شماره ۱۲۴۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

حضور محمد بن نایف در رسانه‌ها پس از مدت‌ها
ایسنا|  ولیعهد سابق عربستان که از تاریخ ۲۱ژوئن گذشته برکنار شد، دیگر در رسانه‌ها دیده نشده بود، طبق تصاویری که برخی کاربران شبکه اجتماعی توییتر منتشر کردند، از جده وارد ریاض شد. به نظر می‌رسد انتشار این تصاویر از محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان و بازتاب سفر وی از جده به ریاض در رسانه‌های عربستانی اقدامی عامدانه از سوی مسئولان این کشور با هدف تکذیب خبرهایی است که مطبوعات جهان در مدت اخیر درخصوص اقامت اجباری وی منتشر کرده‌اند. در این تصاویر دیده می‌شود که بن نایف به همراه برخی از اعضای خانواده‌اش وارد پایگاه ملک سلمان در ریاض شده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در ماه ژوئیه گذشته به نقل از برخی منابع در دفتر پادشاهی عربستان نوشت، محمد بن نایف در کاخش در شهر جده در اقامت اجباری به سر می‌برد و او پس از برکناری از سمت ولیعهدی از سفر به خارج از عربستان ممنوع شده است. این روزنامه به نقل از یک مسئول برجسته آمریکایی نوشت، این اقدامات نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، ولیعهد فعلی عربستان نمی‌خواهد هیچ مخالفی وجود داشته باشد.

مهلت ۵ روزه اسپانیا به رهبر کاتالونیا
ایسنا|  ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا به رهبر جدایی طلب کاتالونیا پنج روز مهلت داده است تا بگوید آیا اعلام استقلال کرده یا نه. اگر کارلس پوجدمون، رهبر کاتالان‌ها تا روز دوشنبه تأیید کند که چنین کرده، سه روز اضافه مهلت خواهد داشت تا از آن عقب‌نشینی کند؛ در غیراین صورت مادرید با توسل به بند ۱۵۵ قانون اساسی خودمختاری کاتالونیا را معلق خواهد کرد که در نتیجه این منطقه تحت کنترل مستقیم اسپانیا درخواهد آمد. رهبران کاتالونیا که شامل بارسلون می‌شود روز سه شنبه سند اعلام استقلال امضا کردند. با این حال آنها اجرای آن را معلق کردند تا امکان مذاکره با مادرید فراهم شود.
راخوی گفت که دولتش از دولت منطقه‌ای کاتالونیا خواسته از این موضوع که آیا اعلام استقلال کرده یا نه رفع ابهام کند. او پوجدمون را متهم کرد «عمدا سردرگمی ایجاد کرده» و گفت، می‌خواهد مسائل روشن باشد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو خارج شدند
ایسنا| وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آمریکا به دلیل عضویت فلسطین در سازمان یونسکو از این سازمان خارج خواهد شد. روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت، آمریکا به دلیل مواضع اخیر این سازمان علیه رژیم صهیونیستی رسما از سازمان بین‌المللی علمی، آموزشی و فرهنگی (یونسکو) خارج خواهد شد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آمریکا ۳۱دسامبر (۱۰دی) از یونسکو خارج می‌شود. همچنین سایت فارین پالسی نوشت که آمریکا در اعتراض به مواضع مخالفت آمیز یونسکو با اسراییل قصد خروج از این سازمان را دارد. این سایت افزود، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا تصمیم گرفته واشنگتن فقط نقش ناظر را در این سازمان ایفا کند. رژیم صهیونیستی نیز کمی پس از اعلام این تصمیم آمریکا، گفت از یونسکو خارج می‌شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است تصمیم آمریکا «شجاعانه و اخلاقی» بوده است!
رژیم صهیونیستی در چند‌سال اخیر یونسکو را متهم کرده است که «هویت یهودی» مناطقی مثل بیت‌المقدس و الخلیل را نادیده می‌گیرد. از سال ۲۰۱۱ که یونسکو فلسطین را به‌عنوان عضو کامل پذیرفت، آمریکا و اسرائیل اختلاف‌نظرهایی را با این سازمان ابراز کرده‌اند. بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک فلسطینیان برای تشکیل و به رسمیت شناخته شدن یک کشور مستقل، بر عضویت در سازمان‌های بین‌المللی متمرکز است. یونسکو نیز در واکنش به این موضع‌گیری آمریکا اعلام کرد، آمریکا با این خروج ضربه بزرگی به کل سازمان ملل می‌زند.

نخستین هیأت نظامی ترکیه وارد ادلب سوریه شد
ایسنا|  براساس اعلام دو شورشی و یک شاهد عینی اولین هیأت عملیات نظامی ترکیه با رد کردن مرز سوریه وارد ادلب شد. ابو خیرو، فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرد: این هیأت شامل ۳۰خودروی نظامی است. این هیأت نظامی در نزدیکی مرز باب الهواء وارد شده است. همچنین این هیأت نظامی با نفراتی از «تحریرالشام» اسکورت می‌شد. یک مقام دیگر ارتش آزاد سوریه اعلام کرد: «هیأت نظامی ترکیه تحت حفاظت تحریرالشام برای قرارگیری در مواضع خود در جبهه مقابل یگان‌های مدافع کرد، وارد سوریه شدند.» ترکیه روز شنبه اعلام کرده بود که در عملیات نظامی در ادلب و مناطق حومه به‌عنوان بخشی از توافق انجام شده با روسیه و ایران در ماه گذشته برای ایجاد منطقه کاهش تنش در شمال‌غربی سوریه حضور خواهد داشت. این منطقه یکی از چند مناطق در سوریه خواهد بود که عملیات کاهش تنش در آن‌جا انجام خواهد گرفت.

 


تعداد بازدید :  417