شماره ۴۱۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

آیت‌الله سیستانی خواستار حمایت دولت عراق از سنی‌ها شد
آیت‌الله علی سیستانی از دولت عراق خواست تا در نبرد با داعش به یاری قبایل سنی بشتابد. درخواست سیستانی پس از آن مطرح شد که گزارش‌هایی از اعدام دست‌کم ۲۲۰ نفر از اعضای قبایل سنی به دست داعش در نزدیکی عراق خبر دادند. به گزارش رویترز،‌ این هفته گورهای جمعی کشته‌شدگان که عمدتا از اعضای قبیله آل ابو نمر بودند، در غرب بغداد، پایتخت عراق، کشف شد.  
نماینده آیت‌الله سیستانی پس از نماز جمعه کربلا پیام او را خواند.   در این پیام از دولت عراق خواسته شده است تا «از پسران قبیله آل ابو نمر و دیگر قبایلی که با تروریست‌های داعش می‌جنگند، سریعا حمایت کند.» در این پیام آمده است: «به این ترتیب، فرصتی فراهم می‌شود که دیگر قبایل نیز به جنگ با داعش بپیوندند.» برخی قبایل سنی عراق در جنگ علیه شبه‌نظامیان داعش حضور دارند. چند‌سال پیش و در جریان درگیری‌های فرقه‌ای پس از تشکیل حکومت تازه در عراق نیز بخش‌هایی از قبایل سنی در قالب «شوراهای بیداری» موسوم به «صحوه»، با القاعده در عراق می‌جنگیدند.  
 
آغاز فعالیت «فدریکا موگرینی» به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
«فدریکا موگرینی» روز گذشته پس از استعفا از سمت وزارت امور خارجه ایتالیا، فعالیتش را در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده گرفت. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فدریکا موگرینی استعفای خود را به‌عنوان وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا، در تاریخ 31 اکتبر 2014 تسلیم دولت کرد.»   
فدریکا موگرینی 41 ساله به‌عنوان رئیس جدید سیاست خارجه اتحادیه اروپا منصوب و جانشین «کاترین اشتون» شد که از 2009 در این سمت حاضر بود.   موگرینی پیش از این گفته بود که می‌خواهد اتحادیه اروپا یک بازیگر در روند صلح خاورمیانه باشد و یکی از مقام‌های مطلع به برنامه‌های موگرینی اعلام کرد، وی نخستین سفرش را به‌عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سرزمین‌های اشغالی، رام‌الله و غزه در هفتم و هشتم نوامبر 2014 خواهد داشت. 


تعداد بازدید :  178