شماره ۴۱۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری چین خواستار مبارزه با فساد در ارتش شد

«شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین روز گذشته از نظامیان این کشور خواست تا افرادی  را که جان خود را در راه مبارزات انقلابی حزب کمونیست از دست‌داده‌اند ناامید نکنند و به شکل قاطعانه‌ای با فساد مقابله کنند. پخش سخنان رئیس‌جمهوری چین از رسانه دولت این کشور پس از رسوایی مقامات این کشور صورت گرفت و با این سخنان مبارزه با فساد به یکی از اهداف اصلی نیرو‌های مسلح چین بدل شد.
دولت چین در هفته‌ای که گذشت از اعتراف «شو‌ سای‌هو»، یکی از افسران ارشد سابق خود به دریافت رشوه‌ای کلان در ازای کمک به ترفیع افراد خبر داد.
شو سای هو، در ‌سال گذشته و با عنوان نایب‌رئیس کمیسیون نظامی مرکزی بازنشسته‌ شده‌بود. کمیسیون نظامی مرکزی که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهوری چین است ارگان قدرتمندی ‌است که کنترل 2‌میلیون و 300‌هزار نیروی مسلح قدرتمند چین را در اختیار دارد. شو‌ ساهو همچنین در‌سال 2012 نیز از مقام خود در دفتر تصمیم‌گیری حزب کمونیست کناره‌گیری کرده‌ بود.
در جریان دیدار 2 روزه مقامات ارشد نظامی چین که در روز پنجشنبه و در مقر سابق انقلابیون در جنوب‌شرقی استان «فوجیان» آغاز شد شی جین‌پینگ از نیرو‌های مسلح خواست تا بر درس‌ها تمرکز کنند و مانع نفوذ موارد مشابهی نظیر شو‌ سای‌هو شوند.
بنابر گزارش خبرگزاری رسمی «شین‌‌ هو‌آ»، شی‌ جی‌پینگ در این دیدار گفت: «ما باید با مسائل مهمی که در ایجاد ارتش با آنها سر و کار داریم و به‌خصوص تفکر سیاسی خود رو‌به‌رو شویم.» او همچنین در ادامه اضافه کرد: ارتش با مشکلاتی نظیر ضعف مدیریت افسران و کسب اطمینان از درستی رفتار آنها دست به گریبان است. رئیس‌جمهوری چین در ادامه سخنان خود گفت : نیرو‌های مسلح باید به سنت‌های پسندیده سیاسی بازگردند و آنها را به کارببندند.
وی این سنت‌ها را ترفیع رتبه عادلانه و صادقانه، انضباط دقیق و فداکاری در راه انقلاب خواند. شی جین‌پینگ در ادامه گفت: «ما باید سنت‌های بزرگی را که حاصل خون اجدادمان است به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. اراده ما در مبارزه با حساب نباید هرگز سست شود.» شین‌هو‌آ در گزارش خود پس از درج این مطالب به شام ساده رئیس‌جمهوری چین با افسران ارتش این کشور اشاره کرد که سوپ کدویی بسیار ساده بود. دیگر رسانه‌های دولت چین نیز به پوشش تمام و کمال این ضیافت ساده و به دور از تجملات پرداختند و با شور و شوق از مبارزه گسترده با فساد خبر دادند. حزب کمونیست چین همواره علاقه‌مند است تا خاطره شجاعت و زندگی بی‌آلایش سربازانی را که به دنبال جنگ داخلی خونین 1949 این حزب را به قدرت رساندند زنده کند و آن را برابر آزمندی و ضعف اخلاقی بسیاری از مقامات امروز قرار دهد. چین سرکوب فساد در ارتش را از اواخر دهه 90 آغاز کرد و ارتش آزادی‌بخش را از مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی منع کرد. اما به گفته تحلیلگران اقتصادی، ارتش در سال‌های اخیر به دلیل عدم کنترل و توازن در معاملات تجاری حضور یافته ‌است.
خرید و فروش پست و عنوان در ارتش، راز عیانی است که موجب نگرانی اصلاح‌طلبانی شده‌ که معتقدند چنین اتفاقاتی موجب به حاشیه راندن افراد با استعداد و کاهش روحیه سایرین می‌شود. به گفته آنها فساد در ارتش به قدری گسترش یافته که قابلیت نظامی چین را تضعیف کرده‌است. رئیس‌جمهوری چین بار‌ها بر اهمیت وفاداری آنها به حزب کمونیست تأکید کرده ‌است و در عین حال در تلاش است تا با ایجاد ارتشی مدرن ابتکار عمل را در مناقشات دریا‌های منطقه در دست‌گیرد، هرچند از آخرین باری که ارتش چین دست به اقدام
نظامی زده ، چندین دهه می‌گذرد.


تعداد بازدید :  197