شماره ۴۱۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
مصباحی‌مقدم:
امیدواریم شأن خبرگان در انتخاب رئیس حفظ شود

شهروند| صندلی خالی آیت‌الله مهدوی‌کنی در مجلس خبرگان رهبری حالا در انتظار جانشینی است که اسفندماه قرار است مشخص شود. احمد خاتمی چند روز قبل گفته بود که‌ هاشمی‌رفسنجانی تمایلی به ریاست خبرگان ندارد که فردای همان روز این صحبت تکذیب شد و یکی از نزدیکان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که او می‌آید. روز گذشته احمد خاتمی در گفت‌وگویی با فارس گفت که منظورش از آن صحبت این بوده که خود ‌هاشمی‌رفسنجانی تمایلی به ریاست خبرگان ندارد همان‌طور که مهدوی‌کنی و مشکینی هم تمایلی به ریاست نداشتند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: من هفته گذشته مصاحبه‌های بسیاری با این مضمون دیدم که کسانی تلاش می‌کنند آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی نیاید، اما کجای حرف بنده اینطور استنباط می‌شد که آقای ‌هاشمی‌رفسنجانی نیاید؟
وی با بیان این‌که من گفتم که ایشان مانند همه علمای دیگر تمایلی به ریاست ندارد، خاطرنشان کرد: اصل در بین علمای ما این است که دنبال ریاست نباشند. خاتمی با بیان این‌که آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله مهدوی‌کنی با علاقه می‌گفتند که فرد دیگری را برای ریاست انتخاب کنید، افزود: بنده همانند همین حرف را برای آقای ‌هاشمی‌رفسنجانی نیز گفتم و به نظر خودم ایشان را مدح کردم.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعلام تشکیل کمیته سیاسی از سوی جامعه روحانیت برای همکاری با جامعه مدرسین درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهار داشت: آقای مصباحی‌مقدم که دوست عزیز و گرامی ماست در جامعه روحانیت آنطور که وی خبر داد کمیته سیاسی شکل گرفته است اما در جامعه مدرسین هنوز در رابطه با این کمیته صحبتی نشده است.
البته غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با ایسنا گفته است:‌ در مجلس خبرگان فضا با فضای عمومی سیاسی کشور و فضای انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس متفاوت است. درواقع مجلس خبرگان یک مجلس علمایی است و در مجلس علمایی کشاکش تصاحب کرسی ریاست به این شکل نیست که افراد بخواهند جایگاه ریاست را به دست بگیرند و برای به دست گرفتن جایگاه ریاست تلاش جدی کنند، این عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد:‌ ما تصور می‌کنیم در این دوره احتمال دارد مسأله بدون وجود یک رقابت شکل بگیرد، مگر این‌که همان‌طور که گفته شده کسی یا کسانی به میدان رقابت بیایند که شخصی مثل آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی حضور او را در این رقابت به مصلحت نداند. بنابراین برای این‌که چنین کسی در رقابت پیروز نشود، به میدان مقابله بیاید. من تصور می‌کنم و امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد و آن فضای معنوی و متناسب با شأن خبرگان که انتظار داریم در مجلس خبرگان حاکم باشد، برای انتخاب رئیس مجلس باقی بماند.
مصباحی‌مقدم در مورد گزینه احتمالی ریاست خبرگان اضافه کرد: فضایی که ما می‌بینیم و از گفت‌وگو با تعدادی از اعضای مجلس خبرگان به دست آورده‌ایم، این است که احتمال رأی‌آوری جناب آقای ‌هاشمی شاهرودی بیشتر است. بنابراین اگر به صورت استمزاجی وارد شوند و رقابت نباشد، احتمال این‌که بیشتر به ایشان ابراز تمایل کنند، وجود دارد.


تعداد بازدید :  119