شماره ۱۲۴۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
واکنش‌ها به جاسوس‌بودن یا نبودن دری‌اصفهانی ادامه دارد
اختلاف بر سر یک حکم

شهروند| چند روزی هست که اسم عبدالرسول دری‌اصفهانی باز هم سر زبان‌ها افتاده است؛ نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام که درحال حاضر به جرم جاسوسی بازداشت است و به 5‌سال زندان محکوم شده است. هفته گذشته بود که حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای قطعیت جاسوسی دری‌اصفهانی را اعلام کرد اما سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات این موضوع را رد کرده و گفته که وزارت اطلاعات مسئول صیانت و حراست از مذاکرات هسته‌ای بوده و در این موضوع یکی از درخشان‌ترین فعالیت‌های خود را در این حوزه انجام داده است. او گفته که درخصوص دری‌اصفهانی قبلا در چند نوبت تصریح کرده و باز هم به صراحت اعلام می‌کنم، از آن‌جا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری‌اصفهانی نه‌تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم در نشست خبری اخیر نظر وزیر اطلاعات را تأیید کرده و گفته که مسأله جاسوسی و بررسی آن از وظایف وزارت اطلاعات است، این‌که بر مبنای نظر وزارت اطلاعات قبول کردیم اتهام جاسوسی به فرزند یکی از مسئولان تنها تهمت بود؛ اجازه دهید درباره آقای دری‌اصفهانی هم نظر وزارت اطلاعات را قبول کنیم. اما به نظر می‌رسد مقامات قضائی توضیحات دولتی‌ها را قبول ندارند و همچنان بر موضع خود اصرار می‌کنند؛ غلامحسین اسماعیلی رئیس‌ کل دادگستری استان تهران یکی از این مقامات قضائی است که در واکنش به اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر این‌که دری‌اصفهانی مرتکب خلافی نشده است، گفته که طبق بررسی‌ها این فرد اعمال مجرمانه انجام داده است. آنطور که تسنیم گزارش داده، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به این سوال که وزیر اطلاعات اعلام کرده، از نظر معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، دری‌اصفهانی مرتکب عمل خلافی نشده است، گفت: «قطعا مرجع نهایی اظهارنظر در ارتباط با اعمال مجرمانه افراد، قوه‌قضائیه است.» رئیس‌ کل دادگستری استان تهران گفت: «طبق بررسی‌های انجام‌شده در پرونده دری‌اصفهانی، شعبه مربوطه به این نتیجه رسیده که ایشان (دری‌اصفهانی) مرتکب عمل مجرمانه شده است.» اسماعیلی افزود: «برهمین اساس در این پرونده حکم به 5‌سال حبس صادر شده و حکم دادگاه بدوی در شعبه تجدیدنظر هم قطعی شده است.»
دری اصفهانی کیست؟
براساس آنچه از گزارش‌های منتشره به دست می‌آید، عبدالرسول دری‌اصفهانی قبل از انقلاب با کمیته خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرده و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را برعهده داشته ‌است. پس از انقلاب، در وزارت دفاع ایران استخدام و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را برعهده می‌گیرد. بعد از مدتی وزارت دفاع در‌می‌یابد که در محاکم و دعاوی بین ایران و آمریکا، به‌رغم مستندات و مدارک قوی، به علت عدم ارایه دفاعیات لازم آرای صادره به نفع آمریکاست، به همین جهت دری از وزارت دفاع اخراج می‌شود و به کانادا می‌رود، اما او در دولت یازدهم به ایران بازگشته و به‌عنوان مشاور ولی‌الله سیف مشغول به کار می‌شود. او در جریان مذاکرات و برجام، به‌عنوان زیرمجموعه تیم حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی، فعالیت می‌کرد. اصفهانی پس از مدتی متهم شد که برای طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده جاسوسی کرده‌ است و در هنگام سفر به ترکیه در داخل هواپیما بازداشت و به 8‌سال زندان محکوم شد. دری‌اصفهانی و دولت یازدهم، این اتهام را نپذیرفتند و او به قید وثیقه آزاد شد. وی اواخر تابستان امسال براساس حکم شعبه سوم دادسرای پولی و بانکی کشور به جرم خروج غیرقانونی ارز بالغ بر معادل ۲۰۰‌میلیارد تومان با ثبت شرکت سوری در شهر دوبی و در پوشش واردات دارو، دوباره بازداشت شد و به 5‌سال زندان محکوم شد.
عبدالرسول دری‌اصفهانی با تابعیت مضاعف کانادایی و سابقه عضویت در جامعه و انجمن حسابداران خبره ایران، عضویت پیوسته در انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW) و عضویت در انجمن حسابداران خبره اُنتاریو در کانادا (CICA)، مشاور رئیس بانک مرکزی و عضو سابق هیأت‌مدیره بانک سامان است.


تعداد بازدید :  333