شماره ۱۲۴۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:
موافقت روحانی با سود غیرنقدی سهام عدالت
مجلس: تکرار تجربه پول‌پاشی یارانه‌ها نه به نفع دولت است نه به نفع مردم احتمال به تعویق‌افتادن دوباره پرداخت سود سهام عدالت قوت گرفت

شهروند| حسن روحانی موافقت اولیه خود را برای عدم ‌پرداخت نقدی سود سهام عدالت اعلام کرد. به ‌نظر می‌رسد توصیه‌های کارشناسی درباره جلوگیری از پول‌پاشی جدید موثر واقع شده و رئیس‌جمهوری به نامه علی پورابراهیمی و غلامرضا تاجگردون واکنش مثبت نشان داده است. روسای کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه کشور کمتر از 2 هفته پیش در نامه‌ای سرگشاده از ریاست‌جمهوری درخواست کردند که دستور توقف پرداخت سود سهام عدالت را به صورت نقدی صادر کرده و نگذارد دوباره تجربه پول‌پاشی دیگری مانند یارانه نقدی در کشور
 تکرار شود.
حالا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تسنیم خبر داده که رئیس‌جمهوری موافقت اولیه خود را با این پیشنهاد نشان داده است. او همچنین با تصریح به این‌که مبلغ سود اعلامی توسط دولت برای مجلس نیز قابل قبول نیست،‌ گفته: در این زمینه باید تحقیق و تفحص جدی در زمینه محاسبه این مقدار سود انجام گیرد که در حال پیگیری آن هستیم.
البته بعد از انتشار نامه سرگشاده اما کار دولت و مجلس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بگو مگو کشید و پورابراهیمی به‌ عنوان نماینده مجلس خطاب به پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: مبلغ 470‌هزار تومانی که به‌ طور متوسط مردم باید بپردازند حدودا معادل ارزش خود سهام عدالت است و مجموع آن 20‌هزار‌میلیارد تومان می‌شود و پرداخت آن را به صلاح کشور نمی‌دانیم.
پوری‌حسینی اما در ادامه بی‌اعتنایی به این تذکرها تأکید کرد: در هر صورت، 150‌هزار تومان سود به سهام عدالت‌ تکمیل‌شده تعلق می‌گیرد.
پرداخت یارانه نقدی بار سنگینی به دوش دولت تحمیل کرده است. آن‌قدر سنگین که دولتمردان بارها از یارانه نقدی به ‌عنوان مصیبت اعظم یاد کرده‌اند. حالا در شرایطی که دولت تلاش نه چندان موفقی برای حذف بخشی از یارانه‌بگیران داشته است، دوباره زمزمه‌های توزیع پول نقد دیگری تحت‌ عنوان سود سهام عدالت به گوش می‌رسد. بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی 49‌میلیون نفر از مردم ایران مشمول سهام عدالت شناخته شده‌اند و بنا شده است ماهانه رقمی حدود 6 تا 9‌هزار تومان به صورت نقدی به شهروندان مشمول سهام عدالت پرداخت شود. اتفاقی که به گفته کارشناسان شکل دیگری از پول‌پاشی در جامعه ایرانی است و اقتصاد ایران و بودجه توسعه کشور را زیر بار فشار تازه‌ای می‌برد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان معتقدند دولت باید پای خود را از سهام عدالت بیرون بکشد و با واگذاری اصل سهام به مردم و ارایه سهام عدالت در سازوکار بورس توزیع سود سهام عدالت را اصولی‌تر کند. به جز این مجلس و در رأس آن کمیسیون اقتصادی انتقادهای دیگری درباره پرداخت سود سهام عدالت دارند.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: برخی شرکت‌ها را از مجموعه شرکت‌های سهام عدالت خارج کرده‌اند که این خلاف قانون است؛ ازجمله این شرکت‌ها شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که می‌گویند زیانده بوده و آن را از مجموعه شرکت‌های سهام عدالت خارج کرده‌اند. این در حالی است که کوچکترین تغییر در چارچوب شرکت‌های سهام عدالت خلاف قانون است.
او افزود: مبلغ 470‌هزار تومانی که به‌طور متوسط مردم باید بپردازند حدودا معادل ارزش خود سهام عدالت است و مجموع آن 20‌هزار‌میلیارد تومان می‌شود و پرداخت آن را به صلاح کشور نمی‌دانیم.
این درحالی است که رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این برنامه گفت: 11‌سال پیش سهامی را به مردم دادند که فرض بر مالک بودن مردم دانستند. میرعلی‌اشرف پوری حسینی افزود: 60شرکت در قالب شرکت‌های سهام عدالت است که 49 تای آن دارای قیمت قطعی است. به گفته او، ارزش این شرکت‌ها 27‌هزار و 200‌میلیارد تومان است، درحالی‌که ارزش بازار آن 55‌هزار‌میلیارد تومان است.
پوری حسینی افزود: از مجموع 60 شرکت، دولت در 10‌سال گذشته شرکت‌هایی را کم و شرکت‌هایی را به آنها اضافه کرده است.
او گفت: ازجمله شرکت‌هایی که حذف شدند؛ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود و زیانده به حساب می‌آمد و شرکت‌های سوددهی به آنها اضافه شدند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: هم‌اکنون حدود 20‌هزار‌میلیارد تومان سهام قیمت‌گذاری‌نشده هم وجود دارد که اگر مردم در پرداخت مابه‌التفاوت سود استقبال کنند، پس از محاسبه سهام قیمت‌گذاری‌شده به سراغ آنها می‌رویم.
از طرفی رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: کسانی که مبلغ یک‌میلیون تومان سهام عدالتشان را پر کرده باشند از محل تخفیف یا آورده نقدی برای عملکرد‌ سال مالی گذشته ۱۵۰‌هزار تومان سود دریافت می‌کنند. پوری‌حسینی ادامه داد: کسانی که 468‌هزار تومان مابه‌التفاوت را پرداخت کنند صاحب سهمی می‌شوند که اکنون در بازار دو برابر ارزش دارد و سود سالانه آن 13‌درصد خواهد بود. پورابراهیمی در سوی دیگر این نشست گفت: فرمول شما نادرست است! چگونه این 150‌هزار تومان را محاسبه کرده و به دست آورده‌اید؟
پوری‌حسینی اما در پاسخ تصریح کرد: کسانی که 532‌هزار تومان دارند و مبلغ یک‌میلیون تومان را پر نکرده‌اند، سودشان نصف مبلغ 150‌هزار تومان خواهد بود. پیچیدگی سهام عدالت بسیار زیاد است زیرا یک بُعد خانوار 5 نفره‌ای وجود دارد و عده‌ای هم هستند که نفرات خانواده‌شان بیش از 5 نفر است و 5‌میلیون تومان سهم برایشان درنظر گرفته شده است، البته توضیح اینها از حافظه مردم خارج است.
پورابراهیمی هم در طرف مقابل گفت: وقتی از 4‌هزارمیلیارد تومان صحبت می‌کنیم باید این رقم را بین 50‌میلیون نفر تقسیم کنیم، رقم حاصله مشخصا 150‌هزار تومان نیست. نتیجه رقمی حدود 80‌هزار تومان است.
پورابراهیمی در ادامه گفت: در هیچ جای دنیا به جای تجهیز منابع، سراغ خرد کردن منابع نمی‌روند. ما می‌توانیم به جای 4‌هزار‌میلیارد تومان تا 6 ماه دیگر اصل سهام را آزاد کنیم و سود واقعی سهام را به مردم بدهیم و از سود حاصله این عمل می‌توان رقمی حدود 16‌هزار‌میلیارد تومان طرح اقتصادی در همین شرکت‌های منتخب ایجاد کرد.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم در جواب گفت: رقم 4‌هزار‌میلیارد تومان پول دولت نیست. این رقم سود سهام 10ساله مردم نزد دولت است و مردم خودشان باید تصمیم بگیرند. ما وکیل 49‌میلیون نفر نیستیم.
حالا با اعلام موافقت ابتدایی روحانی با موضع مجلس، به نظر می‌رسد دوباره پرداخت سود سهام عدالت به تعویق خواهد افتاد. پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که خواسته امروز مردم، تصمیم‌گیری دولت برای انتقال مالکیت سهام است، این انتقال مالکیت حق مردم است و زمزمه‌ها حاکی از آن است که روحانی هم با این موضعگیری موافق است.


تعداد بازدید :  157