شماره ۱۲۴۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
میز سیاست

بشارتی:
به ‌هاشمی گفتم تند می‌روید، خبرگان را از شما می‌گیرند
شفقنا نوشت: علی محمد بشارتی از چهره‌های مشهور جریان راست یا اصولگرایی که در دولت دوم آیت‌الله ‌هاشمی، وزیر کشور بود در ‌سال ۹۲ مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. او در پاسخ به این سوال که در آن ‌سال آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری با او مشورت کرده یا خیر؟ گفت: اولا این انقلاب با هیچ‌کس عهد اخوت نبسته که من چون در فلان پست هستم تا روز قیامت و آخر باید این باشم. نه! دوما؛ آقای‌ هاشمی دوست داشتند در انتخابات شرکت کنند. با من هم مشورت کردند. من به ایشان گفتم کاندیدا نشوید رأی نمی‌آورید. گفت از کجا می‌دانی؟ گفتم که من در فضای جامعه هستم. شما اقبالی برای این کار ندارید. گذشت تا آخرین روزی که روز ثبت‌نام بود. اتفاقی من با ایشان ملاقات داشتم. وقتی رفتم دیدم دفترشان پر از سیاسیون است. تا ما وارد شدیم یکی از معاریف که اسمشان را نمی‌آورم، گفت: خیلی خوب شد آمدید، بروید آقای‌ هاشمی را متقاعد کنید که ثبت‌نام کنند. گفتم آقا، فشار به ایشان نیاورید. فضا فضای مناسبی برای ایشان نیست. آیت‌الله ‌هاشمی به من گفتند آقای بشارتی خوب شد آمدید، ته نظر شما چیست برای این‌که من ثبت‌نام کنم؟ گفتم آقای‌ هاشمی یک نفر یک لیوان جلوی دهانش گرفته می‌خواهد بخورد و به من می‌گوید بفرمایید، من چه بگویم بفرما چه بگویم نفرما، آب را می‌خورد. لیوان را این‌جا نگذاشته که شما بخورید! مثل این چایی. اگر قصد دارید ثبت‌نام کنید، بروید ثبت‌نام کنید، مخالفت من اثر ندارد. اما اگر نظر من را می‌خواهید من مخالفم. گفت حالا خیلی از دوستان که الان بخشی از اینها را دیدید می‌گویند که ثبت‌نام کنید. گفتم سایه شما مستدام و آمدم بیرون. هیچ‌وقت کوتاه‌ترین ملاقات من با مقامات این اندازه نبود. چون آقای ‌هاشمی بلافاصله برای ثبت‌نام رفتند. به آقای‌ هاشمی رفسنجانی گفتم که دارید تند می‌روید، خبرگان را از شما می‌گیرند. آقای‌ هاشمی گفت نمی‌توانند بگیرند، اما از ایشان گرفتند! گفتم آقای ‌هاشمی ریاست مجمع تشخیص را هم از شما می‌گیرند که دیگر هیچی نگفت.او ادامه داد: به ایشان گفتم فضای جامعه ایجاب می‌کند که با مردم همسو و هم‌صدا باشید اما احساس این است که شما غیراز این هستید. خب، درحالی‌که آقای‌ هاشمی بعدها گفت عشق من آقا (مقام معظم رهبری) است اما به نظرم خیلی با تأخیر این را گفتند. حالا به‌هرحال ایشان از دنیا رفتند، خدا رحمتشان کند.
جمنا نمی‌تواند محوریت
 همه اصولگرایان را داشته باشد
ایلنا نوشت: یک عضو حزب موتلفه اسلامی درباره محوریت جبهه مردمی نیروهای انقلاب در جریان اصولگرایان گفت: جمنا می‌تواند محوریت بخشی از اصولگرایان باشد، اما این‌که محور همه اصولگرایان باشد خیر. حسن غفوری‌فرد درباره مطرح‌شدن بحث نواصولگرایی که این روزها از برخی از سوی اصولگرایان مطرح می‌شود با بیان این‌که تنوع‌طلبی و تجدیدطلبی در ساختار، بهای سیاست است، گفت: مشخص است وقتی جناحی در انتخابات موفق نبوده، باید دچار تحول شود. حالا اسم آن را نواصولگرایی گذاشته‌اند. وی در پاسخ به این سوال که آیا جمنا می‌تواند محوریت اصولگرایان را باز هم داشته باشد، عنوان کرد: جمنا می‌تواند محوریت بخشی از اصولگرایان باشد، اما این‌که محور همه اصولگرایان باشد خیر.
فیاض: روحانی تنها راه باقیمانده اصولگرایان و اصلاح‎طلبان بود
نامه نیوز نوشت: ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس معتقد است که روحانی به‌عنوان نماینده اعتدالیون تنها راه باقیمانده برای ادامه حیات دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بود، اما عدم ‌موفقیت او نشان می‎دهد که ساختار قدرت و سیاست در کشور به شکل اساسی نیاز به بازنگری و جوان‌گرایی دارد. این استاد دانشگاه اعتقاد دارد که همه جریان‌های سیاسی در کشور مرده‌اند.فیاض اظهار داشت: «حرف‌های روحانی در دانشگاه تهران نشان داد که اعتدال نیز به بن‌بست رسیده است. روحانی به‌عنوان فردی که مسئولیت اجرایی به عهده دارد باید در دانشگاه به جای صحبت کوتاه و بلند بودن دیوار یا کنایه زدن به قوه ‌قضائیه، حرف‌های دیگری می‌زد. این نشان می‌دهد که اعتدالیون نیز مثل دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا با بدنه اجتماعی ‌رو‌به‌رشد کشور همراه نیستند.»وی افزود: «اصولگرایان و حتی اصلاح‌طلبان پیش از این شکست خورده بودند. تنها راه باقیمانده جریان اعتدال که نماینده آن روحانی است، بود. اگر این دو جریان هنور کارآمد بود و شکست نخورده بودند که از روحانی و اعتدالیون استقبال نمی‌شد. به هرحال اکنون شاهدیم که او نیز موفق نیست.
پزشکیان: تیم است که می‌تواند
منجر به موفقیت شود نه افراد
خبرآنلاین نوشت: مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت : امروز چه جریان راست چه جریان چپ یک طیف را شامل می‌شوند که مثلا در عرصه بهداشت و درمان که خود با آن درگیر هستم نظراتشان از صد تا صفر متفاوت است؛ نمی‌توان این حد از تفاوت را در یک حزب درک کرد؛ حال تصور کنید این احزاب به قدرت برسند، مشخص است که هیچ برنامه‌ای برای آینده ندارند.پزشکیان گفت: مسلم است که رسیدن به این چارچوب و تشکیلات نیازمند یک تیم قوی و متخصص است و نه آن‌که چند نفر را مشخص کنند، آنها چیزی بنویسند و بگویند که این مانیفست ماست. درواقع باید افرادی که دارای تخصص هستند در کنار هم قرار بگیرند، برنامه‌ای تدوین کنند و بعد از آن نیز وقتی قدرت را به دست گرفتند همان را اجرا کنند.


تعداد بازدید :  425