفت‌وگوها برای رسیدن به راه‌حل بسیار جدی است. آمادگی طرف ایرانی برای توسعه بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی دو‌جانبه ازجمله دیگر موضوعات مورد اشاره توسط وزیر امور خارجه کشورمان بود.  وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز با خوشامدگویی به ظریف، حضور وی در این دور از نشست روند استانبول در پکن را نشانه حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمهوری خلق چین در ارتقای همکاری‌های منطقه‌ا‌ی به‌ویژه در امور افغانستان خواند.

اظهارات اردوغان درباره دلایل به نتیجه نرسیدن همکاری ترکیه و ایران در سوریه
رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی غیردیپلماتیک در فرانسه مدعی شد که تعصبات مذهبی ایران مانع همکاری تهران و آنکارا برای حل مسائل سوریه و عراق شد. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در حاشیه سفرش به پاریس در موسسه مطالعات بین‌المللی فرانسه به سوالات اندیشمندان و صاحب‌نظران پاسخ گفت.
او در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران و ترکیه در مسائل منطقه‌ای از جمله عراق و سوریه،‌ گفت: ایران و ترکیه می‌توانستند مسائل سوریه و عراق را با همکاری با یکدیگر و بدون نیاز به مداخله غرب در منطقه حل کنند اما تعصب مذهبی ایران مانع از این همکاری شد. اردوغان ادامه داد: این تعصب مذهبی ایران هر از گاهی باعث بروز مشکل در منطقه می‌شود. دین ما اسلام است و ایران نیز دینش اسلام است. اگر ایران و ترکیه در مسأله سوریه و عراق می‌توانستند با یکدیگر همکاری کرده و راه‌حلی ارایه دهند در این صورت دیگر کشورهای غربی هیچ کاری برای انجام در این منطقه نداشتند زیرا در سوریه و عراق، ایران و ترکیه پیوندهای مشترکی دارند و حل مشکلات توسط این دو کشور بسیار راحت بود اما این همکاری ایجاد نشد و وضع کنونی موجود در منطقه نتیجه این تعصب است.  وی با اشاره به وضع سوریه، گفت: متاسفانه سوریه یک شانه خود را به ایران و شانه دیگر خود را به روسیه تکیه داده است.

گفت‌وگوی آمانو و سوزان رایس درباره برنامه هسته‌ای ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن دیدار با یکدیگر در کاخ سفید درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. به گزارش ایسنا، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سوزان رایس روز جمعه میزبان یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کاخ سفید بود. دو طرف در این دیدار درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. بنابر این اطلاعیه، سوزان رایس در این دیدار بر حمایت دولت آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل تمام موضوعات باقیمانده درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.  

یک مقام مسئول نزدیک تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای
مطالب منتشرشده در نشریه واشنگتن‌پست درباره توافق
بر سر سانتریفیوژها کذب است
یک مقام مسئول نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان مطالب منتشره در روزنامه واشنگتن پست در مورد توافق بر سر تعداد سانتریفیوژها را کذب خواند. به گزارش فارس، یک مقام مسئول نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص مطالب منتشره در روزنامه واشنگتن‌پست در مورد توافق درخصوص تعداد سانتریفیوژها اظهار داشت: مطالب منتشره درخصوص تـوافق در زمینه تعداد سانتریفیوژهـا مورد تأیید نبوده و تکذیب می‌شود. وی افـزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بـر حقوق کامل هسته‌ای خود در بهره‌گیری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و همزمان هرگونه اقدام در زمینه شفاف سازی تأکید کرده است.  روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی مدعی شده بود که آمریکا طرحی را به ایران پیشنهاد کرده است که براساس آن ایران می‌تواند دربازه زمانی
 3 تا 5 ساله از 4000‌هزار سانتریفیوژ برخوردار باشد .


تعداد بازدید :  161